Hírek

2014.12.29. 16:33

Beindult a karácsony utáni cseredömping

Székesfehérvár – Ünnep előtt ajándékot kutatunk, két ünnep között pedig az árleszállítások és az ajándékok cseréje miatt járjuk a boltokat.

Buthy Lilla

Jellemző karácsony utáni kép volt már hétfő délelőtt is a plázában és a boltokban hömpölygő tömeg. Volt, akit az akciók csábítottak és volt, aki a hibás, vagy éppen balul sikerült ajándékok cseréje miatt állt sorba. Nem árt azonban tisztában lenni azzal, miszerint bármit kicserélnek három munkanapon belül, csak tévhit. Természetesen az első és legfontosabb szabály, hogy mindig el kell rakni gondosan a kereskedőtől kapott nyugtát. Ha minőségi kifogásunk van, hibás a termék, és a blokkunkat is megőriztük, akkor minden jogunk megvan a cseréhez. Ha nem tetszett a fa alatt talált ajándék, vagy ha netalántán duplikálódott, vagy ha nem jó a méret, csakis a bolt rugalmasságán múlik, hogy szerencsével járunk-e.

Ajándék lónak, ne nézd a fogát! Ha mégis, tehetünk-e valamit, ha nem tetszik a karácsonyi ajándékunk? Tényleg visszavesznek mindent három napon belül? Utánajártunk mihez van joga a vásárlónak, és mihez nincs.

Mindig el kell kérni, és meg kell őrizni a kereskedőtől kapott nyugtát! Ha meghibásodik az áru, ezzel tudjuk bebizonyítani, hogy a terméket tőle vettük. Ebben az esetben jogunk van a termék javítására vagy kicserélésére, vagy a teljes vételár visszatérítésére - tudtuk meg a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület válaszleveléből.

Van, amikor a vásárló nincs tisztában azzal, valójában milyen jogok illetik meg. Erre kiváló példa, a háromnapos szabály. Sokan azt hiszik, hogy bármilyen terméket három napon belül minden további nélkül visszavihetnek, és visszakérhetik az árát. Ez azonban csak a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. Nincs új a nap alatt, mindannyian jártunk már úgy, hogy valamit annyira szerettünk volna, hogy több embertől is megkaptuk karácsonyi ajándéknak, vagy pont az ellenkezője, amikor egyáltalán nem sikerült eltalálni az ízlésünket, vagy a méretünket. Ezekkel az indokokkal azonban nem kötelesek foglalkozni a kereskedők. Csak a bolton múlik, hogy mennyire fogyasztóbarát, rugalmas-e a kérdésben. Általánosságban a vásárlók csak minőségi kifogás esetén léphetnek fel jogaik érvényesítéséért.

Debreceni elektorinkai üzlet - itt január 31-ig blokk ellenében cserélik az ajándékokat
MTI-Fotó: Czeglédi Zsolt

- A Media Markt Magyarország a törvényi vagy jogszabályi előírásokon túlmenően január 31-ig biztosítja minden gond nélkül a cserét. Nem feltétel, hogy hibás legyen az áru, elegendő indok az is, hogy nem tetszik a színe, vagy csak másra, jobbra vágytak. Amit kérünk, hogy sértetlen állapotban hozzák vissza hozzánk, lehetőleg eredeti csomagolásban úgy, hogy minden tartozék, alkatrész benne van a dobozban. Természetesen a blokkra is szükségünk van, vagy bármilyen olyan papírra, amivel igazolni tudják, hogy a terméket nálunk vásárolták - mondta el kérdésünkre Szántó Balázs, az üzlet koncepciómenedzsere.

Van olyan szituáció is, amikor a kereskedő akarja mondvacsinált indokokkal elhárítani az amúgy jogos követeléseinket. Sokszor előfordul, hogy azért nem akarják kicserélni a hibás árut, mert a karácsonyi akció miatt az eredetinél jóval olcsóbban vásárolták. De ide tartozik például az az eset is, amelyről az Egyesületnek számolt be egy panaszos: a kereskedő elutasította a 200 ezer forintért vásárolt és másnap teljesen tönkrement laptop cseréjét, hogy azt csak az eredeti csomagolás megléte esetén kötelessége teljesíteni . Ezeknek a próbálkozásoknak nem szabad bedőlni. Ha a vásárló tartós fogyasztási cikket vásárol, és az a vásárlástól számított három munkanapon belül meghibásodik, úgy a kereskedő köteles kicserélni.

Az árucikkek legtöbbje esetében a vásárlástól számított két évig lehet kérni a javítást és a cserét. Ha az ajándék tönkremegy az első hat hónapon belül, a kereskedőnek be kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlást követően keletkezett. Ha erre nem képes, akkor teljesítenie kell a fogyasztó igényét. A maradék másfél évben pedig már a fogyasztónak kell azt igazolnia szakvéleménnyel, hogy eleve hibás terméket kapott a vásárláskor. Ez alól kivételek az olyan tartós fogyasztási cikkek, mint az LCD tévé vagy az okostelefon. Ezekre ugyanis kötelezően egy éves jótállás vonatkozik. Ha az ajándék elromlik, nincs mese, reklamálni kell. A kereskedő erről köteles jegyzőkönyvet felvenni. Ha elmulasztja a fogyasztó ez esetben is jelezheti igényét a Vásárlók Könyvében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!