2017.11.25. 11:00
Az elektromosság úgy tud erőt kölcsönözni, hogy a tekerés megmarad
Elektromos rásegítővel készített vagy szerelt bringákról essen néhány szó, így ünnepek előtt!
Ez egy középső agyban dolgozó elektromos rásegítővel rendelkező bicikli
Fotó: plusz.google.com
Ne beszéljünk az elektromos biciklikről, amire csak felpattan a gazdája, és egy kart kapcsolgatva az elektromos erő viszi őt. A rásegítős bringa az egy teljesen más világ. Nem olyan régen ülhettem vénségemre először ilyen kerékpárra, és nagyszerű érzés volt, már-már életérzés.
Használati oldalról megközelítve valahogy úgy képzelje el az, aki még nem vágtatott rásegítős biciklivel, hogy megadatik minden, ami a kerékpározáshoz kell, de kritikus helyzetekben, kapaszkodókon, vagy ha egyszerűen az élet adja, hogy sietni kell, akkor a saját kerékpárunk segít rá a haladásra. Az általánosságban elmondható működési elv így hangzik, íródik: A középső vagy a hátsó agyban – ritkán az elsőben is előfordul – vagy annak környékén található egy elektromos motor, ami mindenféle eszköz vezérel, hogy ha kell, akkor segítsenek gazdájának. Egy nyomatékszenzor azt figyeli, hogy mekkora erővel tapossuk a pedált, és azzal arányosan adagolja a nyomatékot a rásegítővel. A nagy többségnél úgy, hogy az áttételi fokozatokat továbbra is mi határozzuk meg mechanikusan.
Ha ünnepek előtt beszélünk ezekről a járgányokról, akkor ismernünk kell az árakat is.
A gyárilag szerelt rásegítős bringák valahol 600 ezer forintnál kezdődnek, és akár 4 millió forintig is mehet az áruk. Na, erre mondja a többség, hogy kell a fenének. Ám lehet kapni felszerelhető rásegítő szettet is, akár 150 ezer forintért is, amiben már minden bent van, csak nekünk kell a biciklinkkel összeszerelni. Tudom, ez is sok, de többet ér, mint egy vacak televízió, ami csak elveszi az élményt, de nem ad!