Magyar Rally Repülő Kupa

2018.05.16. 17:30

Évadnyitó repülés Úrhidán: rali az égben!

Azok a csodálatos férfiak, az ő repülő masináikkal – jutott eszembe a brit Ken Annakin 1965-ös klasszikus filmjének címe az úrhidai reptéren. Bár ne feledkezzünk meg azokról a csodálatos hölgyekről sem.

V. Varga József

Az ifjú hölgy, karján a bevásárló kosárral nem a boltba indult: mintegy félórával a startot megelőzően e módon juttatta el az addig szigorúan őrzött útvonal adatokat a versenyzőknek.

Matuz István, a Magyar Repülő Szövetség főpilótája, a magyar sportrepülés kiemelkedő alakja külön kommentálta a krónikásnak az induló és a visszaérkező gépek manővereit. A ralirepülő sport fő célja az alapvető repüléstechnikai képességek fejlesztése – csatlakozott hozzánk a ralirepülés mibenlétéről fátylat fellebbentő Horti Kálmán, a verseny fő szervezője, a Magyar Repülő Szövetség képviselője, a hazai magánrepülés másik nagy öregje.

Startra várakozva a Magyar Rally Repülő Kupa idei első, évadnyitó futamán
Fotós: V. Varga József/ Fejér Megyei Hírlap

A 21. Magyar Rally Repülő Kupa idei első, évadnyitó futamát Szabó „Topi” Zoltán, a légügyi hivatal vezetője nyitotta meg az úrhidai reptéren. A ralirepülés olyan, mint a tájfutás, de túracipők helyett szárnyakkal, Sportszelet helyett repülőbenzinnel, bírák helyett műholdas nyomkövetéssel – magyarázták a bennfentesek.

Az útvonalról kíváncsiskodva, Kálmán és István hamar a kezembe nyomta az atlaszlapot. Már voltál itt nálunk, tudsz térképet olvasni. Most mit beszéljünk fölöslegesen – mosolyogtak. Háát… – jutott eszembe számtalan gondolat, míg arra törekedtem, hogy legalább ne fordítva vegyem a kezembe a színes filccel megrajzolt papirost. Aztán beugrott, nem hiába szolgáltam annak idején sorkatonaként a szentkirályszabadjai repülésirányító toronyban.

A hazai magánrepülés két doyenje, Matuz István (b) és Horti Kálmán minden évben visszatér Úrhidára
Fotós: V. Varga József/ Fejér Megyei Hírlap

A tizenkét versenypáros (többségében Cessna gépekkel repülve) mintegy 80-100 kilométer sugarú körben 200-220 kilométert tett meg úgy 1 óra 40 perc alatt, Úrhidáról indulva Nádasdladány, Csajág, Kabókapuszta, Nagyhörcsök, Nagyvenyim, Tass, Makád, Csepel, Gárdony, Pázmánd, Pátka és Székesfehérvár légterét érintve.

A ralirepülés abc-jét a következőkben foglalta össze Horti Kálmán: a személyzet legyen képes a megadott útvonaladatok alapján, csupán alapfelszerelést használva navigálni; az útvonalat precízen követni az időbeosztás szigorú betartásával (pontossági feladat); a megfigyelői feladatokat ellátni, miközben a megadott időbeosztást tartva repül (megfigyelési feladat); s végül a rövid és keskeny pályára leszállni (leszállási feladat) – bizonyítva ezzel a személyzet pontosság és biztonság szempontjából megfelelő teljesítőképességét.

 

A műholdas nyomkövető GPS logger adatait értékelve az évadnyitó versenyt a Pák András, Nagy Gyula (Győri AK) páros nyerte, megelőzve a Benedek János, Filemon Edina (Esztergom RK) és a Grillmayer Alexandra, Németh Gergely Attila (Kék Ég RSE) kettőst.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában