Hétvége

2011.04.16. 02:28

Lappangó portré, Londonból

Két, székesfehérvári helyszínen, a Csók képtárban és a városi képtárban látható vasárnaptól az a nagyszabású kiállítás, amely Csók István, a sáregresi születésű alkotó életművét mutatja be. A munkák között egészen különlegesek is akadnak: az egyik festmény például Londonból érkezett a tárlatra.

Gábor Gina

 

- Amikor megláttam a Kislány portréjáról készült fotót, tudtam, hogy festészeti szempontból is egészen különleges darabról van szó - mesélte Révész Emese, Csók István életművének kutatója, a fehérvári kiállítás egyik kurátora. - Ez a kép Velazquez festményeit idézi: a 17. századi spanyol alkotó készítette az európai művészettörténet legszebb gyerekportréit egy bizonyos Margarita infánsnőről... Éreztem, fontos volna, ha ez a Csók-kép is itt lehetne a kiállításon.

Révész Emese elmesélte a Kislány portréja születésének és Londonba kerülésének különös - és mélységesen közép-európai - históriáját is:

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- Amikor megláttam a Kislány portréjáról készült fotót, tudtam, hogy festészeti szempontból is egészen különleges darabról van szó - mesélte Révész Emese, Csók István életművének kutatója, a fehérvári kiállítás egyik kurátora. - Ez a kép Velazquez festményeit idézi: a 17. századi spanyol alkotó készítette az európai művészettörténet legszebb gyerekportréit egy bizonyos Margarita infánsnőről... Éreztem, fontos volna, ha ez a Csók-kép is itt lehetne a kiállításon.

Révész Emese elmesélte a Kislány portréja születésének és Londonba kerülésének különös - és mélységesen közép-európai - históriáját is:

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Révész Emese elmesélte a Kislány portréja születésének és Londonba kerülésének különös - és mélységesen közép-európai - históriáját is:

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Révész Emese elmesélte a Kislány portréja születésének és Londonba kerülésének különös - és mélységesen közép-európai - históriáját is:

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- A képhez fűződő történet főszereplője Réthy Zsigmond és családja. Réthy Zsigmond neves műkereskedő volt a két háború közötti Magyarországon: egy angol hölgyet vett feleségül, akivel - mivel nem születhetett saját gyerekük - 1920 körül örökbe fogadtak egy kislányt,Verát. Réthyék jó barátságba kerültek Csók Istvánnal, akit ekkor már neves festőként tartottak számon, munkái pedig nagyon keresettek voltak. Csók István lánya, Csók Júlia - akit Züzünek becéztek - a kép keletkezése, 1923 körül már nagylány, 13 éves. A két család között kialakult kapcsolatot érzékelteti, hogy Züzüt Réthy Zsigmond felesége tanította angolra. Mindez azért is fontos, mert őket is megörökítette Csók István a képen. A festmény előterében Réthy Verát, a háttérben a tanulás közben összehajoló Réthynét és Züzüt láthatjuk. Ettől a kép nem csak egy nagyszerű gyermekportré, hanem egy barátság lenyomata ...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

A történet folytatása lényegesen komorabb:

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- A zsidóüldözések idején a család sárga csillagot kapott. A dokumentumokból még azt is tudjuk: Réthyék kikérték a kislány örökbefogadási iratait, hogy Vera igazolni tudja: ő nem zsidó származású, és ezzel megmenthesse az életét. Végül Réthy Zsigmond az egész családját ki tudta menekíteni Londonba, ahol - sok mindent hátrahagyva - elölről kellett kezdeniük az életet. Ám a festmény megmaradt, azóta is Londonban van, Réthy Vera lányánál. Ő adta kölcsön a képet.

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Az pedig egy újabb csoda, hogy a mű most itt lehet, a székesfehérvári kiállításon, és a városi képtárban Csók István Züzüről készült festményei között kapott helyet. Révész Emese - amint tudomást szerzett arról, hogy az alkotás Londonban van - , elmesélte a hírt az egyetemen, ahol tanít. Hozzátéve: kár, hogy nem tudják idehozni... Ám a társaságban véletlenül ott volt Molnár Mihály, aki azonnal felajánlotta segítségét. (Tegyük gyorsan hozzá: azért több volt ez, mint egyszerű véletlen: Molnár Mihály ugyanis olyan művészetbarát, aki ha kell, pénzt gyűjt egy fontos kiadványhoz, no meg fiatal képzőművészeket segít abban, hogy műteremhez jussanak.) Ráadásul egykor egy szállítóvállalatot vezetett: hajdani cége igazgatójával szövetkezve intézkedett és állta a költségeket. Sőt, még londoni segítsége is akadt: a lánya ugyanis ott tanul. Így aztán természetes volt, hogy ő is beveti magát az ügy érdekében. Ott volt, amikor a képet csomagolták: így a festmény idős tulajdonosa biztos lehetett benne, hogy a számára kedves darabot megbecsülik, óvják és várják.

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Révész Emese azt mesélte: a fehérvári tárlat voltaképpen egy nagy összefogás eredménye. A múzeumok munkatársai és magánszemélyek is szívesen, készségesen segítették a munkát, olykor az ésszerűség határain túl.

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Molnár Mihály akkor csodálkozik a legjobban, amikor a miértet firtatják, hiszen még a fehérvári múzeumban is faggatták a művészettörténészek: mi készette arra, hogy finanszírozza a szállítást?

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

- Én úgy gondolom, hogy ez a kiállítás nem csak Fehérvár ügye: hiszen ennek a tárlatnak országos jelentősége van - mondja, majd hozzáteszi: - Különben magam is Fejér megyéből, Nagyvenyimről származom, sok ismerősöm van Dunaújvárosban is.

Aha, így már érthető...

Aha, így már érthető...

Aha, így már érthető...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!