2017.05.12. 13:50
A repülés egy életre szóló szerelem
Székesfehérvár - Földi Ottó tíz éve foglalkozik repüléssel. Hat esztendeje hivatásos repülőgép-vezető, valamint repülőgépvezető-oktató.
Ez idő alatt hozzávetőlegesen 1300 órát töltött a levegőben. Azt mesélte, hogy már egészen kicsi gyerekként kialakult benne a repülés iránti vonzalom, amelyről később egy egész életen át tartó szerelem lett. Földi Ottó arról mesél, hogyan telnek a hétköznapjai.
A kisfiúk leginkább arra vágynak, hogy rendőrök, mentősök, tűzoltók vagy pilóták legyenek, ha felnőnek. Földi Ottó megvalósította kiskori álmát: ma már négyezer méteres magasságokban jár.
Földi Ottó kereken tíz éve foglalkozik repüléssel. Ezen belül hat éve hivatásos repülőgép-vezető, valamint repülőgépvezető-oktató. Ez idő alatt hozzávetőlegesen 1300 órát töltött a levegőben.
- Már kiskoromban kialakult bennem a repülés iránti vonzalom, amelyről később kiderült, hogy nemcsak puszta fellángolás, hanem egy egész életen át tartó szerelem: ez tölti ki a mindennapjaimat, erről szól az egész életem - meséli Ottó, majd hozzáteszi: - Gyermekként sokan álmodozónak tartottak, hiszen sokáig még a sárkányrepülőtől is féltem. Nem túlzok, még az asztal alá is bebújtam ijedtemben.
Manapság viszont - állítása szerint - már nem tud a repülés nélkül létezni. - Az életnél nincsen jobb dramaturg - mondja, és hiába keresi a "szerelem" kiváltó okát, nem találja: - Az biztos, hogy amióta az eszemet tudom, azóta bennem van a repülés iránti vágy.
Kezdetben a nyíregyházi főiskolán légiközlekedési hajózó szakirányt választott, majd magánúton folytatta repülési tanulmányait. - Nem a legolcsóbbak egyike ez a szakirány. Mindenesetre, aki ebbe belevág, az bizonyára pontosan tudja, mire vállalkozik: a maximumot követeli az embertől ez a pálya - részletezi.
Kérdésemre, hogy miként lesz valakiből ejtőernyős-ugrató pilóta, azt válaszolja:
- A repült óraszámtól függ. Tapasztalatot szerezni ebben a szakmában csak gyakorlattal lehet, a pilóták repülési tapasztalatának mérőszáma pedig a repült óra. Ejtőernyős-ugrató pilóta manapság már csak hivatásos hajózó lehet. Hivatásos, mert rendelkezik a megfelelő repült óraszámmal - ez minimum ötszáz órát feltételez - és jogosítványokkal.
Azt mondja, fogalma sincs arról, honnan ered ez a vonzalom, de az biztos, hogy amióta az eszét tudja, él benne a repülés iránti vágy
Bár Ottó szerint nincsen átlagos munkanapja a kollégái miatt sem, mégis megpróbálja elmesélni, milyen nála egy "szokványos"hétköznap:
- Reggel előkészítem a repülőgépet a napi rutinfeladat elvégzéséhez. Ez magában foglalja a gép teljes átvizsgálását, a fedélzeti rendszerek üzemképességének vizsgálatát, valamint a hajtómű állapotának vizsgálatától a teljes sárkányszerkezet átvételéig mindent. Ezt követően érkeznek meg az utasok, akik természetesen nem szemtanúi ennek az előkészítési folyamatnak, nem látnak be a kulisszák mögé. Sokszor viccesen csak liftkezelőként mutatkozom be, hiszen vannak olyan időszakok, amikor naponta legalább tíz alkalommal járom meg a négy-ezer méteres magasságot - meséli, majd hozzáteszi:
- A munkatársaim mindig gondoskodnak a megfelelő hangulatról, már csak ezért sem "átlagos" egy-egy munkanap. Főleg, hogy ezek a munkatársak nem hétvégi ejtőernyősök: hivatásszerűen űzik ezt a sportot. Ők részben a Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálatának, valamint az ejtőernyős ugróválogatott keretének tagjai. De ami igazán különlegessé teszi ezt a munkát, hogy mindennap láthatom a kristálytiszta égboltot!
Természetesen ennek a munkakörnek is megvannak a maga kihívásai:
- Minden alkalommal más és más megpróbáltatás előtt állunk: van, amikor a felhőzet gördít akadályt elénk, és az is előfordul olykor-olykor, hogy csak műszerrel tudjuk meghatározni a pontos dobási pontot. Ezt pedig a lehető legkörültekintőbb módon kell kiválasztani, hiszen az a legfontosabb, hogy a tandempilóta és utasa minden körülmények között a kijelölt földetérési területre érkezzen - magyarázza Ottó, majd hozzáteszi: - A repülőgép kezelése rutinszerű mozdulatsorokat igényel: a mutatók érzelemmentesen tájékoztatnak a fordulatszámról, a kilépő gázhőről és sok más egyéb tulajdonságról, információról. Azonban minden megszokottság ellenére folyamatosan figyelnünk kell, és azonnal reagálnunk, ha valami eltér a szokásostól. Itt kezdődik egy pilóta igazi munkája.