2021.11.30. 07:00
A szabadbattyáni buszbalesetnél másodpercek alatt kellett jó döntést hoznia Laskó Gábornak
Augusztus 15-én az M7-es autópályán egy tragikus kimenetelű buszbaleset történt. A hivatásos tűzoltók elsőnek kiérkező egységét az a Laskó Gábor vezette, aki a gyors és hatékony helyzetfelismerésért és irányításért Bátorság érdemjelet kapott Pintér Sándor belügyminisztertől. A tűzoltó tisztet a mentésről és az elismerésről is kérdeztük.
Laskó Gábor irodába sosem ülne be, szeret vonulós tűzoltóként dolgozni
Fotó: Palocsai Jenő / Fejér Megyei Hírlap
A Belügyminisztériumban, az elismerés átadásakor hangsúlyozták, hogy a beavatkozás kezdetén olyan taktikát alkalmazott, ami lehetővé tette az utasok gyors kimenekítését. Hogyan áll neki egy ilyen feladatnak?
– Riasztáskor megkapjuk az alapvető információkat, így nyilvánvalóan kialakul a fejben egy terv, ám sokszor megtörténik, hogy a kapott adatok nagyon eltérnek attól a valóságtól, amit a kiérkezés pillanatában látunk, illetve ami a teljes felderítés során kiderül. Ennek megfelelően van, hogy az elsődlegesen meghatározott feladatokat folytatjuk, de az is megtörténhet, hogy teljesen más dolgokat kell elvégezni, hogy minél teljes körűbb legyen a beavatkozás. A vezetőn ilyenkor sok múlik, hiszen néha másodpercek alatt kell megfelelően átgondolt döntéseket hozni. Ő határozza meg a fő csapásirányt, majd kiadja az utasításokat. A beavatkozások parancsuralmi rendszerben zajlanak, vagyis, ha a vezető azt mondja, hogy ide kérünk egy sugarat, akkor az állomány oda szereli. Részletesebb kommunikációra nem igazán van mód és lehetőség. Nyilván, hogyha az egység szerint az a sugár létráról, vagy egy másik irányból jobb lenne, azt jelzik felénk, hiszen ők vannak ott az adott helyszínen. A beavatkozási taktika meghatározása döntő jelentőségű, ám egy ilyen jól sikerült beavatkozásnak csupán a kezdőlökése, a többi feladatban értelemszerűen a végrehajtói állománynak van nagyobb szerepe.
Az augusztusi tragédia során mi volt a feladat, milyen helyszín várt önökre?
– Kiérkezésünkkor egy összeroncsolódott buszt találtunk, benne tizennégy sérült személlyel, akik a jármű foglyai voltak. Az azonnal látható volt, hogy a mentéshez feszítővágó berendezésekre van szükség, a busz hátuljánál éppúgy, mint annak összeroncsolódott elejénél. Az akkumulátoros tűzoltóeszközök terén nagy fejlődés történt a közelmúltban. Az első ilyen eszközt, pont egy feszítővágót, pár nappal a balesetet megelőzően vehettük át. Gyors döntést követően úgy határoztuk meg a taktikát, hogy az akkumulátoros feszítővágó berendezésekkel a busz belsejéből kezdjük meg a beavatkozást, míg a klasszikus, robbanómotoros berendezésekkel a busz külső oldalán dolgozunk. Az utánunk kiérkező másik egységgel két irányból kezdtük meg a beavatkozást, és 21 perc alatt sikerült kimenteni az összes sérültet. A történethez hozzátartozik, hogy levonták az egyik autónkat, és így az egyik kiérkező fecskendő valójában egy vízszállító volt, amire alaphelyzetben nincs málházva feszítővágó, de mi éppen azon a reggelen feltettük rá, hátha mégis kell.
Hogyan írná le egy ilyen mentés lelki oldalát, akár tűzoltó, akár sérült oldaláról nézve? Ki hogyan dolgozza ezt fel?
– A mentendő személyek igénye is befolyásolja a mentés sikerét, illetve összetettségét. Van, aki igényli, hogy fogják a kezét, amíg kivágjuk. Van, akinek fontos a folyamatos kommunikáció, és sajnos olyan is előfordul, hogy a sérült személy olyan sokkos állapotban kerül, hogy le kell fogni, mert képes kárt tenni magában és a körülötte lévő emberekben. Mindenki máshogy éli meg és máshogy dolgozza fel a traumát. Persze az is számít, hogy ki, milyen sérüléseket szenved. A buszon az egyik hölgy rúgkapált és ütött mindenkit mentés közben, és úgy, hogy közben nem is tehetett róla. Mint utólag kiderült, olyan fejsérülései voltak, hogy már nem tudta kontrollálni a saját gondolatait és cselekedeteit. Szűk 21 perc alatt kimentettünk mindenkit a busz elejének feltárásával, valamint a hátulján vágott menekülési útvonalnak köszönhetően. Ám a gyors beavatkozás ellenére az említett hölgy elhuny a kimentését követően.
Hogy mi, tűzoltók hogyan dolgozzuk fel, az éppolyan változó, mint a sérültek esetében. A szóban forgó balesetnél a helyszínen váltott le minket az utánunk következő műszak, és már a tűzoltóság felé haladva is sokat beszélgettünk arról, hogy ki hogyan látta, illetve élte meg az esetet. Aztán letettük a szolgálatot, és elindultunk hazafelé, de bementünk egy benzinkútra egy kávéra, és még bő negyedórát beszélgettünk az esetről. A két brigád egymással szemben dolgozott, így más benyomások értek minket, más emberekkel találkoztunk, más tapasztalatokat szereztünk, és ezeket az „élményeket” kicseréltük. Van, aki inkább otthon a családjának, a párjának beszél ezekről a dolgokról, de olyan is akad, aki hónapok múltán is újra szóba hozza bent a munkahelyen a megrázóbb eseményeket.
Pintér Sándor belügyminiszter ajándékot és díszparancsot adott önnek a Rendészeti Tehetségmenedzsment Programban nyújtott kimagasló szolgálati tevékenysége elismeréséül, ám a buszbaleset mentéséért ennél magasabb elismerést is kapott. Mitől volt ez másabb, mint a többi feladata?
– Bátorság érdemjelet kaptam az elsődleges beavatkozás irányvonalának meghatározásáért, illetve mert felismertem az akkumulátoros feszítővágó berendezések adta lehetőségeket, és azokat ki is tudtuk aknázni. Emellett nemcsak a kimentés módja volt újszerű, hanem az is, hogy szokatlanul sok sérültről, illetve elhunytról volt szó, akiket hamar kimentettünk. Ez egy olyan nagy volumenű káreset volt, ami az ember karrierje során talán csak egyszer fordul elő. Persze az utolsó bajba jutott kiemelésénél a munkánk nem ér véget, hiszen segítünk a mentőknek, kézről kézre adva akár a hordágyakat, vagy éppen az elsősegélynyújtás eszközeit hozzuk-visszük, sokszor a helyszínt biztosító rendőrökkel együtt.