Hírek

2013.07.12. 22:00

Védett tulajdonságok a diszkrimináció ellen

Fejér megye első helyen áll az Egyenlő Bánásmód Hatóság statisztikáiban, amennyiben itt a legtöbb az ügyfél. Szatmári Éva ügyvéd, a hatóság megyei referense szerint nem a helyzet rosszabb, az emberek aktívabbak itt.

Klecska Ernő

Az országos hatósági hálózat 2009 szeptemberétől működik. Ön több mint két éve dolgozik Fejérben. Mik a tapasztalatai? Melyek a legjellemzőbb ügyek, jogsérelmek, területek?

– A mi munkánk két részből áll. Egyrészt diszkriminációs panaszokat veszünk fel, majd továbbítjuk az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, ahol e terület hatósági funkciója van. A hatóság az egyenlő bánásmód követelménye megsértésének gyanúja esetén a jogaiban sértett fél kérelmére, vagy a törvényben meghatározott esetekben hivatalból, hatósági eljárást folytat le annak megállapítása érdekében, hogy történt-e hátrányos megkülönböztetés.

Szatmári Éva: kevesebben tesznek panaszt, mint ahány embert sérelem ér (Fotó: Gregority Antal)

– A másik egy általános jogi segítség-nyújtó, tanácsadói feladatkör. Ebben bármilyen jogi üggyel hozzánk forduló ügyfelet kiszolgálunk. A helyzet az, hogy ez utóbbiból van több. Az adatok szerint a legnagyobb ügyfélforgalom itt, Fejér megyében van. Nem azért, mert itt olyan rossz a helyzet, hanem azért, mert sokkal aktívabbak az emberek. Itt a nyitottság, az érdeklődés és a tájékoztatás is kiváló. Ebben nagy segítségünkre vannak a civilek. Főleg a fehérvári Róka Gyulát emelném ki, aki még korábban, az Esélyek Házában is nagy súlyt helyezett arra, hogy a megyei ismertség meglegyen.

– Valóban, jó néhány települési honlapon is ott látni önöket. Mi a helyzet diszkriminációval?

– Panaszos ügyeink is vannak nyilván, de nem olyan sok, mint amennyit én „szeretnék”. Az az érzésem, hogy sokkal több diszkriminációs ügy lehetne, mint amennyiről panasz érkezik – persze ez az egész országra igaz. E területen nagy a látencia. Én nem mernék statisztikákat sorolni, mert félrevezető lenne. A tapasztalatainkból azt tudom leszűrni, hogy többnyire kismamák voltak, akik panaszkodtak. Volt, hogy hátrányos megkülönböztetéssel találkoztak egy munkaügyi helyzetben, volt, hogy a terhességről tudomást szerző munkáltató megszüntette a munkaviszonyt. A kisgyerekes anyukák sok nehézséggel találkoznak – onnan kezdve, hogy a babakocsit hova lehet vinni, egészen odáig, hogyan lehet ügyeket intézni. Volt természetesen mozgássérült panaszosunk is, aki egy mindenki számára nyitva álló szolgáltatást nem tudott igénybe venni, mert kerekes székkel nehezebb volt bejutni a helyiségbe, mint egészséges társainak.

– Melyek azok a területek, ahol diszkriminációról beszélhetünk? Az emberek elég tudatlanok e téren. Mit gondol, miért?

– Tizenkilenc olyan terület létezik, ahol ez szóba kerülhet, ami messze az uniós átlag felett van. Ez egy nagyon új jogintézmény, de az is igaz, hogy az emberek általában bizalmatlanok a hatóságokkal szemben. Ezt a pesszimizmust le kell győzni! Ha valakinek a panasza tényleg jogos, és nem téved abban, hogy őt hátrányosan megkülönböztették-e – mert erről beszélünk! –, akkor joggal kérhet segítséget. Az emberek fejében sok esetben egyébként nem áll össze, hogy mi is a diszkrimináció. Nem tudják, hogy ha egy bizonyos tulajdonságuk miatt hátrány éri őket, akkor abban az ügyben tud a hatóság segítséget nyújtani és nem „általában”. Tehát valakit nem engednek be egy boltba, ott nem szolgálják ki, még nem diszkrimináció, de ha azért történik ez, mert például kismama, mozgássérült, roma származású, esetleg hajléktalan – az már igen. Sokan összekeverik az egyenlő esélyeket és az egyenlő bánásmódot. Az egyenlő esély a fogyatékosügyben meglévő szakkifejezés, itt pedig a bánásmód a lényeg. Az, hogy azonos módon szolgáljunk ki embereket, ne különböztessünk meg, mert egy-egy tulajdonsággal rendelkeznek.

– Az általános ügyekben mi a jellemző? Hogy lehet önökhöz fordulni?

– Sokféle polgári ügy van, de talán a szomszéddal való viták jelennek meg leggyakrabban. Van ezen kívül munkaügyi, végrahajtási és még büntető ügyben is akad érdeklődő. Az egyenlő bánásmód hatóság honlapján minden megyében elérhető a megyei referensek ügyfélfogadási ideje és annak helye, de ezen kívül a sajtóban is rendszeresen megjelenik. Mi a kisebb településekre is eljutunk, ami azért nagyon fontos, mert aki ilyen segítségre szorul, gyakran nehézségekbe ütközik – nem jut információhoz, nincs elég pénze, hogy elmenjen panaszt tenni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!