őszi rosszkedv

2021.10.20. 17:30

Zimmermann Ágnes: Enyhíthető a lehangoltság

Az őszi időszak megterhelő lehet a szervezet és a mentális állapot számára, hiszen a nyári pörgést követően az élet lelassul, a napok egyre rövidebbek lesznek, és az időjárás sem a legkedvezőbb. Ugyanakkor vannak praktikák és jó tanácsok arra vonatkozóan, hogyan tehetjük könnyebbé ezeket a napokat.

Baráth Eszter

Zimmermann Ágnes pszichológus mindenekelőtt kiemelte, a háttérben ebben az esetben is idegrendszeri történések húzódnak meg. – A tobozmirigy által termelt melatoninból, ami az alvást segíti, a korábbi sötétedés hatására több termelődik. Tehát annak neurológiai oka van, hogy ebben az időszakban fáradtabbak, álmosabbak vagyunk és lehangoltabbak lehetünk – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette, a több melatonin hajlamosít a lehangoltságra és a fáradtságra, éppen ezért fontos, hogy különbséget tegyünk az átmeneti rosszkedv és a valódi depresszió között. Utóbbi esetében hosszan elhúzódó időszakról beszélhetünk, aminek jelei nem csak az őszhöz kapcsolódva jelentkezhetnek.

A pszichológus tanácsa sze­rint ebben az időszakban is kiemelt a napirend gyermekek és felnőttek esetében egyaránt, úgy alakítva, hogy adott esetben beleférjen a korábbi lefekvés is. – Nagyon fontos, hogy a testmozgás az őszi időszakban is megmaradjon. Hajlamosak vagyunk arra, hogy az eső és a hideg miatt már nem biciklizünk, nem futunk – hangsúlyozta Zimmermann Ágnes, aki javasolja, hogy ilyenkor keressünk másfajta testmozgást.

Szakértői tanácsok és praktikák, hogy túléljük az őszi időszakkal járó lehangoltságot
Fotó: shutterstock

A megfelelő étkezés ezekben a napokban is nagy segítséget nyújthat. A szakember azt ajánlja, hogy egyre több meleg étel és ital kapjon helyet a napi menüben, hiszen ezeknek köszönhetően is jobban érezhetjük magunkat. A táplálkozás terén szintén nagy szerepet kell adnunk az idényzöldségeknek és -gyümölcsöknek, mint például a sütőtök, a burgonya, a cékla vagy az alma. Ebben az időszakban ezek energetizálhatnak minket legjobban.

– Nagyon fontos, hogy odafigyeljünk az ivásra, mert mivel már hűvösebb van, hajlamosak vagyunk kevesebbet inni. Emiatt viszont szárazabbá válik a szervezetünk és fáradtabbnak érezzük magunkat – mondta Zimmermann Ágnes. A C-vitamin megfelelő mennyiségű bevitele is lényeges, amit természetes úton akár csipkebogyóteával is megoldhatunk, de direkt formában is fogyaszthatjuk.

Erre az időszakra lelkileg is át kell hangolódnunk, amire szintén több alternatívát találunk. – Lelki szempontból azt szoktam javasolni, hogy barátkoztassuk magunkat az ősszel. Például szedjünk színes faleveleket, készítsünk asztaldíszt, kicsit dekoráljunk őszi színekkel, bogyós faágakkal – mondta a pszichológus azzal kapcsolatban, hogy hogyan állíthatjuk át a pszichénket az év ezen ciklusára.

Ezek is érdekelhetik

facebook comments widget