Hírek

2017.01.05. 16:25

Újra magyar a tűzoltóautó

Székesfehérvár - A megyeszékhely tűzoltó parancsnokságára is érkezett egy példány az új, magyar fejlesztésű tűzoltó gépjárműfecskendőből.

Koppán Viktor Dávid

A világhírű magyar járműipar leginkább az autóbuszgyártás és a tehergépkocsi gyártásban vívta ki magának az elismerést. Ebből adódóan a hazai tűzoltó autó flottát is a jól ismert és bevált Csepelek Rábák alkották.az idősebb és nyugdíjas tűzoltók sokat tudnak mesélni a legendás gépekről. Az első magyar tűzoltóautó 1920 körül készült el, az akkori Rába P teherkocsi alvázára

A 90-es évek közepére azonban az utolsó szériás, úgynevezett Rába Tű4-essel a magyar fecskendők szinte teljesen eltűntek a hazai laktanyák szertáraiból. Az utolsó hazai gyártású 1993-ban épült Steyr alvázra. Utána leginkább német autókat, főleg Mercedest, használtak, mindenesetre elég heterogénné vált a járműpark, 40 féle típussal. A flotta azóta elöregedett, az átlag életkor ma már meghaladja a 14 évet.

Az új Rába tűzoltó gépjráműfecskendő teljesen felszerelve érkezik a parancsnokságokra

Erre próbál megoldást adni az a program amely hazai fejlesztésű tűzoltó gépjárműfecskendőkkel kívánja egységesíteni és megújítani a magyar tűzoltók gépparkját. Az eredményről meggyőződhettünk, közelről is szemügyre vehettük ugyanis a székesfehérvárra érkezett új fecskendőt. A hatszemélyes fülke és a 290 lóerős motor ugyan a Renault-tól származik, ám az alváz és a kapcsolható összkerékhajtású, így terepre is alkalmas, elöl-hátul dobfékkel szerelt futómű a Rába terméke.

A tűzoltótechnikai eszközöket és a víz-, valamint hab- tartályt is magába foglaló felépítmény a szintén hazai BM tulajdonú Heros cég gyártmánya. Az így összeállított csaknem 8 méter hosszú, 2 és félméter széles és közel 3 és fél méter magas Heros-Rába Aquadux-x 4000 jó alapja egy új modern tűzoltófecskendőnek, melyben az oltási munkát egy a Rosenbauer-től származó szivattyú segíti. Ez normál, 10 bar nyomáson 2000 liter vizet, míg magasabb 40 bar nyomáson 250 liter vizet szállít a 4000 literes tartályból percenként a tömlőkbe, és a sugárcsöveken át a tűzfészekbe.

Az új fejlesztés behozhatatlan előnye, hogy már teljesen felszerelt málha térrel érkezik a Katasztrófavédelem kötelékébe: ez azt jelenti hogy rajta vannak a milliós értékű feszítővágó berendezések, a légzőkészülékek, tömlők, sugárcsövek és minden olyan tűzoltótechnikai eszköz és szerszám (láncfűrész, roncsvágó), ami szükéges a lánglovagok munkájához, legyen szó tűzoltásról vagy műszaki mentésről.. Ezek között újdonság az a kézi hőkamera ami eddig nem volt jelen mindegyik tűzoltóautóban. A következő három évben a tervek szerint 108 darab ilyen járművet szerelnek össze . Az új Rába már Székesfehérváron állomásozik, és az állomány típusvizsgáját követően lép majd szolgálatba.

Információink szerint a Fehérvár I-es hívónévre hallgató fecskendőt fogja váltani és erősíteni a mentő-tűzvédelmet a fehérvári hivatásos tűzoltóparancsnoksághoz tartozó 41 településen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!