2018.04.21. 20:00
Tartanunk kell a rejtélyes hívásoktól?
A címben feltett kérdésre röviden az a válasz: nem minden esetben kell félnünk, ha külföldi számról keresnek bennünket a telefonos csalók.
A trükkök mindig fejlődnek, így inkább hagyjuk figyelmen kívül a bizonytalan eredetű telefonszámokat, SMS-eket! Fotó: Illusztráció
Az elmúlt időszakban számtalan visszajelzésről lehetett olvasni, hallani a sajtóban annak kapcsán, hogy a magyar ügyfeleket ismeretlen telefonszámokról hívogatják. Ezek a hívások többek között orosz, cseh, lengyel és ugandai ország-előhívószámról érkeztek, de Ausztriából és Romániából is keresték a hazai érintetteket. Azon túl, hogy a megkeresések szinte egy időben érkeztek, az esetekben közös volt az is, hogy a hívás fogadásakor a hívó fél azonnal bontotta a vonalat.
Wangiri, azaz scam
A magyar telefonszolgáltatók közleményben is reagáltak az esetre, mint hangsúlyozták, egy újabb wangiri, más néven scamhullámról van szó. Az elnevezés azt a csalásformát takarja, amikor az elkövetők külföldi telefonszámokról, számítógép segítségével generálnak tömeges hívásokat annak érdekében, hogy aztán a fogadó fél visszahívja őket, pontosabban egy – vélhetően – emelt díjas telefonszámot.
Nagy a baj?
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság közleménye szerint nem kell aggódnunk, ha fogadtuk a külföldi számról érkező hívást, mert az nem növelheti jelentős mértékben az előfizető telefonszámláját. Ennek oka, hogy a külföldről érkező emelt díjas hívás és SMS fogadása alapbeállításként tiltva van minden ügyfélnél. (Ez alól kivételt képeznek azok, akik szolgáltatójuknál külön kérték a megkeresések fogadásának lehetőségét.) Ugyanakkor a gyanús szám visszahívásától már óva intenek bennünket.
Mi a különbség?
Mint azt Ludman Gábor, az egyik fehérvári telefonbolt tulajdonosa hangsúlyozza: érdemes résen lenni, mert a beállítások szolgáltatónként változhatnak. Míg az egyik cég alapbeállításként lehetővé teszi az emelt díjas hívások és SMS-ek fogadását mindkét irányba, addig a másiknál külön engedélyeztetni kell az egyes funkciókat.
– A külföldről érkező hívások között is megkülönböztethetünk normál és emelt díjas hívásokat. A külföldi normál díjas hívások beérkeznek hozzánk, mivel azokat egy külföldön élő vagy nyaraló ismerős is kezdeményezheti. Szemben az emelt díjas hívásokkal, melyeket alapbeállításként blokkolnak a szolgáltatók, hiszen magyarként nem kell tisztában lennünk azzal, hogy a nemzetközi számról érkező hívás emelt díjas-e. A belföldi hívásokat tekintve éppen ezért más a helyzet: itt a belföldi emelt díjas SMS és MMS fogadása van alapbeállításként tiltva, hívást fogadni és kezdeményezni pedig mindkét fél tud, hiszen jó esetben az emberek nagy része tudja, hogy az adott – például 90-es előhívószámról érkező – hívás emelt díjas-e – részletezte az egyik hazai telefonszolgáltató alkalmazottja.
Fejérben is előfordul
A telefonos csalások kapcsán megkerestük a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányságot is. Mint megtudtuk, a megye vonatkozásában az elmúlt négy hónapban nem érkezett jelentős számú feljelentés a témakörben.
– A tudomásunkra jutott esetek többségében az elkövető egy mobilszolgáltató munkatársaként mutatkozott be, majd valamilyen ürüggyel – adategyeztetés, probléma a szerződéssel, nyereményjátékon kisorsolták – rávette a sértettet, hogy ATM automatánál mobilegyenleget töltsön fel. Előfordult olyan is, hogy az elkövetők bankkártyaadatokat kértek, majd maguk töltötték fel a mobilegyenleget – tudtuk meg a rendőrség illetékeseitől, akik azt is elmondták: ilyenkor jellemzően néhány ezer forintos kár keletkezik. De arra is volt már példa, hogy egy sértett több különböző telefonszámot töltött fel, s így a kár a százezer forintot is meghaladhatta.