2012.10.15. 05:01
Zajvédő-ügy: nyúlik mint a rétestészta
Budapest, Székesfehérvár - Három év sem volt elegendő a Fehérvárt nyugatról elkerülő út építtetőjének a kötelező zajvédő falak megépítéséhez. A határidő a környezetvédelmi felügyelőség utolsó határozata alapján tovább nem tolható. Vagy mégis? Soha nem lesz vége?
Hét évvel ezelőtt készült el a megyeszékhelyet nyugatról elkerülő út, a csöndhöz szokott Maroshegy széli utcák lakói többszáz aláírással kérték, hogy valamilyen zajcsillapító megoldás szülessen. A zajmérések igazolták, hogy négy ponton, nagyjából két kilométer hosszan szükséges kiépíteni a zajárnyékoló falat, a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség négy évvel később azt a határozatot hozta: 2010 augusztusáig meg kell építeni a zajvédő falat.
Az utat a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. építette, s mivel a falak máig sem készültek el, csak ideiglenes forgalomba helyezés érvényes rá. Az üzemeltető Magyar Közút Zrt. szerint amíg nincs jogerős használatbavételi engedély, addig a beruházó felelős az útért, így a zajvédő falat is a NIF Zrt.-nek kell megépíteni. A felügyelőség határozata ellen (a fal megépítésének hiányzó forrására, majd a közbeszerzés elhúzódására hivatkozva) mindig érkezett fellebbezés, még a határidő lejárta előtt, így egészen mostanáig sikerült elhúzni a megépítést. A legutolsó határidő idén május 31. volt, ám addig sem történt semmi. A zöldhatóság augusztus végi határozata azonban előrelépést jelentett, mert elutasította a folyamatos határidőhalasztásokat.
"A határidő ismételt meghosszabbítása csak az intézkedések elvégzésének indokolatlan elhúzódását jelentené. A zajcsökkentési intézkedések elvégzésére további határidő nem engedélyezhető. A finanszírozási problémákat, a közbeszerzési eljárás nehézségeit figyelembe vette a felügyelőség,(...) a beruházás megvalósítására a (...) határidő többszörösen biztosított volt." - indokolta lapunk megkeresésére a döntést a felügyelőség. Sajnos, ez a határozat nem jogerős, mivel a zrt. fellebbezést nyújtott be, így másodfokú eljárás zajlik az Országos Környezetvédelmi Főfelügyelőség előtt. Amíg ez nem zárul le, bírságot, egyéb szankciót nem alkalmazhat a felügyelőség, ám, mint írják: a jogerős döntést követően megteszik a szükséges intézkedéseket.
- Ha magánszemélyről lenne szó, már biztosan kijött volna a bírság - mondja némi cinizmussal a hangjában a Szörényi utcában, szinte az erdő közepén lakó Horváth István, akinek a házánál nemrég több panaszos gyűlt össze. Ide hívták ki lapunkat, hallgassuk meg a zajt. Kora délután jártunk a helyszínen, akkor még nem túl erős a forgalom, de a monoton, állandó zajt valóban furcsa volt hallani az erdős területen.
- Örülünk a döntésnek, de úgy érezzük, soha nem lesz vége az aktatologatásnak. Szerintem felgyorsítaná a folyamatot, ha a döntéshozóknak egyszer itt kellene aludniuk a házainkban- teszi hozzá az Orsovai utcában lakó Baross Ákos. Márton Péter szerint amióta 110 kilométer per órára emelték a sebességhatárt, azóta tovább nőtt a zajterhelés. Ezzel kapcsolatban a városi képviselő-testület idén júliusban hozott egy döntést, miszerint kérik, 90-re szállítsa le az út üzemeltetője a sebességhatárt. Mint Nagy Zsolttól, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetőjétől megtudtuk, az ezt kérő levelet elküldték a minisztériumnak, várják a döntést. A kérdés csak az, mikor fogy el az itt lakók türelme. Mint mondták, lassan már azon gondolkodnak, autóikkal eltorlaszolják az utat, hogy egy kis csönd legyen végre.