Mesterségek

2021.03.18. 16:15

Egy grandiózus cső súlyos szeletkéje

Tengeri vontatásra való, több száz méteres kivitelben készült, kaptunk belőle egy ilyen szeletecskét, mit ne mondjak, alig bírtuk levenni az autóról.

Majer Tamás

Knobloch Ferenc a gigantikus „karika” mellett

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Knobloch Ferenc, a Vörösmarty Mihály Technikum épületgépész oktatója mondta lapunknak a fentieket, miközben a képen is látható jókora karikára mutatott. – Egy éve van itt, az iskola épületgépészeti múzeumának kiemelt darabja – tette hozzá.

Mit érdemes tudni erről a csőről? 2011 májusában a valaha gyártott leghosszabb műanyag csőköteg haladt át a Boszporuszon Törökországban. Minden szál 400 méter hosszú és 2 méter átmérőjű volt 66 milliméteres falvastagsággal. A norvégiai Stathelle városában készültek a csövek, összesen 4307 méter csőhosszal, 1640 tonna össztömegben. Tengeri vontatással érték el beépítési célállomásukat.

Knobloch Ferenc a gigantikus „karika” mellett
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

2011. március 25-én indult a szállítmány az Északi-tengerről, a La Manche csatornán keresztül az Atlanti-óceánra, majd onnan a Gibraltár-szoroson át a Földközi-tengerre. Május 6-án a Dardanellák után Törökországot érintve a Boszporuszon át folytatta útját a Fekete-tengeren egészen a cél­állomásig, az ukrajnai Odessza városának kikötőjéig.

A nagy sűrűségű polietiléncsövek kifejezetten alkalmasak tengeri vontatásra. Az ilyen csöveket mindkét végén végelzáró dugókkal vagy karimás kötésekkel teszik vízhatlanná.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában