Riasztó adatok: megnőtt a fuvarozók által okozott balesetek száma

Székesfehérvár - Az elmúlt hetekben drasztikusan megnövekedett a halálos kimenetelű balsetek száma, amelyeket fuvarozók okoztak. A fáradtság, a túlhajszoltság is szerepelt az okok között. Radetzky Jenő, a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a Gazdaság Házában rendezett fórumon hangsúlyozta, a riasztó adatok indokolták, hogy a rendőrséggel eddig fenntartott együttműködést most szorosabbá fűzzék, az elindított párbeszédbe pedig bevonják a fuvarozó vállalkozásokat is.

Miskei Anita

Csibrik Csaba, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatóságának közlekedési osztályán tevékenykedő rendőr alezredese, kiemelt főreferense hangsúlyozta, körülbelül tíz százalékkal emelkedtek a tehergépjárművek által a hazai utakon okozott balesetek. Elmondta, legfőbb ok a gyorsahajtás. Tapasztalatai szerint északi és keleti szomszédaink okozzák a legtöbb tragédiát, példaként megemlítette, egy román kamionsofőr 24 óra alatt képes elmenni Olaszországba, majd haza Romániába. Mindeközben nem tartják be sem a tachográffal, sem a sebességkorlátozásokkal kapcsolatos szabályokat. Akadt olyan, amikor a külföldi sofőrnél két korongot találtak, a váltósofőrre pedig nem is emlékezett a vezető. 
- A járművezetők képzésére több figyelmet kell fordítaniuk a vállalkozóknak, ahogyan például a fuvarszervezésre is - jegyezte meg az alezredes. Elmondta, változtak a birságolási szabályok, s az ok mértéke július elsejétől, szeptembertől pedig újabb változásokra számíthatnak az autósok. Hozzátette, több lesz a kiszabott pont, így könnyebben elveszíthetjük szabálytalanság esetén jogosítványunkat is.
Szatmári Adrienn pszichológus, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársa rávilágított arra, a legtöbb baleset oka a fáradtság. Megjegyezte, 3 óra éjszakai vezetéssel olyan állapotba kerülhetünk, minta enyhe alkoholos befolyásoltság állapotában lennénk. Hozzátette, a túlhajszoltság, ingerlékenység, agresszivitás, a túl magas, és az alacsony intelligencia is befolyásolhatja vezetésünket. Intenzíven legfeljebb egy-másfél órát vagyunk képesek figyelni vezetés közben, azaz érdemes a pihenőidőket betartani, amelyek Európa-szerte egységesen vonatkoznak a tehergépkocsi-vezetőkre.
A fórumon részt vevő fuvarozók egyet értettek abban, hogy az autópályán az előzés tiltása gyakorlatilag "kamikaze" akciókat és balesetveszélyt idéznek elő, mert sok például a "hétvégi" sofőr, aki indokolatlanul lassan hajt. A hét végi hosszú kényszerpihenőt is megkérdőjelezik, mint mondják, a parkolókban nem lehet pihenni, veszélyben van az áru, emiatt sokszor a vasárnap esti indulás után hétfőn kora hajnalban történik tragédia. Csibrik Csaba elmondta, több esetben a jogalkotó nem kérte a rendőrség véleményét ki a jogszabály megalkotásakor, így nincs egységes állásfoglalásuk.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!