Helyi arcok

2019.03.15. 15:30

Félezernél is több kisautó áll a sárbogárdi Máté Ádám padlásán

A civilben buszsofőrként dolgozó Máté Ádám gyermekkora óta autók között mozog, az életét pedig a Trabantok imádata mondhatni teljes mértékben meghatározta. Különleges gyűjteményt halmozott fel az évek alatt, melyre elég csak egy pillantást vetnie az autószerető embereknek, hogy kellemes melegség járja át szívüket.

Elekes Gergő

Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Öt perc elég volt a sárbogárdi fiatalember otthonában, hogy rájöjjek, itt nem pusztán egy átlag autóbolondról van szó. A háznak nincs egy olyan pontja, ahonnan ne a keletnémet márka köszönne vissza: még Ádám esküvői fotóján is e legenda oldalán pózolnak a fiatalok.

Kezdjük az elején. Mikor kezdődött Nálad a modellek gyűjtése, vagy úgy egyáltalán az autók iránti rajongás?

Azt mondanám, hogy mindig is vigyáztam a játékaimra, figyeltem, hogy ne törjön le róluk semmi. Nagyon sok éppen emiatt meg is maradt, engem pedig büszkeséggel töltött el, hogy nem ütött-kopottak, másoké meg már rég elveszett. 9-10 éves kortól kezdtem el komolyabban gyűjteni, főként a nagyobb méretű modelleket, mígnem feltűnt, hogy a kisebbek között is milyen szépen kidolgozott példányok vannak. Nemcsak az autókra fókuszáltam, voltak repülőgépeim is, ezek többsége pedig a mai napig megvan.

Ha viszont az abszolút forrását keressük a gyűjtési szenvedélyemnek, akkor mindent a Trabant-mániámra vezethetünk vissza. Mindig a Trabimaketteket kerestem, főként a ritkaságokat. Volt, hogy az összegyűjtött locsolópénzemből indultam el venni egyet, ám mire a boltba értem, elfogyott, és csupán felnőttként sikerült beszereznem az adott példányt, miután ismét elkezdték gyártani azt.

Emlékszel arra, hogy mi volt az első makett, amit Te magad raktál össze? Csak nem egy Trabant?

Nem, egy P–38 Lightning repülőgép volt, amit a nagyszüleimtől kaptam húsvétra. Teljesen egyedül raktam össze, a festéstől kezdve a ragasztáson át minden az én munkám volt rajta. Utána jött egy Porsche és így tovább.

Igazi kincsesbánya található a sárbogárdi fiatalember padlásán
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Hány darab járgányból áll most a gyűjteményed?

Egyszer megpróbáltam megszámolni, de feladtam. Körülbelül egy hatszáz darabra saccolnám. Sajnos minden egyes példányt nem sikerült még kitennem a polcra, vannak olyanok, amelyek még mindig az eredeti csomagolásukban várják jobb sorsukat.

Trabantokból van legalább 70-80 darab, többféle méretben és típusban (többek között a Tramp, a Kübel, és az NT).

Büszkén sorakoznak a Trabantok a vitrinben
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Van kedvenced?

Jó a kérdés, de nincs. Nem tudok egyet sem kiemelni közülük, mert mindegyiknek van egy története, mind a szívemhez nőttek.

Ha egy egyedi modellt építesz, körülbelül mennyi időd megy el rá?

Ez egy héttől akár egy hónapon át is tarthat. Függ a mérettől, a részletesség mértékétől. Ha például csak annyi a dolgom, hogy egy meglévő modell színét változtassam meg, akkor maximum két-három nap az egész, ellenben én úgy gondolom, hogy igényesebb, ha van rajta kidolgozott rendszám, szépen, részletesen elkészített belső tér. Szeretek bütykölni rajtuk.

Jobbra az igazi modell, balra az Ádám készítette Trabi
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Van egy saját szentélyed, ahol készülnek a remekművek?

Idáig ott bütyköltem, ahol rám jött az ihlet. Mivel azonban az RC autókat sokat kell szerelni, így itt volt az ideje annak, hogy létrehozzak egy munkaterületet.

Érdemes megfigyelni a kép bal oldalán látható egyedi Trabant lámpát, mely nemcsak dísz, működik is
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Beszéljünk kicsit az RC-világról. Mióta foglalkozol ezzel?

1995-ben kaptam karácsonyra egy távirányítós tűzoltóautót. A mai napig megvan és működik is. Ide vezethető vissza a távirányítású eszközök iránti érdeklődésem, hiszen izgalmas, hogy irányíthatod, különböző feladatokat hajthatsz végre velük. A tűzoltóautóm például szirénázik, világít, vizet locsol. Egy nap aztán megláttam, hogy Németországban készült távirányítós Trabant. Véletlenül találtam rá egy weblapra, ahol tudtam rendelni egyet. Mindennek már tíz éve.

Az a bizonyos tűzoltóautó, amivel az RC-korszak elkezdődött.
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Azóta Sárbogárdi RC/Modellező Klub néven egyesületet is alapítottunk, mely szintén egy igazi véletlen eredménye. Sárbogárdon volt egy tuning találkozó, amire kimentem a Trabantommal. Ott voltak Csabai József és Szentgyörgyi Lajos is, akik nagyjából akkor kezdték el az RC-őrületet, amikor én, csakhogy sosem találkoztunk korábban. Ők ketten ismerték egymást és a találkozón döbbentünk rá, hogy közös a hobbink, így megalakulhatott a klubunk. Hárman kezdtük, ellenben az utóbbi időben megfertőztük a baráti, ismerősi körünket is, akik csatlakoztak hozzánk, így ma már több mint tízen vagyunk.

Legnagyobb célunk, hogy az embereket megismertessük ezzel a hobbival, hiszen nagyon jó időtöltés, akár családdal, akár gyermekkel, akár szólóban. Ezek az apróságok nem sokban térnek el a hétköznapi autóktól, ugyanúgy lehet őket szerelni, vezetni, és kifejezetten jó azt látni, amikor apa és fia egymással autókáznak.

 

A közvetlen környezeted hogyan fogadja ezt a különleges hobbit?

A tipikus fifti-fifti esete. Vannak, akik úgy gondolják, hogy ez egy jó dolog, míg mások szerint gyerekes viselkedés. Én úgy gondolom, hogy minden hobbinak megvan a maga szépsége, varázsa. Egy hobbi sem olcsó, de szerencsére a családom tolerálja a dolgot, olyannyira, hogy már a kislányomat is megfertőztem ezzel. Ha elmegyünk valahova vásárolni, az első mondata mindig az, hogy „Apa, kisautó!”.

Amikor kimegyünk egy eseményre, és tartunk egy bemutatót, akár az RC járművekből, akár a modellekből, mindig megragadják az emberek figyelmét. Vannak, akik egyfajta nosztalgiaként élik meg őket, vannak, akiknek egyszerűen csak tetszenek az autók. Úgy látjuk, hogy mindannyian szépnek tartják őket, és nemcsak a gyermekek, hanem a felnőttek is.

Mennyi RC autód van most?

Hat-hét darab: egy Trabant, egy Wartburg, két Gaz 66-os, készül egy Lada Niva, van egy tankom és egy homokfutóm.

A legújabb projekted egy RC Lada Niva. Mit lehet tudni róla?

Ő is egy véletlennek köszönhető. Egy ismerősöm rendelt magának pár RC karosszériát, melyekhez azonban idő hiánya miatt nem nyúlt. Így került hozzám a Niva és egy UAZ kasztni is, melyek váltakozni fognak a karosszérián. Nagyjából kész is van már a Niva, de a matricázása hiányzik még. Így is használható, de úgy természetesen sokkal szebb lesz.

A matricák még hiányoznak, de már használható a Niva
Fotó: Elekes Gergő / Feol.hu

Milyen nehézségei, veszélyei vannak az RC-nek?

Leginkább a saját magunk épségére kell vigyázni. Ezek az autók könnyen sérülést tudnak okozni az emberben, hiszen nagyon fel tudnak gyorsulni, ezáltal akár lábtörést is tud okozni egy gondatlan sofőr, akinek egyik legfontosabb feladata folyamatosan figyelni járművét. Szerencsére még semmilyen komoly esetről sem tudok beszámolni és ez remélhetőleg így is marad.

Emellett pedig nyilvánvalóan magukra az autókra is vigyázni kell, hiszen törhetnek, sérülhetnek egy-egy extrémebb ugratás vagy mutatvány során.

Mit tudnál tanácsolni azoknak, akik úgy döntenek, belevágnak ebbe a hobbiba?

Olyan autóval kezdjen, ami nem bivalyerős, hiszen azokat könnyebb irányítani, és az alkatrészek sem drágák hozzá. Sebességben nem érik el a komolyabb társaikat, viszont irányításuk teljes mértékben megegyezik velük.

Hol lehet Titeket megtalálni?

Elég sok eseményen jelen vagyunk, melyekről mindig adunk tájékoztatást az egyesület közösségi oldalán. Ugyanitt számos fotót, videót megtalálnak rólunk az érdeklődők, akik közvetlenül kapcsolatba is tudnak lépni velünk a felületen.

Az interjúnk után Ádám a garázsukba is bevezetett, ahol egy igazi, felújítás alatt álló Trabant morcos tekintete fogadott, előtte pedig egy kedves modell kisbusz, melybe percekkel később már kislánya pattant be, hogy büszkén megmutassa járgányát nekem.

A nap végén a házigazda is tartott egy rögtönzött bemutatót, melyet most a feol.hu olvasói is megtekinthetnek.

Mi az az RC modellezés?

Az RC modellezés (az angol Radio Controlled szavakból) a rádióval távirányított modellekkel való foglalatosság, mely során a járműveket egy maximum 2 watt teljesítményű rádióadóról irányítják. Minden modellben található egy vevő, mely fogadja a jeleket, hogy utána egy vagy több szervomotorral irányítsa a járművet.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában