Gazdaság

2007.05.07. 02:29

Megújul a bakterház

Pusztaszabolcs - A MÁV villamosítaná a Fehérvár-Pusztaszabolcs vasútvonalat és 2008-2010 közöttre tervezi a fehérvári állomásrekonstrukciót - mondta lapunknak Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója.

Bognár Máté

- Érzékenyen érinti a lakosságot egyes mellékvonalakon a személyszállítás tervezett szüneteltetése, mely egy MÁV-os munkaanyagból derült ki. Hol tartanak most a vizsgálatok?

- Ma a MÁV-nak 84 mellékvonala van. Szakértőink vizsgálták, hogy ezeknek milyen a kihasználtsága, a fedezettsége; s ehhez viszonyították a vasúttársaság árbevételét, fenntartási költségét. Ezek alapján készült el a lista, mely egy rangsor, közülük 14 vonalon már szünetel a személyszállítás. S bár a tanulmány a 70 vonal között szerepeltet minden mellékvonalat, most azt vizsgáljuk: ezek közül melyeken szüneteljen a személyszállítás. Úgy látom, hogy a vizsgálatok lezárultát követően a 70 mellékvonalból összesen 10- 15 vonalon szünetelhet a személyszállítás.

- Szakemberek úgy látják: célszerű lenne a Fehérvár-Pusztaszabolcs vonal villamosítása, hogy a Fehérvárott forduló Flirt vonatok ne csak Budapesten át érjék el szabolcsi karbantartóbázisukat...

- A MÁV önálló infrastruktúra-fejlesztési programja minden villamosítási projektet tartalmaz. Ezek azok a megvalósítandó feladatok, melyek 8-10 éves határidővel kitermelik a megfinanszírozásukra fordított fedezetet. A programot az MÁV igazgatósága elfogadta, s amint a tulajdonos, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium jóváhagyja azt, saját forrást teremtünk hozzá. Ez, más vonalak mellett, a Pusztaszabolcs-Fehérvár vonal villamosítását is jelenti, de meg kell szünteni a közút-vasút közti párhuzamosságokat, s illeszteni kell a regionális fejlesztési tervekhez, mely egy hosszabb egyeztetési folyamatot jelent.

- Sokan úgy vélik: a Flirt-ök szépek, de hiába tudnak gyorsan menni, ha nincs jó pálya. Ön szerint Fejér megyét érintve mikor és hol kezdődnek vasúti fejlesztések?

- Az eu-s Közlekedési Operatív Program (KözOP) tervei között a Budapest-Fehérvár és a Fehérvár-Pusztaszabolcs vasútvonal fejlesztése is szerepel, s egyéb forrásokat próbálunk saját erőnkből keresni, melyből a Pusztaszabolcs-Dunaújváros vasútvonalat fel tudjuk újítani. A KözOP elvárásai szerint az érintett vonalakon 160 kilométeres sebességet kell biztosítani, s ehhez eu-s forrásokból 750 milliárd forint fejlesztési pénz áll rendelkezésünkre. A 2013-ig megvalósuló beruházások elsősorban az európai korridorok mentén indulnak, ilyen például a Hegyeshalom-Budapest és az Ukk-Boba-Fehérvár-Budapest vonal. A már említett villamosításon túl, Fehérvár állomás teljes körű rekonstrukcióját 2008-2010 közöttre tervezzük, s felújítjuk az elővárosi vonalak - Fejérben a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Dunaújváros közti szakasz - vasútállomásait.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!