Óvatosan az interneten!

2023.10.19. 21:00

Több, Fejér megyében élő embertől csaltak ki pénzt a múlt héten

A rendőrség tapasztalatai szerint az internetes csalások egyik legjellemzőbb módja manapság, hogy a csalók olyan árut igyekeznek a vevőnek eladni, amely nem létezik. Az előre kapott – például átutalt – összeggel pedig ezt követően eltűnnek.

Szanyi-Nagy Judit

Körültekintően adjuk meg adatainkat az interneten!

Fotó: Karnok Csaba / Délmagyarország

A Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság közösségi oldalán egy konkrét példát is megosztott az elmúlt napokból. Eszerint egy megyei illető egy online meghirdetett autót szeretett volna megvásárolni. A hirdetővel megegyezett a vételárban, az előlegben és a szállítás módjában is, azonban a pénz átutalását követően az autó hirdetése eltűnt – az állítólagos eladóval együtt.

A szituáció persze meg is fordulhat: gyakori az az elkövetési mód is – emelik ki –, amikor a gyanútlan internetes eladót csapják be. Azaz adathalász linket küldenek nekik, és az azon keresztül kapott utasításokat követve a csalók megszerzik az áldozat adatait, így a bankkártya valamennyi adatát is.

Annak érdekében, hogy elkerüljük az áldozattá válást, azt ajánlják, fogadjuk meg a következő tanácsokat:

  • Amennyiben lehetőség van rá, főleg nagy értékű termék esetében, vásárlás előtt személyesen nézze meg az árucikket!
  • Amennyiben webshopban vásárol, mindig ellenőrizze, hogy ki üzemelteti az oldalt! Az eladónak a weblapon mindig fel kell tüntetnie címet, adószámot, cégjegyzékszámot!
  • Bakkártyájának adatait (kártyaszám, lejárati dátum, CVC/CVV kód) ne adja meg senkinek sem telefonon, sem e-mailben!
  • Az online vásárolt vagy eladott termék szállításával kapcsolatos egyeztetésnél különösen figyeljen a bankkártyaadatok biztonságára! A kapott csaló linket ne nyissa meg, bankkártya adatait ne adja meg!
  • Állítson be szokásainak megfelelő vásárlási és készpénzfelvételi limitet! Szükség esetén, azon bármikor módosíthat bankja telefonos ügyfélszolgálatán vagy mobilalkalmazásban.
  • Állítson be kétfaktoros hitelesítést minden olyan szolgáltatásnál vagy alkalmazásnál, ahol a bankkártyája adatait elmentette, illetve amelyeken keresztül bankkártyájával fizethet!
  • Ellenőrizze, hogy a fizetésre használt oldal valódi banki oldal, rendelkezik-e tanúsítvánnyal!
  • Ne telepítsen ismeretlen programot számítógépére, telefonjára! Akkor sem, ha a bankja nevében, a bankja telefonszámáról telefonáló személy kéri! Ha a hívó valamilyen bankkártyával vagy -számlával kapcsolatos problémára hivatkozik, szakítsa meg a vonalat, hívja fel a bank ügyfélszolgálatát!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!