Feltétlenül mellettük

2019.10.25. 20:00

Az iskolai bántalmazás, zaklatás kezeléséről beszéltek Fehérváron

Nem is gondolnánk, milyen gyakran lesznek bántalmazás áldozatai a gyerekek az iskolában. Az adatok nem túl rózsásak, de a szakemberek dolgoznak a megoldáson és a kezelésen, tudtuk meg a József Attila Kollégium előadótermében.

Sági Zoltán

Gedő Ágnes iskolák vezetői, osztályfőnökök, pedagógusok előtt beszélt

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A csütörtöki előadáson elsősorban iskolai vezetők, osztályfőnökök, illetve a téma iránt érdeklődő pedagógusok jelentek meg. Az Iskolai eljárásrend bántalmazás (bullying) kezeléséhez című interaktív programot Gedő Ágnes, a szakszolgálat Fejér Megyei Regionális Békítő Teamjének szakpszichológusa vezette, aki elmondta, hogy egy 2015-ös felmérés szerint az iskolás gyermekek 5–15 százalékát hetente minimum egyszer valamelyik társa bántalmazza.

Ebbe nem tartoznak bele a konfliktusok és az azokból fakadó verekedések. Itt csak azokról az esetekről van szó, amikor az elkövetők szándékosan és ismétlődő módon zaklatnak, legtöbbször náluk gyengébb diákokat. A közösségi oldalak és az internet miatt megjelent egy viszonylag új formája is a bántalmazásnak. Ez az, amikor valakiről megosztanak egy számára kellemetlen vagy kifejezetten kínos információt, ami szétterjed, így bár nem ismétlődő cselekmény, mégis kimeríti a bántalmazás fogalmát.

A pszichológus szerint nagyon fontos, hogy ne érje váratlanul az iskola vezetőjét, illetve a pedagógusokat, ha bekövetkezik a baj. Helyette érdemes kiképezni a tanárokat, hogy kezelni tudják a problémát.

Gedő Ágnes iskolák vezetői, osztályfőnökök, pedagógusok előtt beszélt
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Tovább növeli a hatásfokot, ha van az intézményben egy elfogadott eljárásrend, amit követni lehet. Ugyanakkor előfeltétele a megoldásnak a jelzőrendszer, hogy egyáltalán eljusson az információ a szaktudással felvértezett tanárokhoz, ugyanis az áldozat éppúgy nem beszél róla, mint maga az elkövető. Mindent meg kell tenni, hogy még csírájában sikerüljön elfojtani az egyre gyakoribb eseteket, ám ha ez meghiúsul és esetleg eldurvul, akkor sajnos nem lehet megoldani az intézményen belül.

Ha már megtörtént, akkor a kidolgozott eljárásrendnek megfelelően a kezelés egy támogató beszélgetéssel kezdődik, mely úgy igazán hatékony, ha az erre kiképzett tanár és az áldozat kettesben beszélik meg, mi, mikor és hogyan is történt, nagy figyelmet fordítva a folyamat eredetére, hogy hogyan is fajulhattak idáig az események.

Gedő Ágnes hangsúlyozta, a támogató beszélgetés során nem lehet mérlegelni, csak és kizárólag az áldozattá vált egyén mellett lehet állni. Az első körben meg kell próbálni helyreállítani a lelkiállapotát, erősíteni kell őt minden téren és csak azután foglalkozni az eset többi vonulatával.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában