Betegellátás

2023.07.11. 07:00

Ezért szakadt el legtöbbször a cérna az orvosnál a Közép-Dunántúlon

Legyen szó háziorvosról, házi gyermekorvosról, fogászatról vagy ügyeleti ellátásról, mindegyik területen nagyot fordult a világ a Covid járvány óta. A 2022-es évben több mint hétszáz bejelentés érkezett az egészségügyi alapellátás kapcsán a Közép-Dunántúlon a betegjogok miatt. Íme a leggyakoribb panaszok.

Feol.hu

A változás május 29-től lép életbe

Forrás: pexels.com

Ellátásra várva minden betegváróban találkozik az ember egy darab papírral a falon: ez pedig nem más, mint a betegjogi képviselő elérhetősége. Ilyenkor arra is mindig van idő, hogy elgondolkozzon a páciens azon, vajon milyen helyzetnek kell történnie ahhoz, hogy eljusson annak felhívásáig. De bárhogy is legyen, egy biztos: az orvos-beteg ellátás nagyon érzékeny, intim és az emberi méltóságot alapvetően érintő kérdés. A hivatalos panaszbejelentések száma éppen ezért vélhetően csak a jéghegy csúcsa. A Belügyminisztérium által közzétett 2022-es jelentés az integrált jogvédelmi szolgálat működéséről ezeket a bejelentéseket elemzi. A betegjogi képviselők munkájából ugyanis fény derül arra, milyen problémákkal szembesültek az elmúlt években a betegek az egészségügyi ellátás területén.  

Alapellátás a Közép-Dunántúlon: a hozzáférésre sok volt a panasz

A jelentés szerint 2022-ben a Közép-Dunántúlon 741 megkeresés érkezett az alapellátásra, 681 a fekvőbeteg-ellátásra és 798 a járóbeteg-ellátásra vonatkozóan. Az alapellátásba tartozik a házi felnőtt- és gyermekorvosi ellátás, a rendelési időn túli ügyeleti rendszer, valamint a felnőtt és gyermek fogorvosi szolgáltatás és a védőnői rendszer is. Ezen a területen a legtöbb megkeresés a székesfehérvári központú Közép-Dunántúlon a szolgáltatáshoz való hozzáféréssel, a betegfogadás rendjével és a betegfogadás előjegyzéshez kötésével, valamint néhány esetben az egészségügyi személyzet viselkedésével kapcsolatban érkezett.

Telefonos elérhetőség: kötelező a visszajelzés!

Az előző, 2021-es panaszbejelentési csúcs utáni 2022-es csökkenés ellenére a betegjogi képviselő naponta kapott megkereséseket a háziorvosok, fogorvosok ellátásával kapcsolatban. A beszámoló szerint a legtöbb panasz a háziorvosi, gyermekorvosi eléréssel kapcsolatban érkezett, főként azt kifogásolták, hogy a szolgáltató csak rendelési időben és számos esetben csak telefonon volt elérhető. Gyakran megtörtént, hogy betegellátási időben nem tudták fogadni a hívásokat, később pedig nem hívták vissza a pácienseket. Épp emiatt egyedi utasítás keretében kötelezte az Emberi Erőforrások Minisztere a háziorvosokat, hogy a nem fogadott hívásokat kezeljék: érdemi visszajelzéssel vagy visszahívással. Ügyeleti időre is vonatkozik a kötelezés: ekkor az ügyeleti szolgálatot teljesítő személy feladata a hívások érdemi kezelése.

Szabad orvosválasztás? Kérdéses

Panaszként jelent meg a betegjogi képviselőknél a szabadon választott háziorvosok azon eljárása is, amikor egyszer csak egyeztetés és indoklás nélkül jelezték a betegeknek, hogy mostantól nem látják el őket, forduljanak a körzeti háziorvoshoz, ha szükséges. Ez a szabad orvosválasztáshoz való jogot nehezíti meg – áll a jelentésben.  

Fogorvosi fájdalmak

A fogorvosoknál nem csak az ellátáshoz való hozzáférés lehetősége volt korlátozott – derül ki a jelentésből -, de sok panasz érkezett a fogimplantátumokkal, pótlásokkal kapcsolatban is, melyek egyezségkötési vagy kártérítési igényt vontak maguk után.

Hangnem a rendelőben

A legnagyobb arányban azonban a betegellátáshoz való jog sérült, ezt követi az emberi méltósághoz való jog, majd a tájékoztatáshoz való jog és ezt követi még sok egyéb. A megkeresések nagy része arról szólt, hogy nem a beteg állapota által indokolt ellátást kapta a páciens, de sokan panaszkodtak a szakmai irányelvek kapcsán és bizony a hangnem miatt is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában