Hétvége

2016.10.14. 14:35

Ennek a kislánynak a történetét sokáig nem fogjuk elfelejteni

A zombifilmek eléggé behatároltak, s noha a forrás kiapadhatatlan, nehéz jól összerakott művet találni. Jelenleg a The Walking Dead című sorozat az élőholt téma zászlóshajója, filmen viszont a 2007-es REC emelkedett ki utoljára az átlagból, s a 2013-as Z világháború is korrekt alkotás.

Péter Zsombor

A Kiéhezettek viszont olyat nyújt, amire a szintén brit 28 nappal később volt csak képes a műfajban.


Ennek a tündéri mosolyú, véres arcú kislánynak a történetét nagyon sokáig nem fogjuk elfelejteni, és ez így van jól...

A tízes évei elején járó Melanie (Sennia Nanuna) egy földalatti támaszponton él fogságban, néhány hozzá hasonló gyerek társaságában. Egy tolókocsihoz kötözve, tanórákra kell járnia, ő mégis életvidám, lelkes és barátságos mindenkivel. Az emberek azonban félnek tőle, mert bár a kislány természetesen viselkedik, ha megérzi az emberhús szagát, ennie kell, és nem tud uralkodni magán.

A történet önmagában is érdekes, mert bármennyire furcsán hangzik, ennyire emberi zombis filmmel nem nagyon volt szerencsénk találkozni. Kvázi élőholt és ember közt hajszálnyira csökken a különbség, a határok pedig elmosódnak. A cselekmény első fele roppant feszes, holott csak bemutatja a főszereplőket és a mindennapi rutinjukat. Érdekes figyelni Melanie túláradó életkedvét, tanulási vágyát. Amikor először látjuk a napfényt, a kislány arcáról minden érzelem leolvasható. Egyszerre van benne a szabadság öröme, az eddig ismeretlen dolgokra való rácsodálkozás és a szörnyű igazság felfedezése arról, hogy mindenütt élőholtak portyáznak. Ettől a ponttól klasszikus túlélő-horrorra váltunk, és a film ötszereplőssé redukálódik. A már bevett sémák is előkerülnek, úgymint az élelemszerzés, lopakodás, menedék után kutatás. Colm McCathy rendező nagy hangsúlyt fektetett a karakterfejlődésre, ritkán találkozni ennyire komplex jellemekkel ebben a műfajban, akik így kiegészítik egymást. Egyedül Helen (Gemma Arterton) nem változik látványosan, ő végig anyatigrisként védelmezi Melanie-t. A mogorva őrmester vagy épp a fanatikus orvosnő is szépen lassan megkedvelik a főhőst, ez pedig a nézőre is kivetül. Egészen kivételes, ahogy a maroknyi csapattal egyetemben el-elfelejtjük, hogy végtére is egy, a film olvasatában kiéhezettel vagyunk egy fedél alatt. Aztán a vadászatról visszatérő véres valóság visszaránt az illúzióból és figyelmeztet, hogy nem árt óvatosnak lenni, mégis kialakul egyfajta bizalom Melanie-val szemben. Ez az érzelmi telítettség teszi autentikussá a filmet, nem lehet nem empatikusnak lenni ebben a szituációban. Amit mindenképp ki kell emelni, az a befejezés. Garantálom, hogy erre senki nem számít, egy ritka bizarr és provokatív epilógust kapunk, aminek számos értelmezési formája lehet. Más megvilágításba helyezi Melanie-t, sőt az egész művet és elgondolkodtat, hogy mi következhet ezután.

Ami pedig a színészi alakításokat illeti: főleg az ismeretlen Sennia Nanuna tesz ki magáért, aki gyerekszínészként káprázatos alakítást nyújt. Gemma Arterton, Paddy Considine és Glenn Close előtt is a kalappal, ám ennek ellenére is a kislány uralja a vásznat.

A Kiéhezettek azon felül, hogy kiválóan hozza a műfajra jellemző elemeket, sokkal többet nyújt holmi egyszerű disztópiánál. Mindenki azt lát bele, amit akar, McCarty szabad kezet és értelmezési lehetőséget ad. Az ártatlanságról, az oktatási rendszerek szélsőségeiről, a generációk közti különbségekről, a toleranciáról és az előítéletekről mind felfedezhetünk utalásokat a cselekményben. Ennek a tündéri mosolyú, véres arcú kislánynak a történetét nagyon sokáig nem fogjuk elfelejteni, ez pedig így van jól.

Ha megérzi az emberhús szagát, ennie kell, és nem tud uralkodni magán

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!