Hírek

2012.11.16. 07:48

Bennmaradni a hatalomban - Herczeg Ferenc darabja a Vörösmarty Színházban

Székesfehérvár - A város a végóráját járja, a zenekar pedig játszik. Bohóckalapos, egyforma ruhába öltözött figurák mozognak, rángatóznak a szereplők körül, és ők változtatják a teret is.

Szabó Zoltán/Fejér Megyei Hírlap

Herczeg Ferenc Bizánc című drámájának próbáján jártunk. A darab  premierje  szombaton, 19 órakor lesz a Vörösmarty Színházban, melynek színpadán  fémszínű díszletelemekkel  változtatják a teret,   tagolják vagy nyitják, hátul a   zenekar  fölött   festett középkori városkép  díszeleg.  A jelmezek  a múlt századi és a középkori viseletek keverékei.  Az előadás rendezője Bagó Bertalan, a  teátrum prózai tagozatának vezetője.  

A próba szünetében beszélgettünk arról hogy számára milyen  ez a Bizánc.
- Nagyon érdekes, hogy Herczeg Ferenc 1904-ben írt egy darabot a  15. századi Bizánc bukásáról, egy nap történetéről,  ami  valójában jobban hasonlít  Herczeg saját korára, mint a bizáncira. Ürügyként használ tehát egy történelmi tételt,  hogy milyen az  a kor, amelyben él, milyenek az emberek,  és megjósolta a Monarchia szétesését. Minden nagy változás esetén, legyen az  akár ideológiai, átrendeződik a  társadalom struktúrája. A Bizánc arról szól, hogy  azok az emberek, akik régen is benne voltak a nomenklatúrában, hogyan próbálnak árulások, ügyeskedések révén benne maradni a hatalomban. Kedvelem a  darabot,  és mint minden jó mű, noha egy letűnt korról szól, örökérvényűnek tűnik,  azzal a konklúzióval, mintha a világ nem  tanulna  a történtekből.


 A neutrális tér, magyarázza Bagó, arra való, hogy az ember természetének, jellemképletének működési mechanizmusát vizsgálhassák. A  díszletek nyitásával, zárásával jobban ki tudja nagyítani a szereplő kettősőket.
- A bohócszerű figurák pedig  szándékom szerint e világ idegrendszerét mutatják. A szereplők nem vesznek tudomást róluk, ők a díszlethez tartoznak, akárcsak a zene. Olyan, mintha  megkettőzném  velük a szereplők idegrendszerét, megmutatnám a tudalattijukat, és a második felvonásban majd kiderül, hogy nekik is  van történetük.

A darabnak és Bagó Bertalannak is megvan a maga története.  Először az akkori megbízott igazgató, Quintus  Konrád  kérte fel, hogy rendezzen  egy klasszikus magyar darabot. Bagó többet is javasolt, a Bizáncnál maradtak. Leszerződött a rendezésre, de az élet úgy hozta, hogy Szikora János, a  teátrum igazgatója felkérte, legyen a prózai tagozat vezetője. Így már a színház alkalmazottjaként rendezi a Herczeg-művet. Szikorával egyébként többször dolgozott együtt régebben is, mint ahogy  néhány  színésszel a fehérvári társulatból. Fehérváron azonban most rendez először.


S hogy  sikerült-e már az egységes  stílust, a közös játéktechnikát  kialakítani, amiben annyira hisz?
-  Az alapoknál tartunk. Azt vallom, hogy ki kell alakítani egy stílust,  amely képviseli a színházat, bármilyen műfajról van szó. Ha a közös játékban, stílusban, értékrendben bízni tudunk, akkor egyfelé húz az egész színház is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!