életmódi

2020.01.15. 16:00

Télen is megoldható a D-vitamin pótlása

A D-vitamin nagyon fontos a szervezet számára, például a csontképződésben is elengedhetetlen szerepe van. Nyáron elég egy kicsit a napon lenni, hogy elég D-vitamin keletkezzen a testünkben, de mit tehetünk érte télen?

FMH

Nyáron mindenki érzi, ahogy a melengető napsugarak szinte feltöltik energiával, élettel, jókedvvel. Nem véletlen, hiszen egy félórás napon tartózkodás során sok D-vitamin keletkezik a szervezetünkben, aminek számos jótékony hatása van. Bár télen számottevően lecsökken a napsütéses órák száma, aggodalomra semmi ok. Öszszefoglaljuk, mit kell tudni, mit kell tenni és mit érdemes enni. Talán kevésbé közismert tény, hogy a D-vitamin nem is vitamin, hanem hormon: előanyaga a bőrben a napsugárzás hatására alakul át preD-vitaminná, majd a májban és vesében aktív hormonná, és kisebb részben élelmiszerekkel vesszük fel. Régóta tudott, hogy a zsírban oldódó D-vitamin segíti a kalcium és a foszfor beépülését a csontokba, és fontos szerepet játszik a vér normális kalciumszintjének fenntartásában is, az azonban újabb keletű felfedezés, hogy a sejtképződésben és az immunrendszer működésében is lényeges a szerepe. Gyerekeknek és várandós nőknek különösen fontos a megfelelő D-vitamin-szint, mivel a magzatnak és az édesanyának is szüksége van rá. A magzatnak elengedhetetlen a csontok megfelelő fejlődéséhez, később pedig az édesanyának a szoptatás miatt is több D-vitaminra van szüksége, mivel az anyatejjel biztosítja a kicsi D-vitamin-ellátását.

A hideg, de napos idő aranyat ér. Pontosabban D-vitamint, használjuk
ki a nap sugarait! Fotó: shutterstock

A nőknek a menopauza után is nagyon fontos a megfelelő D-vitamin-ellátottság, főként a megváltozott hormonszintek miatti csontvesztés ellensúlyozására és más jótékony hatásai miatt is. D-vitaminhoz elsősorban az UV-B-sugárzás hatására, a szervezetünk által szintetizált formában jutunk hozzá, a napfényhiányos időszakokban a testünk nagyon keveset állít elő. Magyarországon október közepétől márciusig az alacsonyan beeső fény miatt D-vitamin képzésére a napsugárzás alig hasznosítható. Mivel ugyanez a sugárzás felel a bőr lebarnulásáért – rosszabb esetben ugyebár a leégéséért is –, ezért védekezünk is ellene. Ez nem is lehetne logikusabb, hiszen a bőrrák veszélye miatt így kell tennünk, de ezzel a D-vitamin előállításának lehetőségét is korlátozzuk. Még ezzel együtt is májustól szeptemberig általában nincs baj a D-vitamin-szintünkkel, de a nehezen megszerzett tartalékokat aztán pár hónap alatt feléljük. A D-vitamin nem terem csak úgy magától. Ha napfény nincs, megpróbálhatjuk élelmiszerekkel is bevinni, de a tőkehalmájolajat és a vadvízi lazacot leszámítva minden másban szerényebb mennyiség található, beviteléhez ezért vényre vagy akár vény nélkül kapható készítményeket is igénybe vehetjük. Magyarország lakosságának 70 százaléka D-vitamin-hiányos a tél végére, ám a D-vitamin pótlása nem ördöngösség, hiszen tabletta vagy csepp formájában bárki számára elérhető. Ha kétségei támadnának, forduljon háziorvosához! A téli D-vitamin-pótlás jelentőségét és fontosságát nem árt újra és újra tudatosítani. Ha a szürke, borongós napok után, a tél közepén, esetleg beköszöntene a napos idő, tartózkodjon minél többet a szabadban! Amíg a hideg idő ellenére is süt a nap, zsákmányolhat a jótékony UV-B-sugarakból.

Ezek is érdekelhetik