vége a nyári szezonnak

2018.09.14. 17:30

Csak most kezdődik a java! – Elindul a partfalprojekt

2021. augusztus 31-ig még sok idő van, a munkálatok azonban nem várhatnak a Velencei-tó körül: a partfal-rekonstrukciós projekt a turisztikai szezon lezárultával indulhat meg teljes gőzerővel.

S. Töttő Rita

A MOHOSZ kikötőjénél a mederkotrások is elkezdődtek, viszik a kikotort anyagot a szigetre

Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

A Velencei-tó környékén élők eddig keveset láthattak abból a projektből, melynek köszönhetően négy év alatt teljesen megújulhat a tó és annak partja, ám most, hogy a turisztikai szezon lezárult, s az engedélyezési tervek, illetve a kiviteli tervek kétharmada megvan, a munka látványos része is megkezdődhetett. Ahogy korábban megírtuk, a 14 milliárd forintos európai uniós velencei-tavi projekt 2021 nyaráig zárul le, s olyan nagy volumenű beruházás lesz, amely hatással lesz a víz teljes élővilágára, az ott lakók életére, horgászatra, turizmusra egyaránt. A munkálatok során azonban nem csak „ráncfelvarrás” következik, hanem olyan fejlesztések is, melyeknek köszönhetően szinte fellélegzik a tó, s minden, ami azzal összefügg. Az elkövetkezendő években negyvenkilenc helyszínen végeznek majd munkálatokat a vízben, illetve a tóparton. Ebből – árulta el a Fejér Megyei Hírlapnak Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője – hat kikötőben indult el a munka: Dinnyésen a Magyar Országos Horgász Szövetség (MOHOSZ) kikötőjének keleti részénél, Gárdonyban a Határárki-kikötőnél, Velencén a Béke utcai, az északi kanyari, az északi félszigeti és a Resort Spa kikötőjénél.

A MOHOSZ kikötőjénél a mederkotrások is elkezdődtek, viszik a kikotort anyagot a szigetre
Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

– A vendégmólók eltávolítása megtörtént, az azokat tartó cölöpöket is kihúzták, és egyúttal elindultak a mederkotrások is azokon a helyszíneken, ahol ezt a tervek lehetővé teszik. A MOHOSZ területén már jól láthatók az eddigi munkálatok – tette hozzá a vízügyi igazgató. Ezen a területen látványos munkálatok zajlanak, ugyanis elindultak a mederkotrások is, lehet látni a kikötőnél, ahogy a kikotort anyagot uszállyal és hajóval viszik be a Cserepes-szigetre, ahol zagygát építése folyik. Emellett van még egy munkaterület, a Velencei-tavi Vízi Sportiskola (VVSI) sukorói evezőspályájánál, ahol készül az új partvédelem, egy szakaszon már megtörtént az új partvédőmű kialakítása. Erről egy korábbi lapszámunkban már beszámoltunk, akkor ezt írtuk: a Vízügyi Főigazgatóság a Velencei-tó komplett partfalfelújítása során nagyjából 30 kilométer hosszan újítja meg a tó partját. Ebből megközelítőleg 3 kilométer az, ami a VVSI sukoró-velencei versenypályáját érinti. A felújítás során a pálya teljes hosszán elbontják a függőleges partfalat. Helyette rézsűs, rakott kőből álló partfalat alakítanak ki. Akkor Deák Csaba, a VVSI ügyvezetője elmondta: a hullámokat a rakott kőből álló partfal szinte teljesen elnyeli, ami számos előnnyel és lehetőséggel jár majd a VVSI számára, hiszen a pálya nagyobb országos és kisebb nemzetközi versenyek megrendezésére is alkalmassá válik.

A további feladatokról nehéz lenne bővebbet írni, tudtuk meg, ugyanis a szakemberek kéthetes etapokban tervezik a munkálatokat, az elkészült engedélyektől, az időjárástól és az egyéb tényezőktől függően. De egy biztos: a java most kezdődik, hiszen a turisztikai szezon véget ért. Ám amit most elbontanak, azt tavaszra viszsza kell építeni, természetesen a megváltoztatott formában. – Ez komoly rászervezést jelent – fogalmazott Csonki István – hiszen nem lehet tudni, milyen telünk lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában