Tervezz akadálymentesen

2018.01.08. 13:00

Előre megtervezhető útvonalak nem csak telefonon

A kerekeken gurulás nem csak a kerekesszékes embertársainkra vonatkozik, hiszen adott esetben babakocsit tolva vagy akár nehéz gurulós bőröndöt húzva is közlekedik az ember. Az akadálymentes útvonalat pedig előre megtervezhetjük akár telefonon, akár webes felületen.

BB

Teljes úthálózatok érhetők el az alkalmazásban olyan adatokkal, mint hogy az útkereszteződésben van-e rámpa, milyen az útburkolat, mekkora az útpadka magassága: ez nagy segítség a babakocsit toló szülőknek és a kerekesszékkel közlekedőknek Illusztráció: pixabay.com

Ma már megszokott, hogy GPS segítségével tervezünk útvonalat. Az viszont kevésbé, hogy olyan útvonalat vagy olyan helyeket tudjunk keresni, amelyek akadálymentesítettek, azaz kerekesszékkel vagy babakocsival is könnyedén bejárhatók. Pontosan ez ütött szöget Bodó Péter fejében is, aki néhány évvel ezelőtt babakocsival járta a macskaköves utcákat Vácon. Korábban foglalkozott kerékpáros útvonaltervezéssel, így tapasztalatait hasznosítva új kihívás elé nézett.

Folyamatosan bővül

Az eredmény a Route4U elnevezésű applikáció lett, amelyről a székesfehérvári kötődésű, jelenleg a Velencei-tó partján élő Székely Tamás, a cég marketingvezetője beszélt. – A mobiltelefonok szenzoraival gyűjtött adatokból kiszámolható az útfelület simasága, a szinteltérések, a kátyúk helyzete. Ebből indult ki annak idején a kerékpárosoknak fejlesztett útvonaltervező program, és ebből fejlődött tovább a Route4U. Több inkubációs programban is részt vettünk, amely sokat segített az elképzelés üzleti részének felépítésében, de kapcsolatokat is hozott számunkra. Az első felmérések, amelyek eredménye térképre került, Budapesten történtek. Aztán jöttek a szoftverfejlesztések, aztán megint újabb felmérések és adatok. Így bővült, épült és szépült az applikáció.

Segítséget nyújtanak

- Kétféle adattal dolgozunk

- folytatta Székely Tamás.

- Egyfelől mutatjuk a helyeknek az akadálymentességét, vagyis hogy milyen széles a bejárat, van-e lépcső előtte, vagy simán be lehet gurulni a helyiségbe, illetve elérhető-e akadálymentes mosdó. A legtöbb adatot ezzel kapcsolatban egy nyílt forrású térképről, az OpenStreetMapről veszünk. Ez a térképek wikipédiája, az egész világon működik, bárki szabadon szerkesztheti és használhatja a benne lévő adatokat. Cserébe visszatöltjük azokat a helyi adatokat és értékeléseket, amelyeket a mi felhasználóink, önkénteseink gyűjtenek. A másik, amit tudunk mutatni – és ez teljesen saját adatokon alapszik – a járdák akadálymentessége. Teljes úthálózatok érhetők el az alkalmazásban olyan adatokkal, mint hogy az útkereszteződésben van-e rámpa, milyen az útburkolat, mekkora az útpadka magassága, milyen széles a járda és így tovább.

Teljes úthálózatok érhetők el az alkalmazásban olyan adatokkal, mint hogy az útkereszteződésben van-e rámpa, milyen az útburkolat, mekkora az útpadka magassága: ez nagy segítség a babakocsit toló szülőknek és a kerekesszékkel közlekedőknek Illusztráció: pixabay.com

Zajlik a feltérképezés

Természetesen az útvonaltervezés csak azokban a városokban, körzetekben működik, amelyeket már felmértünk. Egy adott hely felmérése viszonylag gyorsan megy. Budapest belvárosával például másfél hónap alatt végeztek. A felmérésben a cég munkatársain felül ép és kerekesszékes önkéntesek is részt vesznek. Itthon egyelőre csak a fővárosban történtek szélesebb körű felmérések. Írjuk ezt annak a számlájára, hogy mi még csak egy-két lépést tettünk meg idáig az akadálymentesítés terén. Tapasztalat, hogy a fővárosban van olyan hely, ahol ha át szeretnénk menni az út egyik oldaláról a másikra, akkor akár négy kilométeres kerülőt is tennünk kell, mert a kereszteződés nem akadálymentes. Sőt, vannak olyan „szigetek”, ahová kerekesszékkel egyáltalán nem tud eljutni az ember.

Nagy sikere van

Külföldön nagy az érdeklődés az alkalmazás iránt, az angliai Portsmouth már megrendelte a teljes város feltérképezését, de egy startup cégeknek kiírt pályázat elnyerésének köszönhetően az írországi Dublinban is megtették az első lépéseket.

- Alig több mint két év telt el az ötlet megszületése óta, ma pedig a világ első olyan útvonaltervezőjét készítjük, amely személyre szabott, háztól házig navigációt biztosít a kerekesszékkel, babakocsival vagy bármely más guruló eszközzel közlekedők részére. Az alkalmazás folyamatos fejlesztés alatt áll, és reméljük, egyre több embernek nyújthat hasznos segítséget!

- tette hozzá.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában