2020.05.04. 08:00
Csekély visszatérítésre egyedül csak a cascósok számíthatnak
A kijárási korlátozások hatására harmadára esett vissza a gépjárműforgalom Magyarországon, így a balesetek száma is jelentősen csökkent, ezzel összefüggésben a biztosítók által fizetendő kártérítések mértéke is. Felmerül tehát kérdés, a biztosítási díjak is mérséklődni fognak?
Bár csökkent a balesetek száma, sajnos még nem nullára. Képünkön egy autó látható, mely a napokban hajtott a kerítésen át egy családi ház kertjébe Szabadbattyánban
Fotó: székesfehérvári hivatásos tűzoltóság
Az általunk megkérdezett szakértő elmondta, hogy bár a káresetek száma lényegesen visszaesett, ez korántsem jelenti azt, hogy az autóbiztosítási díjak is csökkenni fognak, amely több okra is visszavezethető. A bizonytalanság kétségkívül az egyik – mondta Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének elnökségi tagja.
– Bár a bevezetett kijárási korlátozások hatására a csökkenő autóhasználat valóban kevesebb kárral járt, az egy kárra eső helyreállítási költségek jelentősen megnőttek. A forint gyengülése a szállítási bizonytalanságokkal együtt megdrágította az importalkatrészeket, így a legtöbb szakszerviz már januárban 10-11 százalékos óradíjemelést hajtott végre – magyarázza a FBAMSZ szakértője. – Az év elején még 330 forint körül ingadozó euróárfolyam ma a 360-as szint környékén mozog és ha a veszélyhelyzet miatt tovább nő, akkor újabb drágulási hullámot hozhat magával, ami a biztosításokat is érinteni fogja – tette hozzá.
Kiemelte, ezek után nem meglepő, hogy az áprilisban megkötött autóbiztosítások átlagdíjában sem történt visszaesés, sőt néhány százalékkal még emelkedett is, ugyanakkor a tavalyinál kisebb mértékű drágulásra számít az éves díjak tekintetében.
– A pandémia miatt javuló kárhányad miatt a biztosítók némi tartalékot halmoztak fel, így az eddig megszokott 10–15 százalékos éves díjemelés idén 10 százalék alá csökkenhet. Ezzel pedig a magyar
KGFB-díjak szintje továbbra is a legkedvezőbbek között maradhat az európai uniós összehasonlításban – prognosztizálja.
Továbbá elmondta, nem szerencsés párhuzamot vonni a nemzetközi példákkal a díjkedvezmények tekintetében, hiszen ott a biztosítók más rendszerben működnek. Ezért Magyarországon ilyen akciókra kevésbé számíthatunk.
– A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetében a törvényi szabályozás nem tesz lehetővé esetleges időszakos díjvisszatérítéseket, kivéve ha valakinél bebizonyosodik, hogy a bónuszát nem vezették át. Ilyen akcióról legfeljebb a casco-díjak esetében dönthet egy-két biztosító, azonban ez csupán az autósok töredékét érintheti, mivel Magyarországon öt autóból pusztán egy rendelkezik használat alapú élő casco-szerződéssel. Ebben azonban mindenképp van potenciál a jövőben. A telematika alapú gépjármű-biztosításhoz egy olyan eszköz telepítésére van szükség a gépjárművekben, ami képes mobilneten továbbítani az autó mozgását a GPS-nek és a mozgásérzékelőnek köszönhetően. Ebből pedig megállapítható, hogy ki mennyit és hogyan vezet.
A koronavírus jelentős gazdasági visszaesést okozott szerte a világban. A cégek, köztük a biztosítók is az online térbe kényszerültek, így a régóta halogatott fejlesztéseket elvégezték, ami FBAMSZ szakértője szerint óriási változást hozott.
– A biztosítási szektor nagyon le volt maradva ezen a területen, de, mint tudjuk, a szükség nagy úr! Kvantumugrás történt! A korábban halogatott informatikai fejlesztéseket kellett nagyon rövid idő alatt teljesíteni, a biztonságos távoli elérést nyújtó környezet kialakításától kezdve a hardverfejlesztéseken át a videókonferencia-rendszerek beállításáig. Ez nagyon sok feladatot jelentett az informatikai szakembereknek. Ennek a pozitív hatását a járvány után is élvezhetik a cégek ügyfelei és munkatársai.