eltűnik a 81-es, a halálút

2019.05.22. 14:00

A teljes megyén át haladna az M8-as, négy sávon

Az elmúlt évtizedekben többféle összefüggésben került napirendre olyan rendezési terv, amelynek Fejérben kezdettől mégis csak egy és ugyanaz a lényege: a 81-es kibővítésével egy „halálutat” megszüntetni a megyében.

Sági Zoltán

E hét eleje óta a híradásokban az M0-ás tehermentesítőjeként hivatkoznak a létrehozandó műtárgyra, (Budapesttől) távoli félgyűrűnek nevezik, építését pedig a nemzetközi áruforgalom optimálisabb elvezetésével indokolják, ám a helyi hangsúlyok máshol vannak. Ha ugyanis a megvalósíthatósági tanulmányok elkészülte után, a tényleges építkezések valahára befejeződnek, a megye észak-déli, átmenő közlekedése lesz nagyságrendekkel biztonságosabb. Ez persze kihat majd a munkavállalói mobilitásra és így az ipartelepítésre is, tovább javítva a megye, a régió gazdasági pozícióit.

A „távoli félgyűrű” hétfőn ismertetett tervei szerint, a 81-es út régóta várt kibővítése végül egy olyan átfogó projekt keretében valósul meg, amelyik a 13-as, 81-es, 63-as és M8-as utak ívére fűzve, kétszer két sávon köti össze egymással Tatabánya (M1) és Kecskemét (M5) térségét.

Először az átfogó projekthez kapcsolódó megvalósíthatósági tanulmány készül el, várhatóan az év végéig. A megvalósítandó cél pedig – mint arról Mosóczi László, az innovációs és technológiai tárca államtitkára a Magyar Nemzetnek beszámolt – egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés létrehozása az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között. Az államtitkár azt is közölte: a kormány már döntött a fejlesztésről.

A lapinterjú kitért rá: a Magyarországon áthaladó tranzitforgalom jellemzően Németország és a Balkán között bonyolódik, ám a budapesti központú, sugaras szerkezetű magyar úthálózat az országon a lehető leghamarabb áthaladni kívánó tranzitforgalom igényeit nem elégíti ki maradéktalanul. Mint Mosóczi László fogalmazott: a tranzitforgalom céljait egy északnyugati–délkeleti átlós útvonal jobban szolgálná, miközben a budapesti és agglomerációs utak is lélegzethez jutnának. Ez – tesszük hozzá – értelemszerűen jelenti, jelentheti majd azt is, hogy a Fejér megyében létrehozandó észak-déli tranzitútvonal az M0-sról kivezetett átmenő forgalmat a térségbe hozza, Székesfehérvár nyugati elkerülőjén áthaladva.

A tranzitforgalom elvezetésére alkalmas gyorsforgalmi átkötés az M1-en haladó kamionokat Komárom térségéből kiindulva tehát Fehérvár nyugati elkerülőjén át a jelenleg tervezés alatt álló M8-ig vinné le, a szintén kibővített 63-as úton. Az M8-as keleti szakasza az M7-esből válik ki Enyingnél, és az M6-ost érintve Dunaújvárosig, majd a már korábban megépült autópályahídon át Kecskemétig vezet. Ott kapcsolódik az M5-öshöz, illetve a már épülő M44-eshez, amely Békéscsabára, majd Gyulára, illetve a magyar–román határra vezet.

Az államtitkár kiemelte: a fejlesztés megvalósíthatóságát segíti, hogy a 13-as út az M1-es és Kisbér, valamint a 81-es út Kisbér és Székesfehérvár közötti szakaszai jelenleg is településeket elkerülő nyomvonalon haladnak. Elhangzott: Székesfehérvárnál új csomópont segítségével kell átvezetni a forgalmat az M7-es felett a szintén négysávosított 63-as út irányában, ami – tesszük hozzá – vélhetően a kettős körforgalom környékének átépítését is jelenti majd. Mosóczi László szerint a fenti fejlesztések, mivel a meglévő út bővítéséről van szó, viszonylag kisebb költségből és gyorsabban megvalósíthatók, így utolérhetik az M8-as beruházását, amely új nyomvonalon halad.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában