Frissen Fejérből

2021.05.23. 16:00

Nincs tökéletes sofőr, mindig lehetnek új és váratlan helyzetek

Amikor meglátjuk a hírekben, hogy egy (vagy akár több) jármű balesetet szenvedett, azonnal végig pörgetjük fejünkben azon szeretteink listáját, akik járhattak arra.

feol.hu

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Egyből az érdekel minket, milyen színű volt a gépjármű, mit lehet tudni a típusáról. Majd miután (szerencsés esetben) megnyugodhatunk, hogy nem az egyik szerettünk esett áldozatául egy közlekedési balesetnek, tévesen sztereotípiáknak vethetjük alá agytekervényeinket, és már száguldozik is a képzeletünk. „Biztos nő/ittas/idős volt”. Ezzel a gondolatmenettel pedig már tovább is léptünk, éljük tovább az életünket.

Sajnálatos módon, szinte minden napra tudunk példát mondani egy közlekedési malőrre. Nem feltétlen „kell”, hogy anyagi kár, ne adj isten, személyi sérülés történjen. Emlékeznek még, amikor majdhogynem hetente számoltunk be azon esetekről, amikor szembe hajtottak fel autók az elkerülő útra? Hogy ezek a jó indulattal is figyelmetlenségnek betudható manőverek miért következnek be, talán sosem tudjuk meg. Egy dologban azonban biztosak lehetünk. A probléma sokkal összetettebb mint a sofőr neme, vagy éppen életkora.

Ahhoz, hogy megfejtsük, mi egy jó sofőr ismérve, Leiber Márti autósiskola-vezető, elméleti és gyakorlati szakoktatóhoz fordultunk. Véleménye szerint nem lehet életkorban meghatározni a vezetési jogosultságot. Sok idős ember lehet ugyanúgy alkalmas a vezetésre, ahogy sok fiatal is lehet alkalmatlan.

Az oktató úgy véli, arra kellene fókuszálni, hogy fel lehessen mérni ezt az alkalmasságot

Jobb volna például nem a korban gondolkodni, hanem pszichológiai alkalmassághoz kötni a jogosítvány feltételét. Orvosi vizsgálat mellett pedig szükség lehetne pályaalkalmasságira is – magyarázta lapunk megkeresésére Márti. Tapasztalatai alapján több 17-18 éves fiatalról mondható el, hogy alkalmatlanok a vezetésre, mert a szükséges pszichés fejlettséggel még nem rendelkeznek. Hiányzik belőlük a problémamegoldó képesség, hogy tűrjék a stresszt és a konfliktust, hogy felelősséget vállaljanak a tetteikért. Természetesen ez nem vonatkozik mindenkire vagy csak egy valakire.

A fiatalabb generációk számára könnyebben elsajátítható technikailag az autó kezelése, de magában a forgalomban már nincs meg a szükséges kreativitás, döntési képesség, ami elengedhetetlen a szakember szerint. Az idősebb korosztály pedig inkább az ellenkezőjének tűnik, ők a technikai résszel boldogulnak nehezebben, bár, természetesen ez is, mint minden más, egyénenként változik. Probléma még, hogy sajnos sok esetben nem ismerik fel, hogy reakció idejük, döntési képességeik már olyan szintre romlottak, ami akár veszélyes is lehet a közlekedésben való részvételkor. Ilyen esetben a családján, és az orvosi alkalmasságit megadó háziorvoson van óriási felelősség.

Úgy gondolom, hogy mindegy, mennyi idős egy gépkocsivezető, az alkalmasságot kellene vizsgálni – összegzi az eddigieket Lieber Márti. A hivatásos gépkocsivezetőknek öt évente vizsgázniuk kell, az oktató szeint jó volna, ha a B kategóriában is vizsgázni kellene bizonyos időszakonként, legalább a KRESZ ből, de gyakorlatból sem ártana.

Végezetül pedig, hogy mitől lesz valaki jó sofőr? Az oktató véleménye szerint attól, hogy ismeri a saját határait, és azok ismeretében képesek döntéseket hozni. Tudja, hogy mikor kell offenzíven, vagy éppen defenzíven közlekednie. Tökéletes sofőr nincs, és ne feledjük, a jó pap is holtáig tanul!

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) és Belügyminisztérium (BM) adatai szerint a 2020-as év végén a személygépkocsik száma Magyarországon 3 920 799.

A közlekedés valamennyi résztvevőjének közös érdeke és felelőssége – korosztályra való tekintet nélkül – a biztonságos közúti közlekedés, ezért fontos tulajdonság a szabálykövető magatartáson túlmenően, a türelem, a gyors helyzetfelismerés és reakció, a folyamatos figyelem, a közlekedés többi résztvevőjére való odafigyelés és a kölcsönös udvariasság – hangsúlyozza a rendőrség.

Megkérdeztük követőinket instagram oldalunkon, vajon nekik mi a véleményük a témában. A válaszadásra 24 óra állt rendelkezésükre. 54%-al megkérdőjelezhetetlenül kijelenthető, hogy a többség szerint nem számít a kor abban, hogy valaki jó vagy rossz sofőr.

Ezúton is szeretnénk megköszönni, hogy válaszoltak a kérdésünkre.

 

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában