Koronavírus Fejérben

2020.04.22. 07:35

Új segélyhívó vonalat állított üzembe a lelkisegély-szolgálat

A jól ismert segélyhívó vonal túlterheltté vált, így újabb ingyenesen hívható telefonvonalat tett elérhetővé a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége.

Sági Zoltán

Az önkéntesek aktív figyelemmel segítik a hozzájuk fordulókat Fotó: Nagy Norbert

A szövetség hétfőn kiadott közleményéből kiderült, a széles körben ismert segélyvonal túlterhelődésének a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet az oka. A 06/80-810-600-as új szám a hét eleje óta tárcsázható. E segélyhívó vonal azonban nem nonstop, az önkéntesek hétfő 19 óra és szerda 15 óra között, valamint csütörtök 19 óra és vasárnap 7 óra között fogadják az erre a számra érkező hívásokat. Ezzel együtt a nap 24 órájában térítésmentesen hívható a korábbi 116-123-as szám is, amelyen a tárcsázók problémáit továbbra is párhuzamosan 8-12 ügyelő, összességében pedig több száz önkéntes hallgatja értő figyelemmel.

A krízishelyzet komoly stressz: a hívók maguk és szeretteik miatt aggódnak

Magyarország legnagyobb és legrégebben működő, 17 tagszolgálatot és hét tár­s­szolgálatot tömörítő lelki elsősegély telefonszolgálatának (LESZ) tagja a székesfehérvári Empátia Mentálhigiénés Egyesület is. A helyi szolgálatvezetővel, Bogárdi Gyöngyivel és a szolgálat pszichológusával, Farkas Istvánnal legutóbb február elején beszélgettünk. Akkor annak apropóján, hogy az új kollégákat toborzó szolgálat képzést hirdetett meg. Érkeztek is jelentkezések szép számmal, de mint a szolgálatvezetőtől tegnap megtudtuk, a kiválasztott 11 fő számára a képzés megindítását a járvány megérkezése már nem tette lehetővé. A helyi önkéntesek változatlan létszámmal fogadták a megnövekedett hívásszám első hullámait. Így azonban a korábbi havi átlagos hívásszámot most a hónap 10–12. napjára elérték, a fehérvári szolgálat közel háromszoros terhelés alatt működött. Valóban szükség volt hát az új segélyhívó vonal üzembe állítására, erősítette meg Bogárdi Gyöngyi.

Az önkéntesek aktív figyelemmel segítik a hozzájuk fordulókat
Fotó: Nagy Norbert

– A krízishelyzet komoly stresszt jelent az emberek számára, így a hívók is aggódnak a saját és szeretteik egészsége miatt. Félelemmel, szorongással, depresszióval, érzelmi labilitással küzdenek – tudtuk meg a szolgálatvezetőtől, aki elmondta: a koronavírussal kap­csolatos témák már februárban megjelentek a hívásokban, márciusra megnőtt a számuk, mostanára pedig a hívások többsége már erről szól. A szolgálat önkénteseinek nem feladatuk a betegséggel kapcsolatban információkat adni, ám a vonal túlfelén folyamatos az aggodalom, mikor, hogyan jelentkeznek a betegség tünetei. Sokakat foglalkoztat az is, nem fertőződtek-e meg máris. Az önkéntesek ezekben a helyzetekben aktív figyelemmel segítik a hozzájuk fordulókat. Igyekeznek az „itt és most”-ban tartani a beszélgetéseket akkor is, ha a megélhetéssel vagy az állás elvesztésével kapcsolatos félelmek kerülnek elő. Bogárdi Gyöngyi végezetül hangsúlyozta: bár a krízis kezelésére számos egyéb szervezet is állított munkába segélyhívó számokat, a megfelelő kép­zettséggel és tapasztalattal bíró ügyelők a LESZ vonalainak végén várják a segítségre szorulók hívását.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában