kevesebb mint ötven nap

2019.02.15. 14:00

Nietsch Tamás: Megnehezül a kereskedés Angliával

Fel kell majd kötni a nadrágot az elkövetkező hónapokban a brexit következtében azoknak a hazai cégeknek is, amelyek az Egyesült Királysággal állnak kereskedelmi kapcsolatban – ez derült ki a megyei iparkamara rendezvényén a szakértők szavaiból.

B. Kiss László

Nietsch Tamás szerint a jelenlegi évi 55 millió vámkezelés 255 millióra nő, ami mind a szigetország, mind az öreg kontinens országai számára komoly terheket jelent majd

Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Sebesen közelít március 29., amikor – jelen állás szerint – megtörténik az Egyesült Királyság kiválása az Európai Unióból. Addig kevesebb mint ötven nap áll rendelkezésre. Több, ezzel kapcsolatos fontos kérdés azonban máig nem tisztázott – mutatott rá Nietsch Tamás a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett, csütörtöki rendezvényen. Így nyitott kérdés az is, hogy miként alakulnak majd az Egyesült Királyság és az Európa Unió közötti gazdasági kapcsolatok. Mint ismeretes, a brexittel, a „kivonulással” kapcsolatos egyezményt nem fogadta el a szigetország parlamentje – idézte fel az előadó, aki szerint – bár ennek kidolgozására lett volna közel két év – B terv nem készült.

Időveszteséget, többletköltséget jelent importőrnek, exportőrnek

Nietsch Tamás a pillanatnyi információk birtokában úgy látja, annak a legnagyobb a valószínűsége, hogy az úgy­nevezett hard brexit következik be, vagyis Anglia érvényes megállapodás nélkül „hullik ki” az EU-ból annak összes negatív következményével együtt. Ez a kereskedelem szempontjából azt jelenti, hogy az Egyesült Királysággal kereskedni annyit jelent majd, mint az USA-val, vagy mondjuk Ausztráliával kereskedni. Azaz a vámkezelés bevezetését az angliai export-import tekintetében, és vámok megfizetését.

A jelenlegi 55 millió vámkezelés 255 millióra nő, ami súlyos – adminisztrációs és anyagi – terhet ró majd mindkét félre. Az Angliába a kontinensről érkező áruk 40 százaléka friss áru, ezeket azonnal el kell vámolni, mert különben mehetnek a szemétbe. Ha a vámellenőrzés csak négy percig tartana is egy kocsi esetében, a Doverrel átellenben levő franciaországi Calais-nál 47 kilométeres sor kialakulására lehet számítani – hangzott el az előadásban.

Nietsch Tamás szerint a jelenlegi évi 55 millió vámkezelés 255 millióra nő, ami mind a szigetország, mind az öreg kontinens országai számára komoly terheket jelent majd
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Míg Nietsch Tamás úgy foglalta össze mondandóját, hogy időveszteséget és többletköltséget jelent a hazai exportőröknek, illetve importőröknek a brexit, addig a rendezvény másik szakértője, Nagy Ádám azzal indította előadását, hogy „Reméljük a legjobbakat, de készüljünk a legrosszabbra!”. Szerinte ugyanis csak remélni lehet, hogy az EU és a szigetország közötti légi, valamint közúti forgalom nem áll le a kiválást követően akár több hétre is. A két évvel ezelőtt Angliából hazatelepült szakértő szerint jelenleg alig több mint félezer vámos van a szigetországban, a brexitet követően tízszer ennyire lesz szükség. De a vámügyekben jártas személyekre itthon is lényegesen nagyobb mértékben lesz szükség, ami az érintett hazai cégeknek is feladhatja a leckét akkor, amikor szinte mindenfajta szakemberből hiány mutatkozik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában