kevesebb parkolóhely

2021.05.07. 11:30

Cser-Palkovics: Életszerűtlen és elhibázott az új szabályozás?

– A közterületeken nincs több hely – mondta a parkolóépítésekre vonatkozó új állami szabályozásra reagálva Székesfehérvár polgármestere. Az új szabályozás az építendő parkolók számának maximumát határozza meg: lakásonként legfeljebb egyet kell biztosítani.

Héjj Vivien

Életszerűtlen, hogy egy lakáshoz egy parkolóhelyet kellene a jövőben a kivitelezőnek biztosítani. Ez főleg a nagyobb városokban közlekedésszervezési és környezetvédelmi károkat okoz – fejtette ki álláspontját az új állami szabályozásról Cser-Palkovics András polgármester. Eddig az új építésű lakóházak kivitelezőinek lakásonként másfél parkolóhelyet kellett létesítenie az építési telken belül. Az új szabályozás értelmében ez a szám lecsökken egyre, holott sok háztartásban két vagy akár három autót használnak. A városvezető úgy fogalmazott, a közterületeken nincs több hely, éppen ezért felterjesztéssel fordult az államhoz.

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Elhibázott a társasházak parkolóépítésének új, állami szabályozása – osztotta meg véleményét közleményében Cser-Palkovics András polgármester az építési telken biztosítandó parkolóhelyekre vonatkozó új állami szabályozásról.

A Magyar Közlönyben is megjelent módosítás szerint ugyanis a lakás és üdülő önálló rendeltetési egysége után a helyi építési szabályzatban meghatározott számú személy gépkocsi elhelyezését kell biztosítani, azzal, hogy a helyi építési szabályzat kötelezően legfeljebb egy személygépkocsi elhelyezését írhatja elő. Korábban az új építésű lakóházak kivitelezőinek lakásonként minimum másfél parkolóhelyet kellett építenie az építési telken belül. Az új szabályozás értelmében ez a szám lecsökken maximum egyre.

Életszerűtlen, hogy egy lakáshoz egy parkolóhelyet kellene a jövőben a kivitelezőnek biztosítani. Ez főleg a nagyobb városokban közlekedésszervezési és környezetvédelmi károkat okoz – fejtette ki álláspontját az új állami szabályozásról Cser-Palkovics András polgármester.
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Számos nagyvároshoz hasonlóan Székesfehérváron is jelentős közlekedési és környezetvédelmi kihívást jelent a parkolás. A város számos lakótelepén jelent napi problémát a parkolás, nem ritka az sem, hogy az autósok több kört kénytelenek tenni a tömbházak körül, hogy találjanak egy olyan helyet, ahol szabályos körülmények között hagyhatják járművüket.

Az önkormányzat tájékoztatása szerint jelenleg Székesfehérváron összesen 7168 fizetőparkoló van – amelyek jelen helyzetben ingyenesen használhatók –, ezenfelül a közterületen kiépített, kijelölt parkolók száma – főként a lakótelepeken – még körülbelül 12 ezer, illetve ezekhez adódik hozzá azoknak a helyeknek a száma, amelyek nem kijelölt parkolók ugyan, de a gépjárművek szabályosan meg tudnak állni. A kereskedelmi egységeknél szintén 10 ezer körüli lehet a parkolóhelyek száma – utóbbiról az önkormányzatnak nincs pontos nyilvántartása. Tehát a kereskedelmi egységek parkolóit leszámítva is legalább húszezer parkolóhely áll a fehérváriak és az ideérkezők rendelkezésére.

Problémás kérdés: rengeteg háztartásnak immár nem egy, hanem két, néha három gépjárműve van, vagyis annyit is kell parkoltatni
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Ami az autókat illeti, a fehérváriak által használt gépjárművek száma az elmúlt tíz évben ugrásszerűen megnőtt. A központi gépjármű-nyilvántartás szerint míg 2002-ben 28 699 személygépkocsi volt fehérvári tulajdonoshoz bejegyezve, addig 2020-ra ez a szám 41 672-re nőtt. Természetesen nem szabad elfelejtenünk, hogy a személygépjárművek mellett többek között teherautók, motorkerékpárok is vannak – és parkolnak –, így a tavalyi összes gépjárműszám 52 260 volt. Ez a szám várhatóan az elkövetkező években is jelentősen emelkedni fog.

– Rengeteg háztartásnak immár nem egy, hanem két, néha három gépjárműve van, vagyis annyit is kell parkoltatni. Könnyen belátható tehát, hogy lakásonként egy parkolóhely elvárása nem fedi a helyi valóságot, igényt. A közterületeken pedig nincs több hely – fogalmazott Cser-Palkovics András, aki felterjesztéssel él az állam felé, hogy az új szabályozást vonja vissza, vagy korrigálja, legjobb esetben utalja ezt a kérdést önkormányzati hatáskörbe. Kiemelte, középtávon az elégtelen mennyiségű parkolóhely jelentős közösségi feszültségekhez, környezetvédelmi károkhoz vezet, melyeket utána az önkormányzatoknak kell orvosolniuk közpénzből, ha egyáltalán tudják.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában