Éjfél után futott be a New Europe

2023.07.26. 09:05

Fa Nándor és társa célba ért, bravúrosan küzdöttek (videó) (Frissítve)

Ahogyan azt már kedden délután látni lehetett, magyar idő szerint szerdán 0 óra 43 perckor ért be Cherbourg kikötőjébe a magyar vitorlás. A 25. helyen végzett a New Europe a Rolex Fastnet Race-en.

Tihanyi Tamás

Fa Nándor és Weöres Szabolcs célbaérkezés után a New Europe fedélzetén

Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

A New Europe 60 lábas, magyar zászló alatt hajózó IMOCA-vitorlás 3 nap 10 óra 28 perc 57 mp alatt teljesítette a Fastnet-szikláról elnevezett kihívást, amely számukra amolyan mérföldgyűjtő tesztverseny volt annak érdekében, hogy kipróbálják a hajót és Fa Nándor lássa, miként boldogul a jövő évi Vendée Globe Föld-kerülő versenyre készülődő Weöres Szabolcs a felújított és nemrégiben felavatott hajóval. A 29 elrajtolt IMOCA-hajóból két egység a rajt utáni erős szeles viszonyok között feladta a versenyt. A négy, az utolsó napon még versenyben levő 60 lábas a könnyűszeles befejező szakaszban szoros csatát vívott az utolsó mérföldeken a La Manche csatornában Cherbourg felé, amely bonyolult, összetettebb taktikát és munkát igényelt az egyébként is elfáradt vitorlázóktól.

A versenyrendezők információi szerint a 430 hivatalos induló közül 86 hivatalosan is feladta a versenyt. A súlyos körülmények között zajló esetek között a parti őrség egy süllyedőfélben lévő hajóról két versenyzőt mentett a partra még az első napon.

Ezt az utat tette meg a magyar hajó és a mezőny azon része, amelyik nem adta fel a versenyt
Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

Frissítés:

Weöres Szabolcs és Fa Nándor a befutó után nem kötöttek ki, „lendületből” elindultak Les Sables d’Olonne-ba, a Vendée Globe anyakikötőjébe. A Szabi Ocean Racing HUN23 csapata arról tájékoztatta a FEOL-t, hogy Szabolcs szerint jól sikerült a verseny, kihozták belőle a maximumot. A Fastneten 348 tengeri mérföldet szerzett a Vendée Globe szempontjából, ezzel megerősítette indulási esélyeit.

– Nagyon élveztem a versenyt, szerintem nagyon jól sikerült, kihoztuk a körülményekhez képest a maximumot. Végig küzdöttünk, itt a végén élveztük a játékot, mert tiszta kishajós hátszél volt. Nagyon jól sikerültek a manőverek. Az elején az erős szelet jól abszolválta a hajó, a hibalista nőtt, apró szerelnivalók vannak, de ez ilyenkor természetes. Az is volt a cél, hogy ez most jöjjön ki, és ne majd egy transzatlanti versenyen. Alig várjuk, hogy pihenjünk, mert nagyon intenzív volt az utolsó két nap és két éjszaka. Most visszamegyünk Les Sable d'Olonne-ba és elpakoljuk a hajót, de aztán haladunk tovább, lépésről lépésre – nyilatkozott Weöres Szabolcs a célba érkezés után.

A New Europe-nak ez az út volt az első komoly tesztje, miután átalakították a jövő évi Vendée Globe-ra
Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

Fa Nándor szintén kiemelte, hogy a hajó jól teljesített.

– Befutottunk a versenyben, nagyon elégedettek vagyunk. Főleg a végjátékban mentünk jól, fantasztikus navigációval kihasználva az áramlatokat még két hajót megelőztünk. Tulajdonképpen nagyon szépen vitorlázva, ember, hajó rendben teljesített. Örülünk, hogy itt vagyunk, és most megyünk vissza Les Sables d'Olonne-ba – mondta Fa Nándor is.

Weöres Szabolcs június 28-án jelentette be, hogy mentorával, az ötszörös Föld-kerülő Fa Nándorral indul a Rolex Fastnet Race-en. A Vendée Globe szempontjából fontos mérföldgyűjtő versenyt kétévente rendezik meg és egyike a legrangosabb tengeri viadaloknak. Az idei, 50. verseny során több mint 400 hajó vágott neki az angliai Cowes-ból a 696 tengeri mérföldes (1298 km) távnak, hogy az Írország déli részénél található legendás Fastnet-sziklát megkerülve a franciaországi Cherbourgban érjen célba. Idén a Vendée Globe-ra készülő versenyzők többsége is rajthoz állt. A New Europe az egytestűek között a jónak számító 35. helyen futott be, ami az IMOCA hajók mezőnyében a 25. helyezést jelentette. Fa Nándor egykori hajója, az ex-Spirit of Hungary belga kapitányával és kormányosával fél órával mögöttük érkezett célba.

Nagyon intenzív napok után vannak, de azért élvezték a vitorlázást
Fotó: SzabiOceanRacingHUN23


Weöres Szabolcs hajójának, a New Europe-nak az átépítés után ez volt az első megmérettetése. Az IMOCA 60 lábas vitorlás 2007-ben, Új-Zélandon épült és már többször megkerülte a Földet. A tavalyi Route du Rhum (A rum útja) sikeres teljesítése után Weöres Szabolcs úgy döntött, hogy szükség van az átalakításokra, mivel az osztály rengeteget változott. A munkálatokra januártól a spanyolországi Santanderben került sor, ahol a hajót teljesen szétszedték és átvizsgálták. A tőkesúly hidraulikájának szervizelése, az elektromos szerelvények cseréje mellett a leglátványosabb változás a kabintető kialakítása volt. A legújabb építésű IMOCA-vitorlásokban a versenyzők fedett cockpitből irányíthatják a hajót, ezzel már a New Europe is rendelkezik.

A világ legnehezebbnek tartott sportversenye, a 10. Vendée Globe, amelyen az indulóknak egyedül, kikötés és külső segítség nélkül kell megkerülniük a Földet egy 60 láb hosszú vitorlással, jövő novemberben rajtol. A hatalmas érdeklődés miatt a szervezők 40 főben határozták meg a résztvevők létszámát, akiknek kemény kvalifikációs feltételeknek kell eleget tenniük. A mérföldgyűjtések során az egyik feladat a Route du Rhum verseny teljesítése volt, a híres transzatlanti megmérettetést Weöres Szabolcs tavaly első magyar vitorlázóként hajózta végig 14 nap 19 óra és 22 perc alatt, az előírt limitidőn belül – ezzel pedig nagy lépést tett a sikeres kvalifikáció felé.

Mindketten elégedetten nyilatkoztak a befutás után, majd tovább indultak Les Sables d’Olonne felé
Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában