A római Porsche-kulcs

2022.05.12. 14:00

A Floralia idején új kiállítás, római kori kőtár nyílt Gorsiumban

Tartományi kis szegletekről az ókori szerzők nem írtak. Az, hogy itt kik voltak, mit csináltak, miben hittek, ahhoz semmi más támpontunk nincs, csak az ilyen kőemlékek – mondta Agócs Nándor, a Szent István Király Múzeum (SZIKM) legújabb állandó kiállításának kurátora.

Majer Tamás

Agócs Nándor ókortörténész Resatus és szülei mellett

Forrás: Elekes Gergő / Fejér Megyei Hírlap

– Ezek a kövek korábban Fehérváron, a Rendház épületében voltak. Ám nem egy külön berendezett lapidáriumban, hanem a folyosókon – folytatta a kőtár bemutatását lapunknak nyilatkozva Agócs Nándor ókortörténész, régész. Az új tárlat darabjai javarészt nem Tácról származnak, nem is a környékről, hanem Fejér megye egykori és mai területéről. Azért itt alakították ki a lapidáriumot, mert Gorsium a római kort leginkább megidéző kiállítóhelye a fehérvári múzeumnak. Agócs Nándor elmondta, számosságát tekintve csak a Magyar Nemzeti Múzeum, illetve az Aquincumi Múzeum gyűjteménye haladja meg a Szent István Király Múzeum római kőfaragványokat tartalmazó gyűjteményét. Jelenleg összesen több mint nyolcszáz kőemléket ismerünk Fejér megyéből. Ebből körülbelül 300 van a SZIKM kezelésében. Ennek körülbelül a fele tekinthető meg a Zichy-pincében. 

A pince a már korábban létesült gorsiumi szabadtéri kőtár előtt található. – Fejér megye területe a római korban Aquincum territóriumához tartozott, igazgatási, gazdasági központ volt – mondta Agócs. Kifejtette, hogy az itt állomásozó, jelentős számú katonaság a fizetőképes kereslettel rendelkező piacot jelentette, s hozzátette, a város körül élő bennszülöttek, peregrinusok közül sokan nyitottak voltak a romanizáció iránt, igyekeztek római módra elkészíttetni a síremlékeiket. A Zichy-pincében kiállított síremlékek jellemzően az első és a második századból származnak. – A római gondolkodás jegyében születtek ezek a kőemlékek, amelyek azért másmilyenek, mint egy sima sírkő, mert nemcsak az a lényegük, hogy jelöljék a sírokat, s hogy valahol megemlékezhessenek az elhunytakról, hanem az, hogy valóban fenntartsák valakinek az emlékét. A sírsztélék azok, amik ezt reprezentálják, és nemcsak ezt egyébként, tehát nemcsak a nevük, az emlékük őrződött meg valamilyen formában, hanem ezeken keresztül betekintést nyerünk abba is, hogy milyen volt a korabeli viselet. Érdekes: a bennszülött népviseletet annak köszönhetően ismerjük, hogy elkezdték átvenni a római szokásokat, római mintára csináltatták a kőemlékeiket! – mutatott rá a történész. A második legnagyobb forráscsoport, ami látható a kiállításban, az isteneknek állított áldozati oltárok. 

Mintegy 150 kőemlék látható a Zichy-pincében, az új lapidáriumban
Forrás: Elekes Gergő / Fejér Megyei Hírlap

– Nyilván nem meglepő, hogy a legnagyobb számban a főistennek állítottak oltárt, leginkább tőle remélhették azt, hogy a kívánságaik teljesülnek – fogalmazott Agócs Nándor. A Földanyának, Terra Maternak állított oltár is előfordul. Sejthető, hogy olyanok csinálták, akik a földből éltek. Nagyobb birtokosok vagy éppenséggel téglaégetővel rendelkező emberek. A műemléki oltalom alatt álló Zichy-pince egyes sajátosságait, boroshordóit is megóvták a kiállítás rendezői. Ennek hatásai észrevehetők az egyébként három rendezőelv szerint kialakított tárlaton. Ezek a következők voltak: kronologikus sorrend, tematikus egységek egymás melletti elhelyezése, illetve hagytak üres tereket is azért, hogy a jövőben előkerülő kőemlékeknek is jusson majd hely. Nézzük meg Agócs Nándorral példának okáért Resatus és szülei sírsztéléjét! Emellett áll a kurátor a cikkünkhöz mellékelt fotón.

– Ennek korát elárulja a hajviseletük. Mindig az adott császár az, aki diktálta a divatot. Az ő hajviseletét másolták, ez jelzi azt, hogy ez egy Traianus-kori síremlék, a második század első néhány évtizedéből való. – A korabeli értékrendbe enged betekintést. A férfiak úgy próbáltak kinézni, mintha ők rómaiak lennének, de mint utaltam már rá, noha ezek római kori emlékek, de akiket ábrázolnak, javarészt nem rómaiak voltak. – A gazdagságot szimbolizálja ez az ostor, ami itt a kezében látható. Ez olyan, mintha valakit ma úgy ábrázolnának, hogy a Porschéja kulcsát lóbálja… – mutatott a bal szélen lévő alakra Agócs Nándor.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában