2021.02.21. 20:00
Cselekvésre ösztönző könyv Magonyné Varga Emőke legújabb kötete
Izgalmas kutatási területeken mozog otthonosan Magonyné Varga Emőke, akinek tavaly jelent meg legújabb, Az interaktív könyv című kötete.
Magonyné Varga Emőke évtizedek óta a szegedi egyetemen oktat, mellette pedig kutat, például az interaktív könyv témájában
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Van Székesfehérváron egy hölgy, akinek a munkássága talán nem eléggé ismert annak ellenére, hogy például illusztrációelméleti monográfiáját hazai és határon túli egyetemeken használják a művészeti és a pedagógusképzésben. Az interaktív könyv kapcsán pedig ő szerkesztette az első magyarországi monográfiát ebben a témában. Magonyné Varga Emőke évtizedek óta a szegedi egyetemen oktat, jelenleg a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Óvodapedagógus-képző Tanszékének vezetője.
Korábban az éneklés is érdekelte, ám ezt fokozatosan felváltotta az irodalommal való foglalatoskodás. Hogyan alakult ez ki?
– A zene korán szerepet kapott az életemben: gyermekként zongoráztam, a középiskolában pedig szólamvezető voltam az énekkarban. Ám miután továbbtanultam, felismertem, hogy ha az irodalomtudománnyal mélyebben szeretnék foglalkozni, az ének-zene csak hobbi maradhat. Amikor hallgató voltam Szegeden, nagyon jól működött az ének-zenei és a magyar tanszék is, de nekem mégis utóbbi munkájába sikerült jobban bekapcsolódni. De például a karvezetés során szerzett ismereteimet a későbbiekben, a nyilvános előadások során is bőven tudtam kamatoztatni. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán kineveztek demonstrátornak, így valamelyest beleláttam a tanszékeken folyó munkába. Egykori tanáraim szívesen fogadtak, idővel publikáltam, irodalmi esteket, diákszínpadot szerveztem. Aztán az oktatás és a kutatás is elkezdett érdekelni, a felsőoktatás pedig az a terület, ahol e kettőre együtt is nyílik alkalom. Így sikerült bent maradnom a Magyar Irodalom Tanszéken. Ezt a 2009-es átszervezéskor átalakították, létrejött a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kara, amelynek Óvodapedagógus-képző Tanszékét 2019 óta vezetem.
Hogyan alakultak ki a kutatási területei, vagyis a szöveg-kép viszony, az illusztrációelmélet, az interaktív könyv?
– Az inspirációt biztosan a családomtól kaptam, hiszen a szüleim magyar–rajz szakos tanárok. Én például mindig nagyon szerettem olvasmánynaplót írni, hozzá rajzolni, majd ezekről és a különféle filmekről sokat beszélgettem a szüleimmel. Később pedig az irodalom tanszéken volt egy kurzus, ahol szóba kerültek Nagy László versei és Kondor Béla ezekhez készült illusztrációi. Akkor fedeztem fel, hogy Kondor is írt verseket, amelyeket ő maga illusztrált – ezeknek a világa nagyon megragadott. Így kezdődött hát a szöveg-kép elmélet kérdéseihez való vonzódásom. A következő meghatározó pont az volt, amikor tagja lehettem a Madách Irodalmi Társaságnak. Akkor kerültem közelebbi kapcsolatba a Madách Imre műveihez készült illusztrációkkal, és utánanéztem annak, milyen irányvonalai vannak az illusztrációelméletnek nemzetközi vonatkozásban. A harmadik lépcsőfokot az jelentette, hogy Kass János kiemelkedő Madách-illusztrációi kapcsán elkezdtem foglalkozni Kass munkásságával, és erről monográfiát is írtam Kalitka és korona címmel. Idővel rájöttem arra, hogy a hazai illusztrációkutatás amolyan senki földje. Ekkor a gyerekirodalomhoz kötődő kérdéseket kutattam, majd felkérésre verseskötetekkel foglalkoztam, s lassan összeállt a második, Az illusztráció a teóriában, a kritikában, az oktatásban című könyvem, amelyet több pedagógusképző egyetemen használnak.
Mit értsünk pontosan illusztrációkutatás alatt?
– A szöveg és a kép viszonyában azért speciális a szöveg és az illusztráció kapcsolata, mert utóbbi eleve adott szöveghez készül. Az illusztráció tehát szövegfüggő kép, alkalmazott grafika; a kép felépítésében – ha az jól megoldott – ott kell lennie a szöveg lenyomatának. Általában ezeket a lenyomatokat érdemes elméleti szempontból kutatni. Persze van olyan, hogy a képet utólag társítják a szöveghez.
Hogyan jutott el az interaktív könyvig, és mi ez pontosan?
– A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, ahol később éppen ebből a témából habilitáltam, egy előadás kapcsán kerültem kapcsolatba az első magyarországi interaktív könyv projektmenedzserével, Ruttkay Zsófiával. Elkezdtünk beszélgetni a kutatásról, s kiderült, hogy az óvóképzés tanórái keretében lehetőséget tudnánk biztosítani arra, hogy a fejlesztők az óvodások körében próbálják ki a könyv fogadtatását. Ekkor gondolkodtam el azon, hogy az illusztráció továbbélési lehetőségeit egyrészt a gyerekkönyvek irányában, illetve a mozgóképes rendszerben kell keresni. Ez volna az interaktív könyv. Igaz ugyan, hogy általános értelemben minden könyv interaktív, mert olvasásra, befogadásra ösztönöz, lehet bele jegyzetelni és a többi. A nemzetközi szakirodalom is keresi a pontos meghatározást, de az interaktív könyv alatt ma egyre inkább a digitálisan megjelenő könyvet értjük. Nem e-bookra kell gondolni, hanem olyan applikációra, amely megmozgatja, cselekvésre készteti az olvasót. Tehát lehet akár fej fölé emelni, pöccinteni a könyvet, s ezek a cselekvések mozdítják előre a cselekményt. Ezáltal a befogadóból felhasználó lesz. Kell hozzá egy tablet vagy telefon, ezeken tudnak megjelenni a könyvek. Ezeknek az applikációknak jelenleg egyetlen hazai gyártójuk van.
Miről szól a tavaly megjelent kötete?
– Az interaktív könyv elsősorban elméletet tartalmaz, s azt a kérdést járja körül, hogy milyen típusok, modellek léteznek. Van egy médiumelméleti fejezete is, és szólok például arról, hogy milyen irányba fejlődhet az interaktív könyves oktatási módszer. Jó lenne, ha a műfaj meghonosodna a fiatalok körében. Észszerűen használva sok képességet – szövegértést, olvasásértést – fejleszt, ugyanakkor jól megférhet a nyomtatott könyv mellett.