2019.11.22. 07:15
Mihez kezdjünk velük? – Elterjedőben a környezettudatos járművek
Akad itt egy új szó, a mikromobilitás. Jelentését tán így határozhatjuk meg a legjobban: halk, gyors és környezettudatos.
A Polányi Péter vezette munkadélutánon kérdések és lehetséges megoldások hangzottak el Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
Fotó: NAGY NORBERT
Mármint ily’ módon közlekedhetünk a mikromobilitás jegyében, jellemzően városban vagy falun.
– Az eddig kevésbé ismert eszközök, úgymint a gördeszka, az elektromos roller vagy az elektromos egykerekű egyre nagyobb teret kap hazánkban is. Érthető hát, hogy diskurzusra hívtuk a szakértőket annak érdekében, hogy közösen ötletelgessünk, kitaláljuk, ezeknek az eszközöknek milyen helyük van a közlekedők között – beszélt a Jáky József Szakgimnáziumban szervezett mikromobilitási munkadélután céljáról Polányi Péter, a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Fejér Megyei Szervezete közúti szakcsoportjának elnöke.
A szervező arra sarkallta a meghívott szakértőket (mérnököket, műszaki kollégákat), hogy mindenféle előzetes koncepció, előfeltevés nélkül érkezzenek az eseményre, hiszen azt tapasztalja: személyes élmény nélkül csak absztrakció útján tudják kitalálni, mi hogyan viselkedik a forgalomban, így pedig könnyen nagyot tévedhetnek.
Így lehetett az, hogy a vendégek egyike-másika „speciális” eszközzel érkezett, név szerint elektromos rollerrel, elektromos egykerekűvel vagy úgynevezett Segway Ninebottal, melyeket aztán működés közben be is mutattak. A pedelek elektromos kerékpárról szóban kaptunk tájékoztatást.
A kreszprofesszorként ismert Pető Attila elmondta: már az is ingoványos talajra lép, aki járműnek nevezi ezeket az eszközöket, ugyanis még az elnevezésről sem született konszenzus. Ezért is hivatkoznak ezekre a szerkezetekre sok esetben úgy, hogy: egyszerű közlekedési eszközök vagy járműszerű eszközök.
A szabályalkotást az sem könnyíti meg, hogy az egyes kategóriákon belül is többféle kondícióval rendelkező gépezeteket különíthetünk el: van köztük üléses és a nélküli, egy- vagy kétszemélyes eszköz – de még a gumi vastagsága sem egyezik meg minden esetben, amely szintén befolyásolja a közlekedést. (Mint megtudtuk, a kisebb kerekű elektromos roller az egyenes felületet kedveli, a 26 colos gumival rendelkező elektromos kerékpár pedig könnyedén átmegy a huplikon is.)
A szakértők egy dologban egyetértettek: mielőbb szabályozni érdemes ezeket az eszközöket mint a közlekedés új résztvevőit.