Hív a vasút, vár a MÁV

2022.05.11. 16:00

Hiri Barna több évtizede a szabadbattyáni vasútállomás forgalmi szolgálattevője

Nincs gyerekszoba, ahol ne találnánk az építőkockák mellett kisvasutat, mozdonyt. Minden kisfiút elvarázsol egy időre a vonat és a vasút hangulata.

Hajdú Marianna

Forrás: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Hiri Barna szerint – ő több évtizede a szabadbattyáni vasútállomás forgalmi szolgálattevője –, aki ezt a hivatást választja, nagy rajongójának kell lennie a vasútnak. Munkáját kívülről szemlélve könnyű dolga van. Mikor szerelvény érkezik, kimegy, int egyet a tárcsával, majd visszaül kényelmes székébe. Mint mondtam, kívülről tekintve. A forgalmi irodában monitorok, telefonok és egy hatalmas terepasztal kinézetű pult várja, amit csak szakavatott és rutinos szemek látnak át.

– A vasút mindig biztonságos munkahely volt, ha az ember mindent jól csinált, és ez most is így van – mesél hivatásáról. A tisztképző elvégzése után lett volna alkalma a fővárosban dolgozni, de maradt. – Volt lehetőség, amit nem használtam ki, de abban a pillanatban megvolt rá az indok. Lehet, hogy hosszú távon jobb lett volna akkor lépni, 20-25 évvel ezelőtt, csak akkor éppen a családi és egyéb okok miatt egyszerűbb volt. Én vagyok az egyedüli az állomáson, aki szabadbattyáni lakos. Számára minden szempontból megfelelő volt ez a munkahely. 

Nagyvárad mellől, az 50 kilométerre fekvő Érszőllősről érkezett 19 évesen. Semmi köze nem volt a vasúthoz. Vasárnap megérkezett, hétfőn felvették a vasúthoz, és gyakorlatilag itt ragadt. Először váltókezelő volt, sőt fél évig sorompót is kezelt, 1996 óta forgalmi szolgálattevő. A székesfehérvári József Attila Gimnáziumban szerezte meg az érettségi bizonyítványt, mivel ez volt az alapja, hogy a szolgálati ranglétrán feljebb léphessen. Az érettségi megszerzése után volt segédtiszt, majd a tisztképző elvégzésével komoly beosztásokra lett jogosult. 

Végzettsége szerint lehetne állomásfőnök is. A MÁV berkein belül adott mindenki számára a lehetőség a fejlődésre. Számára is előrelépés volt mind anyagilag, mind egzisztenciálisan. – Szükség van a felelősségtudatra és mellé a kitartásra, főleg a mai rendszerben, amilyen komolyak a vizsgakövetelmények. Nagyon keményen kell tanulni, ez egy nagyon magas felelősséggel járó pozíció. A nagyállomáson egy kicsit egyszerűbb, mert nem egyedül van az ember. Ott tíz ember csinálja azt, amit itt egyedül kell elvégezni, csak sokkal nagyobb tételben. Fehérváron nyolc forgalmi szolgálattevő dolgozik egyszerre. Egymást jobban ki tudják segíteni baleseteknél, rendkívüli helyzetekben egyszerre több problémával kell megbirkózni. 

Természetesen egy idő után meg lehet szerezni a rutint, ami sokat segít. Minden új kollégánál alaphelyzet, hogy izgul, de idővel a rutin feloldja. Hatalmas felelősség hárul a szolgálatban lévő forgalmi irányítókra. Minden szál egy kézbe fut össze. Nem érkezhet és indulhat szerelvény az engedélyük nélkül. Összetett és bonyolult, szabályokkal tűzdelt hivatás az övék. Olykor adódhatnak olyan problémák is, amit külső segítség nélkül kell megoldani, akár több száz méterre az állomástól, mint például egy váltó meghibásodása. A berendezésekre is külön vizsgakövetelmények vonatkoznak minden állomáson, az adott berendezésből mindenkinek külön vizsgákat kell tennie.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában