Hírek

2017.01.26. 14:22

Auchan-körforgalom - tanakodnak, mi legyen a város legerősebb forgalmú csomópontjával

Székesfehérvár – Már napi szinten áll az M7-es lehajtójánál a sor torlódások idején, ezért, mint egy falat kenyér, úgy kellene a bővítés az Auchan körforgalomban. A város kérte is a közútkezelőt, tegyen valamit.

S. Töttő Rita

Az Auchan körforgalom a város egyik leginkább leterhelt csomópontja, ahol az egysávos körforgalmi rendszer időnként már nem segíti eléggé a közlekedőket. Mondjuk ki: olyan közlekedési dugók szoktak kialakulni ezen a területen, ami megoldásra vár. Információink szerint Székesfehérvár önkormányzata  is szorgalmazta nem rég a körforgalom bővítését. Ezt lapunk kérdésére az önkormányzat megerősítette s elárulták: erről már hivatalosan, levélben is tájékoztatták a közútkezelőt.

Az Auchan körforgalom ügye egyébként már több éve foglalkoztatja  a közútkezelőt és Székesfehérvár önkormányzatát, hiszen a Sóstó Ipari park fejlődésével, új üzemek megjelenésével egyre növekedett a forgalom. Ennek a körforgalomnak egyszerre kell kiszolgálnia az M7 autópálya – 63. számú főút – 8. számú főút csomópontján át a térség közlekedését, az ipari parkba vagy a Sárkeresztúri úton a városközpontba irányuló forgalmat, valamint az üzemek megközelítését is. Bár az ipari park elérhető a városból a Vásárhelyi úton és a Székesfehérvár nyugati elkerülő úton épült a körforgalom és a Vásárhelyi út között le- és felhajtón is, de a körforgalom viseli az átlagosan is jelentős, de műszakváltások idején, a reggeli órákban, vagy nyári hétvégenként, ünnepnapok kezdetén a hatalmasnak mondható forgalmat.

S mivel a jelenlegi egysávos körforgalom már rendszeresen nem képes megfelelően átvezetni ilyen nagyságú forgalmat, ezért gyakori, hogy az M7 autópályán a Budapest felőli lehajtósávon állnak az autók..

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kérdésünkre hozzáfűzte: az állami oldal részéről a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ egy döntés-előkészítő tanulmányt készíttetett „Székesfehérvár tervezett nyugati elkerülésének, ütemezésének és tervezett csomópontjainak vizsgálata" címmel. A tanulmányban a hálózati fejlesztésekkel is összefüggésben részletesen vizsgálták az Auchan csomópont fejlesztési lehetőségeit is, amelyre több változatot dolgoztak ki.

A tanulmány kapcsán a közút elárulta:  összességében a legkedvezőbb megoldás a különszintű csomópontra való átépítés lenne. Mint kiderült, vizsgálták az úgynevezett „turbó körforgalom", vagy egy körgeometriájú jelzőlámpás csomópont-típus kialakítását is: ezeknek azonban az a  hátrányuk, hogy a forgalom további növekedésével csupán rövid távú megoldást adnak, ráadásul mivel nálunk még   ismeretlen csomóponttípusról van szó, számítani lehet balesetekre is. Előnyük a különszintű csomóponttal szemben az, hogy olcsóbb a kialakításuk.

Székesfehérvár, mint kiderült, a „ turbó körforgalom" kialakítását szorgalmazza. S bár   az átépítés ügyében jelenleg még nincs döntés, annyit megtudtunk még: az illetékesek az említett tanulmányterv felülvizsgálatát kezdeményezték, majd ezt követheti a részletes tervezés, az engedélyezés és a megvalósítás.

Egyébiránt az Auchan körforgalomnál egy szimpla  „átalakítás" is jelentős építéssel járna. A közút szerint ilyen esetben  szélesíteni kell a ki- és bevezető ágakat és a körpályát, teljesen új útirányjelző tábla rendszert kell építeni. De ez még mind nem minden, ugyanis   egyéb vonzata is van egy ilyen jelentős átalakításnak, a     közművektől kezdve  a  területszerzésen keresztül  a  környezetvédelem kérdéséig. A költségekről vagy azok elosztásáról pedig még szó sem esett.

(Korábbi írásunk a kétsávos körforgalom előnyeiről és hátrányairól ITT olvasható.)

A turbó körforgalmak hazája Hollandia, de Magyarországon is több épült már: például Szolnokon, Kecskeméten, Szegeden, Miskolcon vagy a 21. számú főúton. Ennek a típusnak  előnye, hogy az egysávos körforgalomhoz képest közel 50 százalékkal több járművet tud összességében átereszteni. Ez alapvetően úgy lehetséges, hogy a körpályán egymástól fizikailag elválasztott és szabályozott irányultságú sávok vannak. Ezért a járművezetőknek a csomópont előtti bevezető szakaszon ki kell választaniuk az úti céljuk szerinti sávot, ebben minden esetben a sávok felett elhelyezett útirányjelző és előjelző táblák segítik őket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!