Értő hallgatás, figyelem, előítélet-mentesség

2024.01.19. 20:00

Akik a szavak erejével segítenek – önkéntesek jelentkezését várja a Telefonos Lelkisegély Szolgálat

Éves szinten több ezer hívás érkezik a telefonos lelki elsősegély szolgálathoz. A telefont önkéntes ügyeletesek veszik fel, akik legjobb tudásuk szerint nyújtanak segítséget a nehéz élethelyzetben lévőknek. A székesfehérvári szolgálat várja a leendő önkéntesek jelentkezését a hamarosan induló képzésre.

Héjj Vivien

Az önkéntesek munkájáról és a hamarosan induló képzés részleteiről Bogárdi Gyöngyi szolgálatvezető mesélt

Fotó: Fehér Gábor

Jelentős múltra tekint vissza Telefonos Lelkisegély Szolgálat Székesfehérváron: immáron 35 éve fogadják az Empátia Mentálhigiénés Egyesület segítőkész önkéntesei a 116-123-as elsősegélyvonalon beérkező hívásokat. A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálat (LESZ) országos szinten huszonegy tagszervezettel, közel ötszáz önkéntessel dolgozik. A telefonszám a hét minden napján 0-24 óráig ingyenesen hívható.

– Mindig van ügyelő a vonal végén, de sosem tudhatja sem a hívó, sem az ügyelő, hogy éppen kivel beszél, honnan hívták, teljes az anonimitás. A székesfehérvári szolgálathoz havi szinten két-háromszáz hívás érkezik. Ebbe beletartoznak az érdemi hívások és az úgynevezett hecchívások is, szerencsére az előbbiek száma jóval magasabb az utóbbi években – mondja Bogárdi Gyöngyi szolgálatvezető, a székesfehérvári Empátia Mentálhigiénés Egyesület elnöke, s hozzáteszi: míg korábban jellemzően idősek telefonáltak, mostanra ez jelentősen megváltozott, a kisiskolásoktól a serdülőkorúakon át minden korosztály képviselőjétől érkezik hívás. Általánosságban elmondható, sok középkorú kér segítséget.

– A legkülönfélébb problémákkal fordulnak hozzánk magányos és izolált környezetben élők, párkapcsolati és anyagi problémákkal küzdők és olyanok, akik krízishelyzetben vannak, nem látnak kiutat az adott élethelyzetből. A hívások másik típusába tartoznak azok, akik öngyilkossági szándékuk miatt fordulnak hozzánk. Bár utóbbiak kevesebben vannak, nem ritka az ilyen típusú segítségkérés – teszi hozzá.

A beérkező hívásokat fogadó felkészült önkéntesek személyiségükkel és szavaik erejével, előítélettől mentesen nyújtanak segítő kezet mindazoknak, akik úgy érzik, aktuális élethelyzetükkel, problémájukkal nem tudnak egyedül megbirkózni.

"Fontos, hogy az ügyelőnek igénye legyen arra, hogy kapcsolatot teremtsen, hogy nyitott legyen a másik problémájának meghallgatására és szeressen segítséget nyújtani." – hangsúlyozta Baranyai Klára, az egyesület szakmai vezetője
Fotó: Fehér Gábor

Az Empátia Mentálhigiénés Egyesület jelenleg tizenöt aktív ügyeletessel dolgozik. A szervezet soron következő célkitűzése az önkéntes ügyeletesek számának bővítése, hogy minél több hívóhoz eljutva nyújthassanak segítséget. Kétség nem fér hozzá: a tevékenység rendkívüli felelősséget igényel, azonban nem elvárás, hogy a jelentkezők már az első pillanatban professzionális segítségnyújtók legyenek, az egyesület ugyanis egy tanfolyam keretein belül készíti fel a leendő ügyelőket minden olyan élethelyzetre, amivel munkájuk során találkozhatnak.

– Az értő hallgatás a legfontosabb, ennek elsajátítására nagy figyelmet fordítunk a képzés során. Az önkéntesek füle kiélesedik minden kis rezdülésre, hanghordozás-változásra, hogy fel tudják mérni a hívó állapotát. Fontos, hogy az ügyelőnek igénye legyen arra, hogy kapcsolatot teremtsen, hogy nyitott legyen a másik problémájának meghallgatására és szeressen segítséget nyújtani. Ezek a képességek nem alap elvárások, a képzés során mindez megtanulható – veszi át a szót Baranyai Klára, az egyesület szakmai vezetője.

Az ügyelők képzése nyolcvan-száz órát ölel fel, ezen időtartam fele önismereti foglalkozásokkal telik.

– Az önkéntesek találkoznak majd olyan esetekkel, amelyek megérintik őket, akár azért, mert a saját életükben is volt hasonló probléma. ezért fontos, hogy rájöjjünk, fel tudták-e dolgozni az adott élethelyzetet, vannak-e még úgynevezett vakfoltjaik. Ezen felül lesz egy elméleti képzésanyag a nehezebb életszakaszokról, a gyászról, a krízisekről, az életkorváltásokról. A képzés vizsgával, majd mentorprogrammal zárul. A mentorprogram egy gyakorlati rész, amikor rutinos ügyelő segíti az újonnan csatlakozott önkéntesek munkáját, együtt átbeszélik a tapasztalataikat – magyarázza a tanfolyam részleteit az egyesület elnöke, s hangsúlyozza: olyan 21 és 70 év közötti önkéntesek jelentkezését várják, akik rendelkeznek érettségivel. Egyéb előképzettség nem szükséges.

A hibrid formában zajló, várhatóan márciusban induló képzés ingyenes, ennek fejében az egyesület legalább két évig számít a tanfolyamot végzett önkéntesek munkájára. A leendő ügyelőkön túl olyan önkéntesek jelentkezését is örömmel fogadja a szervezet, akik informatikai területen segítenék az egyesület működését. A jelentkezéseket Bogárdi Gyöngyi szolgálatvezető február végéig fogadja a Lelki Elsősegély Szolgálat – Székesfehérvár közösségi oldalon keresztül, az empatiamental@gmail.com e-mail-címen vagy a 30/825-8579-es telefonszámon.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában