szponzorált tartalom

2021.09.14. 14:44

Komoly növekedésben az e-kereskedelem a pandémia első éve után is

Kimagasló eredményeket képes felmutatni a hazai e-kereskedelem a pandémia által leginkább sújtott 2020-as évet követően is. De mi a titok és mi pörgeti a számokat az idei évben? Ezeknek a kérdéseknek jártunk utána.

A hazai webáruházak sikeréről hosszú évek óta cikkezik a gazdasági sajtó, noha a piacvezetők között abszolút dominanciát képviselnek a külföldi tulajdonban lévő kereskedővállalatok. A GKI Digital és az Árukereső által publikált 2020-as toplista szerint a 15 legnagyobb szereplő közül csupán kettő van magyar tulajdonban.

Fontos kitérni arra, hogy EU által bevezetett áfaszabály módosítás július 1-től jelentős mértékben egyszerűsíti az adózást azoknak az e-kereskedőknek, akik külföldi piacokon is értékesítenek. A korábbi gyakorlat szerint a vállalkozásoknak tulajdonképpen annyiféle módon kellett adózniuk, ahány országban értékesítettek, mostantól viszont csupán adóbevallás alapján kell megfizetniük az általános forgalmi adót, amit a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oszt szét az arra jogosult országok között.

A megkérdezett marketingszakértő szerint az áfaszabály-módosítás bizonyosan növeli az exporttevékenységet is folytató kiskereskedelmi vállalkozások számát, de ez a növekedés nem lesz olyan látványos, hogy a teljes e-kereskedelem képét megváltoztassa. A mai napig kevés olyan hazai kereskedelmi vállalkozást látunk, amely jelentős piaci részesedéssel rendelkezik a külpiacokon. Szerencsére néhány pozitív példa is említhető; az Extreme Digital jelenleg hét külföldi piacon van jelen, Horvátországban jelentős piaci részesedéssel.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy az utóbbi években a hazai piac jelentős növekedésen esett át, a webáruházak jelentősen növelték a bevételeiket, így a külföldi terjeszkedés helyett a hazai piacszerzésre helyezték a hangsúlyt. A növekedés motorját kismértékben a vásárlói bázis és az átlagos megrendelési érték, nagyobb mértékben a vásárlási gyakoriság növekedése szolgáltatta. Kivételt csupán a 2020-as esztendő hozott, amikor meglepő módon a vásárlói bázis növekedése minimális maradt, a megrendelési érték viszont 20% körüli növekedést mutatott. Az idei évtől a trendek normalizálódni látszanak. Ennek eredményeként az első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát – áll a GKI Digital és az Árukereső közös jelentésében.

Természetesen nem mehetünk el szó nélkül a Black Friday és a karácsonyi szezon mellett, amelyek alapjaiban befolyásolni fogják a második félév eredményeit. Kérdés azonban, hogy a járványhelyzet alakulása, illetve a kormányzati intézkedések milyen mértékben segítik az online eladásokat a hagyományos offline kiskereskedelem kárára.

A legtöbb e-kereskedőt mégis az foglalkoztatja, hogy milyen trendek határozzák meg a következő éveket. Az elmúlt évek tendenciái alapján a vásárlási gyakoriság növekedése rendelkezik jelentős potenciállal; az aktív vásárlói bázis növekedése esetében a növekedési plafon erősen érezteti a fékező hatását, az átlagos megrendelési érték változása pedig természetből adódóan leginkább a mindenkori inflációhoz hasonlítható, a gazdaság teljesítőképességétől függőségben.

Ezek is érdekelhetik

facebook comments widget