2017.08.02. 17:55
Még ebben az évben megváltozik a rendszer: a 104-re érkező hívásokat a 112-es számra irányítják!
FEJÉR MEGYE - A rendőrség és a tűzoltóság után ettől az évtől kezdve a mentők is a 112-es segélyhívó számhoz tartoznak majd.
A központi rendszerbe kerülnek a mentők is. Még idén csatlakoznak a mentők is az Egységes Segélyhívó Rendszerhez: a betelefonálók a 112-es szám operátoraival beszélnek először.A rendőrség és a tűzoltóság (pontosabban a katasztrófavédelmi szerv) után idén a mentők is csatlakoznak a segélyhívó rendszerhez.
Ez azt jelenti, hogy bár a 104-es szám továbbra is elérhető marad, a hívást követően a 112-es európai segélyhívó szám diszpécserei fogadják majd a betelefonálót. A központi hívórendszerbe csatlakozás célja, hogy a hatóságok, illetékes szervek kiszűrjék a téves, rosszindulatú vagy szabálysértő hívásokat, valamint hogy minden segélykérést fogadni tudjanak.Az átállás még ebben az évben megtörténik, de azt egyelőre nem tudni, pontosan mikor.
Minden, a 104-es telefonszámra érkező hívást átirányítanak a központi hívásfogadóba - tudta meg a Lánglovagok internetes portál a Belügyminisztériumtól. A tájékoztatóból kiderül: a még ebben az évben bevezetendő változtatás célja, hogy a rosszindulatú, szabálysértő vagy csak információt kérő hívásokat a mentők esetében is szűrni tudják, valamint hogy minden segélykérést fogadni tudjanak a diszpécserek. Ugyanis a 112-es központi szám lehetőséget biztosít több készenléti szerv egyidejű értesítésére.
- Ez lehetővé teszi, hogy a segélykérő csak egy alkalommal mondja el a bejelentését, ezzel jelentősen lerövidítve az információk átadásához és a készenléti szervek reagálásához szükséges időt, továbbá lehetővé teszi, hogy a készenléti szervek munkatársai részére egyszerre valamennyi szükséges információ rendelkezésre álljon - közölték a Belügyminisztérium illetékesei. Azonban a 112-re átirányított hívásokat esetenként továbbkapcsolják az Országos Mentőszolgálathoz, ahol a mentésirányítók a saját protokolljuk alapján kérdezik ki a hívót. Ez pedig megnövelheti a bejelentés korábbi idejét.
Sőt, a lánglovagok által leírt tapasztalatok szerint a rendőrök és a tűzoltók most is rendszeresen visszahívják a bejelentőt, mert a 112 operátorainak - a meghatározott protokoll szerinti - kikérdezése gyakorta elégtelen. Az írásból az is kiderül: amennyiben kizárólag egészségügyi panasz a bejelentés tárgya, az alapadatok rögzítését követően az elektronikus adatlapot továbbítják, ezt követően kapcsolják csak át az élőhangot, és kezdődik a mentők saját kikérdezése.
Az átirányítás még ebben az évben megvalósul mindenhol: először Észak-Magyarországon, végül Közép-Magyarországon. Hogy ez pontosan mit jelent, nem sikerült kiderítenünk: megkeresésünkre a Belügyminisztérium illetékeseitől azt a választ kaptuk, hogy a témát illetően a tárca a korábban elmondottakon kívül nem él kiegészítéssel.
Eddig helyben kezelték a hívásokat, most már Miskolcról és Szombathelyről irányítják a készenléti szerveket
Fotó: FMH-Illusztráció
A rendszer működése
A 105-ös és 107-es nemzeti, valamint a 112-es egységes európai segélyhívószámokat a hívásfogadó központokban (hazánkban Miskolcon és Szombathelyen) fogadják, míg a 104-es nemzeti segélyhívószámra érkező hívások most még az Országos Mentőszolgálat munkatársaihoz érkeznek.
A hívásfogadó a protokollkérdések segítségével a bejelentett eseményről részletesen kikérdezi a hívót, és a kapott, intézkedéshez szükséges információkat rögzíti az elektronikus jegyzőkönyvben, amit haladéktalanul továbbít a beavatkozásra területileg illetékes ügyeletnek - tudtuk meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól.
Téves riasztások, szankció
Aki a 112-es, illetve a nemzeti segélyhívó számot szándékosan rendeltetésétől eltérően hívja, szabálysértést követ el, így akár százötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal büntethető.
Aki a hatóságnál vagy közfeladatot ellátó szervnél rendzavarásról vagy vészhelyzetről valótlan bejelentést tesz, szintén büntethető, illetve ha a hamis bejelentés alapján a hatóság vagy a közfeladatot ellátó szerv szükségtelenül a bejelentésben megjelölt helyszínre vonul vagy egyéb intézkedésre kényszerül, a "valótlan bejelentés" szabálysértés valósul meg. Itt a százötvenezer forintig terjedő pénzbírság mellett a szabálysértési elzárásnak is helye van - válaszolták az ORFK-tól.
Megnehezítik a munkát
Az indokolatlan hívások többféle módon okozhatnak kárt. Egyrészt feleslegesen terhelik a segélyhívó vonalakat, másrészt, ha egy valótlan bejelentés alapján a hatóság vagy a közfeladatot ellátó szerv szükségtelenül a helyszínre vonul vagy egyéb intézkedést hajt végre, az adott esetben a valós bejelentésektől vonja el az illetékeseket, amely végső esetben akár valakinek az életébe is kerülhet.
A rendőrségi statisztikán jól látható: a legtöbb az egyéb, intézkedést nem igénylő hívások száma PLT-grafika
Elérhetőségek:
Amennyiben vészhelyzet áll elő, a készenléti szervek (a mentők, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv és a rendőrség) az alábbi, ingyenesen hívható számokon (közvetetten) továbbra is elérhetők:
104: mentők
105: hivatásos katasztrófavédelmi szerv (tűzoltók)
107: rendőrség
112: egységes európai segélyhívó szám (Magyarországon túl is működik)
Mikor ne telefonáljunk?
Ha általános, tudakozó jellegű kérdésünk van (például: ügyfélszolgálatok hatáskörébe tartozó ügyek, elérhetőségek)
Forgalmi információk, időjárás-jelentés, vagy egyéb általános tájékoztatás kérése miatt (kisebb műszaki meghibásodások és áramkimaradások, csőrepedés)
Ha nincs vészhelyzet és az eset nem igényel sürgős beavatkozást (például közúti akadályt nem képező kidőlt fa)