Gazdaság

2008.12.30. 03:29

Nem fogy az új autó

<b>Budapest</b> - Évek óta kevesebb új autó kel el hazánkban, idén jó tíz százalékkal kisebb értékesítésről adtak számot a márkakereskedők. Az itthonihoz hasonló csökkenést tapasztaltak az európai piacokon.

Miskei Anita

Az idei évre várt 170 ezer új személygépkocsi értékesítésével szemben 160-165 ezer eladott autóval számol a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Az egyesület tájékoztatása szerint az idei év első 10 hónapjában 138 ezer 197 darab új személygépkocsit adtak el, ez mintegy 6 százalékos visszaesés az előző év azonos időszakához képest. Jövő évre 140 ezer eladott új személygépkocsival számol az egyesület. Azonban bíznak abban, hogy a 2009-es év lesz a mélypont.

Hazánkhoz hasonlóan az európai piacokon sem fogy az új autó úgy, mint korábban. Az európai újautó-eladások 2008 novemberében 25,3 százalékkal, 313 ezer 361 darabbal maradtak el a tavaly novemberi számoktól. A hónapban összesen 924 ezer 936 darab új személygépkocsi kelt el. Emiatt a 2008-as év eddigi 11 hónapjának eredménye 7,1 százalékkal marad el a 2007-es év első 11 hónapjának értékesítési számaitól, 1 millióval kevesebb, azaz 13,5 millió autó kelt el. Magyarországon sem szárnyal a gazdaság, így az autóeladások sincsenek a topon. 2008 novemberében a tavalyihoz mérten 28,7 százalékkal kevesebb (mínusz 4 ezer darab), összesen 10 ezer 53 darab autó kelt el. Ennek megfelelően a piac 11 hónapi kimutatásai sem túl rózsásak,143 ezer autóról szólnak. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi ugyanilyen időszakban értékesített 158 ezer darabhoz képest 9,4 százalékkal fogyott kevesebb új autó itthon.

A kis és nagy országok egyaránt bajban vannak. Európa vezető autópiaca a németországi, ahol novemberben 17,7 százalékkal 233 ezerrel kevesebb autó kelt el idén, mint tavaly. Ezzel 11 hónapos viszonylatban is 1,5 százalékos mínuszban van. Persze ott így is elfogyott 2,8 millió autó.

Érdekes, a közel 2 milliós forgalmú francia piac még pozitív számokat mutat, de az erős évkezdet miatt Belgiumnak, Csehországnak, Litvániának, Luxemburgnak, Lengyelországnak, Portugáliának, Szlovákiának, Szlovéniának és Svájcnak sincs oka panaszra. A legnagyobb visszaesés Izlandon tapasztalható, ahol tavaly novemberben még elkelt 1 ezer 365 autó, most csak 74.

A Magyar Lízingszövetség szerint a magyar gépjárműpiac már a pénzügyi válság előtt krízishelyzetben volt, állandó importőri nyomás jellemezte az újautó-értékesítési darabszámok szinten tartása miatt valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt. A pénzügyi válság következtében szűkültek, drágultak a refinanszírozási lehetőségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek, szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.

Ha egy országban csökken az eladott új autók száma, az azt jelentheti, ma alulteljesít a piac, de akár azt is, hogy valamilyen ok miatt korábban túlteljesített, és most beáll a normális szintre.  Magyarországon pár éve  évi 200 ezernél is több új autót adtak el, azóta folyamatosan csökken az érték. De olyan vásárlók vettek új autót, akiknek nem lett volna szabad. Sokan be is dőltek, elárasztva a piacot gyakorlatilag új használt  autókkal.Ha az abszolút számértékeket nézzük, egyáltalán nem drámai a helyzet, sőt. Hazánkban a statisztikák szerint több lakosra jut autó, mint a hasonló lélekszámú csehekre, kétszer annyi autót használunk, mint a nálunk jelentősebb  népesebb Lengyelország vagy Románia.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!