2023.08.19. 12:30
Élőben játszott a Boban Marković Orkestar (galéria)
Valóban parádésra sikerült a Székesfehérvári Balett Színház és a Boban Marković Orkestar közös produkciója, amelyet a Királyi Napok programsorozat részeként láthattunk pénteken este a Zichy ligeti színpadon.
A Parádé az alkotók szándéka szerint a szcenírozott koncert és a kortárs táncszínház határmezsgyéjén helyezkedik el
Fotó: Fehér Gábor / FMH
Vajon milyen lehet a klasszikus balett elemeket felhasználó kortárs táncszínház és a tüzes, érzelmes, balkáni motívumokkal teli zene házasításának gyümölcse? A Parádé névre keresztelt produkciót figyelve kiderült, hogy nagyon is finom.
Mondjuk, ha a világhírű Boban Marković Orkestar élőben játszik, arra még talán a holtak is föltámadnának - ahogyan a színpadon olykor elfekvő, kidőlő táncosok is fölpattantak a koreográfia részeként. Persze, többnyire nagyon is intenzív mozdulatokkal táncoltak, megjelenítve a férfiak és nők közötti csintalankodás, vetélkedés jellegzetességeit: a femme fatale utáni epekedést, a férfiak kakaskodását, a nők huncutkodását. Tették mindezt sokszor kifordítva, bőséges iróniával fűszerezve, Egerházi Attila, az idén ötödik éve alapított és azt ünneplő balettszínház koreográfus-igazgatójának elképzelése szerint. Maga az élet, annak körforgása, leglényege jelent meg előttünk minden fájdalmával és gyönyörével a többnyire dinamikus, olykor kissé melankolikus zenei kísérettel. Az előadás fontos kelléke volt egy aranyszínű gömb, egy labda, amelyet a táncosok néha felemeltek, forgattak, máskor ráültek, ráfeküdtek, lecsúsztak róla, az esetlenség látszatát keltve, nevetést kiváltva. S volt, hogy ezen a labdán rugózott férfi és nő felváltva – fent és lent, szintén vicces hatást keltve.
A zenekar előtt latinos ruhában, egyedül táncoló nő viszont ezzel szemben kissé fájdalmas látványt nyújtott – majd a többi táncos megérkezésével újra harsány, vérpezsdítő koreográfia kerekedett. Így váltakoztak végig a táncos jelenetek, amelyet a Boban Marković Orkestar legutóbbi, Mrak című albumának zenéje inspirált.
A Fehérvári Balett Színház előadása a Királyi Napokon
Fotók: Fehér Gábor
Az öltözékekben látványos kontraszt érvényesült: míg a zenekar tagjai s maga a rendkívül karizmatikus Boban Marković is egyszerű, fekete-fehér ruhát viselt, addig a táncművészek a fekete nadrághoz és a natúr színű felsőhöz színes ingeket öltöttek magukra. És míg a zenészek szinte végig statikusan ültek (leginkább Boban állt fel egyszer-egyszer éneklés közben), addig előttük folyamatosan „hullámzott” a mozgással telített színpad.
A parádés est vége felé régebbi zeneszámok is elhangzottak, a koreográfia ezekre teljesedett ki igazán, és miközben az addig a táncosok fölé kifeszített, középen lyukas, szoknyára emlékeztető textildarab aláhullott, fentről „aranyeső” zuhogott a táncosokra. Pazar látvány volt, amelyet megkoronázott – ha már Királyi Napok – az, hogy a produkció végén a művészek felhívták a színpad közelében lévőket egy rövid időre táncolni. Mindezt a közönség soraiban nagy ováció fogadta, akárcsak magát az előadást, miután zenészek és táncosok együtt hajoltak meg.
Zárásként Egerházi Attila is megérkezett a színpadra, és Bobannal kölcsönösen köszönetet mondtak egymásnak, valamint a városnak a Parádé székesfehérvári bemutatásáért. A szerb zenekarvezető szép gesztusként magyarul is elmondta: „Köszönöm szépen”, majd ismét énekelt néhány sort saját anyanyelvén.
Miután a színpad lassan, tapstól kísérve kiürült, a tömeg még beleveszhetett a Királyi Napok Fő utcai forgatagába, magában tovább dúdolva az életigenlő balkáni dallamokat.