Ön mire figyel vezetés közben? A férfiak a műszerfalra, a nők óvatosabbak

FMH - A megye 1300 kilométeres országos közúthálózatán 22 852 közúti jelzőtábla található. Vajon mennyit vesz észre ezekből a járművezető? A vizsgálat azt mutatja, a kevesebb jelzés jobb.

Miskei Anita

Vezetni könnyű - állítják azok, akik hosszú évek óta gyűjtögetik a megtett kilométereket, nap mint nap volán mögé ülnek. Vezetésük során a rutin érvényesül, sokszor emiatt kerüli el figyelmüket egy-egy, a forgalom megváltozását jelző tábla, vagy éppen a KRESZ módosítása. A tanulóvezetők másként viselkednek, viszonyulnak a közlekedéshez, sokszor azonban nem jobban. Tapasztalt oktatók szerint tipikus hibákat ugyan nem róhatunk fel a tanulóvezetőknek, hiszen mindegyikük más és más. Ismétlődő jelenségek azonban vannak. Kiss Vilmos elárulta, hosszú évek óta tanítgatja  a fiatalokat - megszámolni sem tudja már, vajon hány tanítványa volt eddig- , s tapasztalatai szerint leginkább viselkedési moráljuk változott meg. Lazábbak lettek.

 

 

A gépjárműoktatók igyekeznek  a tanítványok hibáit kiküszöbölni, a rossz gyakorlatot megváltoztatni. Vannak típushibák, amelyek sok tanulóvezetőnél előfordulnak. S persze nem tökéletesek a gyakorlott gépjárművezetők sem. Egy vizsgálat azt volt hivatott kideríteni, mire is figyelünk vezetés közben, s mi vonja el a figyelmünket.

Hazánkban - szemben a nyugat-európai államokkal - az üzemanyagok árának emelkedésével kevesebben ülnek autóba, vagy éppen megfontoltabban közlekednek, kerülve a céltalan autózást, a gyakorlást, az élményt, amelyet a hét végi kocsikázás adhat. Ez is oka annak, hogy rosszabbul, dinamikátlanabbul közlekednek az autósok az utakon. A zöld lámpánál felvillanó féklámpa, a figyelmetlenül, irányjelző nélküli kanyarodás, parkolás, s a táblák figyelmen kívül hagyása, annak nem észlelése mind-mind ezt jelzik. Ráadásul mindez sokszor türelmetlenséggel, rosszindulattal is párosul - ezt megtapasztalják a tanulóvezetők s oktatóik. Kiss Vilmos szerint gyakran dudálnak a nehezen elinduló tanulóvezetőre, majd a következő lámpánál ugyanaz az autós épp úgy elalszik, bénázik. Persze a tanulók is hibáznak. Kiss Vilmos és Kovácsné Edit oktatók szerint is jellemző hiba, hogy a stoptáblánál nem állnak meg a tanulók.  Vagy ha éppen megállnak, de onnan a kereszteződés még nem látható be megfelelően, akkor sem értik, miért kell még egyszer megállni - mondta Kovácsné Edit. Kollégája hozzátette, a laza viselkedést jelzi, hogy sokan úgy vélik, ha a rendőr nem látja, átléphető a záróvonal. Másik véglet pedig az a tanuló, aki indokolatlanul lassan halad. 
- Igyekszünk dinamikus közlekedésre oktatni a gyerekeket. Persze nehéz... A leggyakoribb probléma, hogy a tanulók nem tudják, melyik a jobb és bal kezük  - mondta a szakember. Hozzátette, ha már a vezetni vágyó otthon, az oktatás előtt tanulna, csak az elindulást, megállást, fékezést gyakorolja. A kuplung megfelelő használatának elsajátításához autó sem kell, csak egy lufi. Ha arról túl gyorsan kapja le lábát a tanuló, az felugrik, még érdemes gyakorolni, így talán elkerülhető a másik tipikus hiba, a lefulladás is - tette hozzá Kiss Vilmos. 

Azt tudjuk, hogy a gyakorlott gépkocsivezetők szeme is elkalandozik néha.  De hogy mire is figyelünk autózás közben, azt hivatalosan eddig nem vizsgálták Magyarországon. Molnár István, a Magyar Közút Zrt. megyei igazgatója a megyei balesetmegelőzési bizottság ülésén említett egy kutatási jelentést, amely az úttartozékok észlelésére és a vezetési szokásokra vonatkozott.  A vizsgálatot az Állami Autópálya Kezelő Zrt. megbízásából a GfK Hungaria Kft. végezte.

 

 


Összesen 24, különböző korú személy vett részt a vizsgálatban, amelyet az M7-es autópálya velencei pihenőhelye és Budapest között végeztek. A vizsgálóberendezés egy szemüvegkeret volt, amelyre két mikrokamerát erősítettek. Így figyelemmel tudták  kísérni a személyek szemmozgását, s az egészet számítógépen rögzítették.
A vizsgálat abban segített, hogy a szakemberek pontosabb képet kapjanak arról, milyen információkra van szüksége a sofőrnek vezetés közben, s ezeket honnan szerzi be, illetve, hogy milyen eszközök, információk vonják el a figyelmét.
A kutatásból kiderült, hogy a vezetők az esetek többségében az autópályán csak az úttest feletti táblákat nézik, az oldalt lévőket kevésbé. Nagyon hasznos információfelület az útburkolat is, a megszokott jelzések, útbaigazító táblák viszont csak csekély figyelmet kapnak. Kiderült az is, hogy a mobiltelefont a kezükben tartó vezetők figyelme leszűkül, gyakorlatilag csak arra koncentrálnak, hogy az úton tartsák a járművet.
A vizsgálatból sok tanulság származott a közlekedési szakemberek számára. Például az, hogy a pálya felett elhelyezett táblák esetében ügyelni kell az információ mennyiségére, mert a túl sok, az inkább zavaró, hiszen a vezetőnek csak néhány másodperce van, hogy megnézze és megértse a jelzéseket. Az útburkolati jeleket viszont többet lehetne használni. A "minden tábla tábla" elvet csak úgy lehet meghaladni, ha az igazán fontos információkat kiemelik a megszokott környezetből. Ilyen lehet például az élénk sárga jelzés.
A hölgyek egyébként biztonságosabban, figyelmesebben vezetnek, a férfiak hajlamosak az utazásra, vagyis csak a műszerfalat figyelik.

Ami elvonja a figyelmet

 

 

A közlekedési és gépjármű igazságügyi szakértő szerint a balesetek helyszínein is tetten érhető, hogy nem figyelnük a táblák útmutatásaira.
- Nyugat-Európában elvégeztek egy kísérletet, megfordították az egyirányú utcát jelző  táblát. Az idegen nem kanyarodott be, aki arrafelé lakott, naponta ott járt, az  igen - Weingartner József műszaki szakértő szerint sok  gépkocsivezetőnek alig van, vagy  kevés a gyakorlata, elfoglalja magát azzal, hogy képes legyen a járművét irányítani, tehát eleve  nincs ideje a táblák útmutatásaival  foglalkozni.  - A baleseteknél is tetten érhető, hogy aki mondjuk figyelmen kívül hagyott egy Stop! vagy egy elsőbbségadást jelző táblát, meglepődik, amikor felhívjuk a  figyelmét: ott volt egy  macisajt! 
 A szakértő szerint ez is gond, mármint  a figyelmetlenség, de az is, hogy  a hazai közutak mellett logikátlanul sok a jelzőtábla. Bár az is igaz, tette hozzá, hogy az utak minősége miatt  kénytelenek kihelyzeni a bukkanó, a rossz út és a hasonló nem feltétlen forgalomirányító,  figyelemfelkeltő  táblákat.
- Nálunk  azok is rutinból vezetnek, akiknek kevés a gyakorlatuk. Arról nem beszélve, hogy a telefonálás, a  vezetés közbeni  fagyizás vagy  gyereknevelés,  elvonja a járművezető figyelmét az útról. Sem az utakra, sem az utak mellett elhelyezett táblákra nincs idejük figyelni ilyenkor. Van, aki azt mondja, a mobilozás, a cigizés nem veszélyes. Sajnos ez nem így van,   a tapasztalat mást jelez. Kiesik a parázs a  cigiből, és a vezető már nem is az utat nézi - a táblát meg  észre sem veszi -, keresi a tüzet, ami kiégeti nadrágját, az üléshuzatot  - közben meg nyomja a gázt.     

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!