Gazdaság

2011.06.02. 04:12

Új kihívások között

Mór, Bécs - A 21. században nem csak vállalatok, de települések is versenyeznek egymással figyelmeztetett Svéhlik Csaba kutató. A fiatal professzor szerint viharos gyorsasággal alakul át a helyben meghatározó autóipar.

Klecska Ernő

Pár év múlva szó szerint átadhatjuk majd a kormányt a velünk utazóknak - jósolja Svéhlik Csaba, az MTA marketingtudományi bizottságának és a megyei kamara mestervizsga-bizottságának tagja. A móri származású és itt élő  Európa-díjas mérnök  a konferencián az autóiparról, mint a térség egyik húzóágazatáról, annak jövőjéről  beszélt. Mondandója sokakat meglepett, hiszen olyan állításokkal sokkolta a hallgatóságot, hogy a jövő autójában már se mechanikus, se pneumatikus, se hidraulikus rendszereket nem kell majd használni a vezetéshez, mindent elektromos impulzusok irányítanak majd. Megszűnik a műszerfal, a fontosabb adatokat  mint például a sebesség, a GPS, a követési távolság, a fordulatszám és a tolatóradar  a szélvédőre vetítve lehet majd követni.
- A kormányt ennek megfelelően a szó szoros értelmében át lehet majd adni az utastársnak úgy, hogy helyet sem kell cserélni, csak a kormányoszlopot kell egyik helyről a másikra áthelyezni. A jövő autója így egyszerre lehet bal- és jobbkormányos is -  mondta a fiatal kutató, aki szerint nem kizárólag az autóknál, de azok gyártásában is hatalmas változásokra lehet számítani.
- Bár a márkák sokszínűsége nem tűnik el, 2015-re talán már csak 9 független autógyár marad. Megszűnnek a raktárak és logisztikai szolgáltatócégek koordinálják majd a gyártást, a sorokon készülő autók pár elemének a cseréjével más-más embléma alatt kerülnek majd ki a piacra. Ezekre az új folyamatokra a szakképzés átalakításával, az elektronikai képzés fejlesztésével lehetne felkészülni - vetítette előre szó szerint a jövőt.


  - Hazánknak, mint egy kicsi, gazdasági szerkezetében nagyon nyitott és külgazdasági folyamatokra érzékeny gazdaságnak lételeme, hogy minél több szálon is erőteljesen tudjon integrálódni az EU-n belüli és a világgazdasági folyamatokba is. A 21. században már nem csak vállalatok, hanem települések is versenyeznek egymással - figyelmeztetett a fiatal szakember, aki kora ellenére 2007-ben már elnyerte a Magyar Tudományos Akadémia Az év kutatója díját. Európa pont azért marad le a versenyképesség terén - vélte -,  mert az egyéni kezdeményezések  az öreg kontinensen, de főleg Magyarországon nem igazán tudnak érvényesülni.
- A versenyszféra operatív dolog - vallott lapunknak még korábban. - Ott is vannak persze tervek, de egy szektor fenntartható jövőjéről, illetve az ezzel  kapcsolatban felmerülő kérdésekre   a tudomány tud csak igazán választ adni. Mórt az elmúlt 15-20 évben sok jól prosperáló autóipari cég választotta.  Bár ez az önkormányzat és az itt élő, dolgozó emberek szempontjából jó volt, az egy lábon állás roppant veszélyes! - hívja fel a figyelmet  a kutató.
A  versenyszférából ismerős  verseny a városok között is létezik. Móron mindenképpen egy tudatos városmarketing tudna segíteni,  csak a borra önmagában ma, ebben a globalizálódó világban már nem jön be a turista egy kisvárosba. A 21. század marketingtrendje szerint rendezvénycsomagokat kell kiajánlani. Ehhez képest ma ha bejön egy busz, nem tud leparkolni. Érdemes lenne mintegy láncra felfűzni a helyi látványosságokat a Lamberg-kastélytól a Gizella-szobron át a bormúzeumig  és ebbe jól illeszkedne egy Wekerle-emlékhely is, ami az emlékév végére akár ki is alakulhat.
- Érdemes lenne egy konferencia-központot is kialakítani, kihasználva azt a lehetőséget, hogy az emlékév kellően ráirányíthatja  a figyelmet a városkára. Mórnak nagyon jó esélyei vannak, de szükség van egy kitörési tervre. Ez nem öncélú kezdeményezés: ha jó a városmarketing, az emberek is szívesebben élnek itt, ide terveznek családot, itt költenek, a helyi vállalkozások is fellendülnek. Csak egyszer kell elkezdeni, onnantól öngerjesztő a folyamat - súgja meg a fiatalember, akit lebilincselő előadása után többen is vallatóra fogtak. Nem véletlenül: kivetített diáin  a jövő városait, elektromos autókat tankoló robotjait és  a városi sikátorokban működő szélturbinákat  csodálhatta meg a főleg közgazdászokból és vállalkozókból álló közönség.

 További cikkeink a fórumról itt olvashatóak!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!