2018.04.13. 07:00
E-kereskedelem: Mire ügyeljünk a netes vásárláskor?
Az e-kereskedelem töretlenül növekvő népszerűsége indokolttá teszi, hogy az online vásárlás aktuális fogyasztóvédelmi vonatkozásait körüljárjuk.
Az egy dolláros termék is ingyen jön házhoz
Fotó: FMH-illusztráció
Az Ebay, az Amazon, az AliExpress, vagy a legújabban felfutó Wish mind hatalmas választékot kínálnak, esetenként mesésen kedvező árakon. A belföldi kereskedelem is egyre inkább „e”- mind többen viszik át üzletüket a virtuális térbe, ahol a gyártó vagy eladó a terméken az értékesítés hagyományos költségeinek jó részét megtakarítja, a költségcsökkenésből fakadó magasabb profit egy részét pedig a vásárlónak árelőny formájában odaad(hat)ja.
Sérült az áru vagy meg sem érkezett
Mint Hajdú Mária, a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület tiszteletbeli elnöke lapunknak elmondta, a legtöbb panasz ma már az online vásárlásokkal kapcsolatban fut be hozzájuk. Ezen belül is, a leggyakoribb esetek, gyakoriság szerint csökkenő sorrendben: 1. a megérkező áru sérült, 2. az eladó nem biztosítja a 14 napon belüli, indoklás nélküli elállás jogát, 3. az áru nem érkezik meg, 4. az eladó nem érhető el.
Megtudtuk, a fehérvári fogyasztóvédőknek olyan esetük is volt már, amikor a csehországi fogyasztóvédelemmel kellett egyezkedniük. Ebben segítséget nyújt az Európai Fogyasztói Központ, amelynek honlapja magyarul is elérhető. Itt kaphatunk segítséget az unión belüli (b)e-vásárlással összefüggő panaszok esetén.
Fontos, hogy „utánanézzünk” az eladónak!
A témában a Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályát is megkerestük, akik kihangsúlyozták, a legfontosabb, hogy a vásárlók megfelelően „utánanézzenek” az eladónak, mielőtt az online kasszához „fáradnak”. Főszabályként a webáruházban feltüntetett adatok hitelességének előzetes ellenőrzését javasolják. Legyen nyilvános és hiteles az eladó címe, valamint telefonszáma.
Az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF) is érdemes átolvasni, ahol a következő információk lapulnak: 1. Külföldi székhelyű-e a szolgáltató? Amennyiben igen, akkor számolni kell azzal a ténnyel, hogy a jogszabályi előírások eltérőek lehetnek az országok között. 2. A vállalkozás biztosítja-e a 14 napon belüli indoklás nélküli elállási jogot? Ha nem, az jogsértő.
Csak biztonságos internetkapcsolat esetén teljesítsük a kifizetést. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben a „https” kapcsolatról ismerhető fel, illetve a böngésző címsorában megjelenő lakat ikonról. Fizetési módként ajánlott az utánvétes fizetés választása, az előre utalás nem javasolt.
Bíróság vagy békéltető testület
Ha a fenti tanácsok mindegyikét megfogadva vásároltunk, de mégis pórul jártunk: bírósághoz, vagy békéltető testülethez fordulhatunk.
Az unión kívüli vásárlások esetében a fogyasztók számára hatékony garanciát vagy védettséget a fogyasztóvédelem nem kínál. Itt egyedül a vásárlói visszajelzések és értékelések nyújthatnak támpontot – méghozzá meglehetősen hatékonyan. Minél több pozitív visszajelzés érhető el az eladó, vagy webáruház oldalán, annál biztonságosabb ott vásárolni.
A fogyasztóvédelmi szabályozást röviden áttekintve két sajátosságot érdemes kiemelni. Egyrészt, az e-kereskedelem szereplőit ellenőrző hatósági rendszer területi alapú. Ez a szemlélet a „melyik országban van az internet?” problémához vezet, így kissé elavultnak tekinthető.
Az egyébként minden részletre kiterjedő szabályozás ugyanakkor azt nem írja elő az e-kereskedelem hazai szereplői számára, hogy oldalukon lehetőséget biztosítsanak a vásárlói visszajelzések megjelenítésének.