"Panasztörvény"

2023.12.01. 17:30

Sóhaj, panasz, visszaélés? December 17-től bejelentheti!

December 17-től minden cégnek és vállalkozásnak, amelyek 49 főnél többet foglalkoztatnak, kötelező lesz bevezetnie egyfajta bejelentő vonalat. Hogy mi is ez pontosan, kik használhatják és mit lehet bejelenteni rajta? Erről kérdeztük Lórodi László, munkajogi és adatvédelmi szakjogászt.

Borsányi Bea

Nem csak a cég alkalmazottai, de korábbi munkavállalói, sőt a céggel kapcsolatban álló pl. beszállítók vagy megrendelők is panaszt tehetnek

Fotó: Shutterstock

Előrebocsátjuk: a hír nem új, hiszen vannak, akiknek már nyár óta kötelező működtetnie a rendszert. Panasztörvény néven terjedt el az a Visszaélés-bejelentési törvény, amelyet idén májusban fogadtak el, de amellyel kapcsolatban számos nyitott kérdés van még. - Amerikában több évtizede alkalmazzák a rendszert, amelyen keresztül számos esetben lehet névtelen bejelentést tenni a hátrányos megkülönböztetéstől kezdve a pénzügyi visszaélésekig bezárólag. Épp a napokban olvastam, hogy mintegy öt százalék árbevétel növekményt, illetve költségcsökkentést hozott a rendszer az USA-ban. Hasonló rendszer bevezetését tette kötelezővé az EU, ám ez eddig nem csak Magyarországon, de Európa más államaiban is csúszott – vágott a témába Lórodi László.

Szinte bárki bármit bejelenthet

A májusban elfogadott törvény értelmében a 249 fő feletti közepes cégeknek, a nagyvállalatoknak és létszámtól függetlenül a pénzmosás elleni törvény hatálya alá eső vállalkozásoknak – többek között a bankoknak, biztosítóknak, könyvelő cégeknek - július 24-ig ki kellett dolgozniuk a saját bejelentési rendszerüket. Az 50 és 250 közötti alkalmazottat foglalkoztató cégeknek és vállalkozásoknak mindezt december 17-ig kell megtenniük, vagyis alig néhány hetük maradt erre. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden érintett cégnek kötelező egy független belső panaszbejelentőrendszert létrehoznia, amin keresztül minden jogellenes, vagy jogellenesnek tűnő esetet, cselekményt vagy mulasztást be lehet jelenteni, amely a cég gazdálkodásával vagy a cég alkalmazottjával, esetleg alkalmazottaival kapcsolatos. – A körbe sok minden beletartozik, hiszen nem csak amiatt lehet panasszal élni, mert a bejelentő úgy véli, pl. pénzügyi visszaélés történt valamilyen ügylettel kapcsolatban a munkahelyén, vagy megszegték a környezetvédelmi szabályokat, de hátrányos megkülönböztetés vagy zaklatás miatt is – magyarázta a jogász. Hozzátette, bejelentést nem csak a cég jelenlegi dolgozói tehetnek – ide tartozik a bérelt munkaerő, a cégnek egyéni vállalkozóként dolgozók, az önkéntesek, gyakornokok is -, de volt alkalmazottak, sőt olyan is, aki mondjuk csak az interjúig jutott el egy felvételi folyamatban, de végül nem vették fel. Mindezeken felül pedig gyakorlatilag bárki, aki a cég üzleti partnere pl. megrendelőként, beszállítóként, és így tovább. 

Vállalni kell magunkat!

Fontos kérdés az anonimitás, azaz tehetünk-e bejelentést névtelenül? - Törvény szerint lehetőséget kell biztosítani a névtelenségre, de vannak itt is ellentmondások. A bejelentést kivizsgáló – akár cégen belüli, akár külsős, de szigorúan független - személy feladata megvizsgálni, hogy a bejelentő jogosult-e bejelentést tenni. Ezt viszont nem egykönnyen tudja megtenni akkor, ha a bejelentő nem vállalja a nevét – hívta fel a figyelmet Lórodi, majd hozzátette, a cégeknek a bejelentőrendszer kidolgozásakor a GDPR (adatvédelem) szabályait is figyelembe kell venniük. És van itt még valami: mivel a cégnek folyamatosan tájékoztatnia kell a bejelentőt az általa bejelentett ügy kivizsgálásának előremeneteléről, ezért valamilyen elérhetőséget a bejelentőnek meg kell adni. A bejelentést a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb 30 napon belül kell kivizsgálni. 

Az online rendszer létrehozása praktikus lehet a célra, de nem kötelező! 
Fotó: Shutterstock

Online, telefonon, kézzel írott formában

Kérdés az is, milyen módon lehet bejelenteni? Vannak-e erre vonatkozó előírások?  – A törvény lehetővé teszi, hogy a cég határozza meg, milyen rendszert épít ki. - Bár valószínűleg egy online rendszer létrehozása lenne mindenkinek a leginkább célravezető, ez nem kötelező! Akár egy klasszikus panaszdoboz is megfelelhet a célnak, ahová írásban bedobható az észrevétel, de létre lehet hozni rögzített telefonvonalat is a bejelentések fogadására – válaszolt a jogász, aki arról is beszélt, hogy a bejelentőrendszer létre nem hozása – azon túl, hogy önálló szabálysértési eset lett - szankciókat von maga után, melyek között szerepel a cég általi foglalkoztatás azonnali megszüntetése is, aminek hosszútávú, komoly következményei is lehetnek az érintett cégre nézve.

Hogy mit várnak a törvénytől? Erre egyértelműen a korrupció visszaszorítása és a jogellenességek megszüntetése a válasz. Ezért Lórodi László nem tartja ördögtől valónak azt a lehetőséget sem, hogy a bejelentőt – amennyiben pl. pénzügyi szempontból hasznos volt a bejelentés – honorálják. Az érintett foglalkoztatóknak tájékoztatni is kell a munkavállalókat a bejelentőrendszer létrejöttéről, illetve annak működéséről, ám azt, hogy ezt milyen formában teszik meg – jól látható, vagy alig észrevehető módon -, szintén nem írja elő a törvény. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában