Oktatás Online Digitálisan

2021.01.07. 07:20

Lehetőségek, korlátok: segíthet az Oktondi!

Oktondi! – mondta szinte minden átmenet nélkül a moderátor. Aztán Molnár Janka elnök megmagyarázta: Oktatás Online Digitálisan.

V. Varga József

Molnár Janka fizikus, az Oktondi elnöke

Fotó: mta.hu

Az érdeklődők a Galileo Webcast platformján kísérhették végig nemrégiben azt a videokonferenciát, amelyben a megszólalók az online tér lehetőségeit és korlátait járták körül az oktatásban. Molnár Janka fizikussal, az Oktondi (Oktatás Online Digitálisan) elnökével Kocsis-M. Brigitta, a Tudományos Újságírók Klubjának szóvivője beszélgetett, hozzászólónak kérték fel Ujvári Sándor középiskolai fizikatanárt.

Az online téren (térben) a diákok jobban eligazodnak, mint a tanárok – hangzott el nyitásként az alapvetés. A tanár szerepe átalakul: mintegy mentorként mutatja a nebulóknak a követendő utat. Az ifjak pedig önállóan próbálják megoldani a feladatokat, mint ahogy egyébként az élet is erről szól. A kérdések adottak: hol és mit? A pedagógus az útmutatásban nyújt segítséget, a válaszok megkeresése, a tanulás már a lurkók felelőssége. A visszautalás folyamatos.

Ha sikeresen akarjuk művelni a digitális oktatást, szemléletváltásra van szükség – fejtette ki Molnár Janka. Tartalom-előállítóként és tartalomfogyasztóként egyaránt, s közben a partnerségről sem megfeledkezve. S kicsit meg is fordul a dolog: a diák kérdez, és a tanár válaszol (mit, hol?).

Oktondi! – jegyezte egyszer csak meg szinte minden átmenet nélkül a moderátor. Mármint miről is van szó?

– Oktatás Online Digitálisan – magyarázta Molnár Janka. – Az Oktondi egy online platform, amelynek célja a digitális tanulás elősegítése mind a diákoknak, mind a tanároknak. A segítségnyújtás az oldalon összegyűjtött és folyamatosan bővülő tananyagok révén történik.

Molnár Janka fizikus, az Oktondi elnöke
Fotó: mta.hu

Persze használati útmutatók is rendelkezésre állnak, megkönnyítendő a távoktatást segítő programok használatát, például a dolgozatok digitalizálását. Az online tananyagot korcsoport és tantárgy szerint rendszerezték; videó, jegyzet, feladatlap egyaránt szerepel a kínálatban. A pályaorientációs segédlet az oldal youtube-csatornáján keresztül működik, a történetek más és más területen tanuló fiatalokról szólnak.

– Tavasszal az ébredés megrázó volt – említette fel Ujvári Sándor. – Akkor hétfőtől online az oktatás! (Nesze neked!)

A középiskolai fizikatanár szavaiból kitűnt: neki mindenképpen hiányzik a személyes jelenlét. Mindezek ellenére az online oktatás dicséreteként két mérföldkőre hívta fel a figyelmet. Az egyik: a tankönyvet márpedig el kell olvasni! A másik: az érdeklődésre érdekességeket kell csatasorba állítani! Ha a svájci részecskegyorsítóról beszél csak a tanár, legfeljebb 1 percig fenn tudja tartani a figyelmet. No, de ha a Nagy Hadronütköztetőt (a CERN 2008-ban átadott részecskegyorsítója) videófilmen látja a diák…

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában