Valósággá válhat a szimulált baleset

2024.04.10. 17:41

Amikor kulcsfontosságú az együttműködés – katasztrófavédelmi gyakorlatot tartottak a szakemberek (galéria)

Tűzoltási, műszaki mentési és életmentési feladatokat is végrehajtottak a katasztrófa-felszámolási gyakorlatban résztvevő szervezetek szakemberei az M8-as autópálya forgalomtól elzárt területén megrendezett baleset során.

Héjj Vivien

Fotó: Fehér Gábor / FMH

Katasztrófa-felszámolási együttműködési gyakorlatot tartott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, valamint az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. a rendőrség, a mentőszolgálat, a Vöröskereszt és a Duna-Intertoll Zrt. bevonásával. A gyakorlat célja a nagy forgalmú autóúton történt baleset kezelésében résztvevő szervezetek feladatainak összehangolása a minél gyorsabb és hatékonyabb mentés, az útszakasz felszabadítása és a forgalom továbbhaladása érdekében.

A gyakorlaton a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság képviseletében résztvevő Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok arról beszélt, amellett, hogy kulcsfontosságú a résztvevő szervezetek együttműködésének gyakorlása, szeretnék felhívni a lakosság figyelmét arra, hogy a közutakon nagyon sok baleset történik, ezért nagyon fontos a körültekintő közlekedés, s ha már bekövetkezik a baj, fontos tudni, hogy kihez fordulhatunk segítségért.

 

– Ha a Központi Statisztikai Hivatal statisztikáit megnézzük, évente 14 500 olyan közúti baleset következik be, ahol személyi érintettség is van – az összes esemény száma ennél nagyobb. A katasztrófavédelem statisztikái szerint elmondhatjuk, az elmúlt évben 2880 közúti balesetnél hajtottunk végre műszaki mentési feladatokat, 901 esetben pedig valamilyen közlekedési jármű tüzénél kellett beavatkozniuk a tűzoltóknak. Ez azt jelenti, hogy közel 3500 eseménynél voltunk az elmúlt évben. Több mint 2000 sérültnek kellett segítséget nyújtani, és 80 haláleset következett be – hívta fel a figyelmet Fülep Zoltán.

A tűzoltó dandártábornok arról is beszélt, nagy figyelmet fordítanak arra is, hogy a kornak megfelelő, legmagasabb szintű eszközöket biztosítsák a tűzoltók részére a minél hatékonyabb beavatkozás érdekében.

– A gyakorlatnak is része lesz egy elektromos jármű tüzének eloltása, hiszen tapasztaljuk a mindennapjainkban, hogy ezeknek az elektromos járműveknek a száma egyre nagyobb. Szerencsére nem nagy számban, de már Magyarországon is találkoztunk olyan tűzesetekkel, káreseményekkel, amelyek ilyen járművek – elektromos vagy hibrid meghajtású – környezetében következtek be. Ez egy új kihívás a tűzoltóink számára, ezért tavaly decemberben minden katasztrófavédelmi igazgatóság részére biztosítottunk egy e-oltólándzsát, ami az elektromos járművek tüzeihez nyújt segítséget – tette hozzá Fülep Zoltán.

Az M8-as autópálya forgalomtól elzárt területén tartott gyakorlat egy elképzelt szituációt mutatott be: a forgatókönyv szerint szalagkorlátnak ütközött és kigyulladt egy teherautó az autópályán. A jármű üzemanyagtartálya felhasadt, amelyből a gázolaj a burkolatra folyt. A baleset következtében egy kisbusz a teherautóba rohant, mögötte két személygépkocsi karambolozott, az egyik autó sofőrje és utasa is a roncsok közé szorult. A másik, hibrid jármű a szalagkorlátot átszakítva a rézsűn állt meg. Vezetője ki tudott szállni, ám az autó kigyulladt, a tűz pedig átterjedt az akkumulátorpakkra is, ennek – feltételezett – oltásához e-oltólándzsát használtak a tűzoltók.

A gyakorlatot megelőző sajtótájékoztatón elhangzott: az évek során előfordult, hogy a szimulált szituációhoz nagyon hasonló baleset valós eseményként is bekövetkezett.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában