Hírek

2015.02.03. 15:25

Kátyúban nagyok vagyunk

Székesfehérvár - Kedd reggel végre szépségtapaszt kapott a Várkörút épülő körforgalmában tátongó méteres kátyú. Végigmentünk a városon, úgy tűnik, idén jobb a kátyúhelyzet, mint tavaly: nincs már futóműgyilkos Mártírok útja sem.

Házi Péter

Egy nyekkenés, aztán egy kemény koppanás: mintha az autó kereke bejött volna az utastérbe. Aki először, vagy csak megszokásból hajtott bele az elmúlt két hétben a Romkert melletti, építés alatt álló körforgalomba, könnyen megüthette a bokáját. Pontosabban autója futóművét, miután a felmart aszfalton egy rekordméretű kátyú alakult ki. Kedden a Várkörút felújítását végző Strabag Kft. emberei söprűvel kipucolták a kátyút és még vagy öt másikat, délutánra pedig befoltozták a gödröket. Közben dolgozik a Városgondnokság kátyúfelelőse is, csak kedden tíz veszélyes kátyút számoltak fel.

– Igyekszünk mindenütt ott lenni, de ez képtelenség. Éppen ezért nagy segítség számunkra, ha valaki szól nekünk, ha egy újonnan keletkezett kátyúval találkozott – mondja Timár Tibor, a Városgondnokság útfenntartási ügyintézője, akitől számtalanszor megkérdezték már: Hány kátyú van vajon Fehérváron?

Nos, erre a kérdésre nem lehet konkrét választ adni, hiszen az éjszakai mínuszok, majd a nappali plusz fokok, no meg az autókerekek munkája gyakorlatilag néhány nap alatt képes egy-egy úthibát létrehozni. Egy biztos, december óta százas nagyságrendben kellett megoldást találni a kisebb-nagyobb gödrökre, lyukakra: a Városgondnokság útfelelőse napi szinten járja a város 2,5 millió négyzetméternyi útját és jegyzeteli az új kátyúk helyét, nagyságát, mélységét. Mindent.

Kedden például a Ligetsori óvoda előtt, a Hunyadi utcában, a Széchenyi út 3. előtt, a Sarló utcában, a Sárkeresztúri úton, a Budai-Várkörút kereszteződésében, a Szekfű Gyula és a Károly János utcában is jártak a Városgondnokság megbízásából a „kátyúeltüntetők”. Ezek mind olyan, hat centiméternél mélyebb, úgynevezett ütőkátyúk voltak, amelyeket 48 órán belül javítani kell, mert mélységük miatt  komolyabb kárt is okozhatnak a belehajtó autók futóművében. Ami egyébként a legszembetűnőbb, eltűnt a város két legkomolyabban futóműgyilkos útszakasza: a Mártírok útját teljesen felújították, a Nefelejcs utcát pedig részben. Maradt viszont a borzalmas állapotú Ligetsor, aminek a felújítását belátható időn belül ugyancsak tervezi az önkormányzat.

Amint a fehérvári utak talán legjobb ismerője mondja, az említett Mártírok útja és a Nefelejcs utca adta ilyentájt a legtöbb munkát, de a Saára Gyula útfelújítási programnak köszönhetően a város más részeiben is jelentősen kevesebb úthiba alakult ki a téli hónapokban. Így talán azt is mondhatjuk, végre hamarosan utolérik magukat és eljöhet az az idő, amikor végre nem tűzoltómunkában kell kátyúzni, hanem lesz lehetőség nagyobb, egybefüggő burkolatjavításra, például teljes buszöblök aszfaltcseréjére. Az elvégzett útfelújításokkal összefüggésben a bejelentett futóműkárok mennyisége is csökkent, aminek mindkét oldal örül.

- Eddig zsákos aszfalttal végeztük a javításokat, mert azzal extrém körülmények között, nagyobb hidegben is lehet dolgozni. Ez persze nem a legtartósabb javítás, ezért most újrahasznosított aszfalttal dolgozunk, ami hosszabb távra megoldja a problémát. Tavasztól pedig, amikor kinyitnak a keverőtelepek, mi is telepi aszfaltot használunk, ez a legtartósabb megoldás – teszi hozzá Timár Tibor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!