2011.05.06. 04:25
Ön mire figyel vezetés közben? A férfiak a műszerfalra, a nők óvatosabbak
FMH - A megye 1300 kilométeres országos közúthálózatán 22 852 közúti jelzőtábla található. Vajon mennyit vesz észre ezekből a járművezető? A vizsgálat azt mutatja, a kevesebb jelzés jobb.
Vezetni könnyű - állítják azok, akik hosszú évek óta gyűjtögetik a megtett kilométereket, nap mint nap volán mögé ülnek. Vezetésük során a rutin érvényesül, sokszor emiatt kerüli el figyelmüket egy-egy, a forgalom megváltozását jelző tábla, vagy éppen a KRESZ módosítása. A tanulóvezetők másként viselkednek, viszonyulnak a közlekedéshez, sokszor azonban nem jobban. Tapasztalt oktatók szerint tipikus hibákat ugyan nem róhatunk fel a tanulóvezetőknek, hiszen mindegyikük más és más. Ismétlődő jelenségek azonban vannak. Kiss Vilmos elárulta, hosszú évek óta tanítgatja a fiatalokat - megszámolni sem tudja már, vajon hány tanítványa volt eddig- , s tapasztalatai szerint leginkább viselkedési moráljuk változott meg. Lazábbak lettek.
A gépjárműoktatók igyekeznek a tanítványok hibáit kiküszöbölni, a rossz gyakorlatot megváltoztatni. Vannak típushibák, amelyek sok tanulóvezetőnél előfordulnak. S persze nem tökéletesek a gyakorlott gépjárművezetők sem. Egy vizsgálat azt volt hivatott kideríteni, mire is figyelünk vezetés közben, s mi vonja el a figyelmünket.
Hazánkban - szemben a nyugat-európai államokkal - az üzemanyagok árának emelkedésével kevesebben ülnek autóba, vagy éppen megfontoltabban közlekednek, kerülve a céltalan autózást, a gyakorlást, az élményt, amelyet a hét végi kocsikázás adhat. Ez is oka annak, hogy rosszabbul, dinamikátlanabbul közlekednek az autósok az utakon. A zöld lámpánál felvillanó féklámpa, a figyelmetlenül, irányjelző nélküli kanyarodás, parkolás, s a táblák figyelmen kívül hagyása, annak nem észlelése mind-mind ezt jelzik. Ráadásul mindez sokszor türelmetlenséggel, rosszindulattal is párosul - ezt megtapasztalják a tanulóvezetők s oktatóik. Kiss Vilmos szerint gyakran dudálnak a nehezen elinduló tanulóvezetőre, majd a következő lámpánál ugyanaz az autós épp úgy elalszik, bénázik. Persze a tanulók is hibáznak. Kiss Vilmos és Kovácsné Edit oktatók szerint is jellemző hiba, hogy a stoptáblánál nem állnak meg a tanulók. Vagy ha éppen megállnak, de onnan a kereszteződés még nem látható be megfelelően, akkor sem értik, miért kell még egyszer megállni - mondta Kovácsné Edit. Kollégája hozzátette, a laza viselkedést jelzi, hogy sokan úgy vélik, ha a rendőr nem látja, átléphető a záróvonal. Másik véglet pedig az a tanuló, aki indokolatlanul lassan halad.
- Igyekszünk dinamikus közlekedésre oktatni a gyerekeket. Persze nehéz... A leggyakoribb probléma, hogy a tanulók nem tudják, melyik a jobb és bal kezük - mondta a szakember. Hozzátette, ha már a vezetni vágyó otthon, az oktatás előtt tanulna, csak az elindulást, megállást, fékezést gyakorolja. A kuplung megfelelő használatának elsajátításához autó sem kell, csak egy lufi. Ha arról túl gyorsan kapja le lábát a tanuló, az felugrik, még érdemes gyakorolni, így talán elkerülhető a másik tipikus hiba, a lefulladás is - tette hozzá Kiss Vilmos.
Azt tudjuk, hogy a gyakorlott gépkocsivezetők szeme is elkalandozik néha. De hogy mire is figyelünk autózás közben, azt hivatalosan eddig nem vizsgálták Magyarországon. Molnár István, a Magyar Közút Zrt. megyei igazgatója a megyei balesetmegelőzési bizottság ülésén említett egy kutatási jelentést, amely az úttartozékok észlelésére és a vezetési szokásokra vonatkozott. A vizsgálatot az Állami Autópálya Kezelő Zrt. megbízásából a GfK Hungaria Kft. végezte.
Összesen 24, különböző korú személy vett részt a vizsgálatban, amelyet az M7-es autópálya velencei pihenőhelye és Budapest között végeztek. A vizsgálóberendezés egy szemüvegkeret volt, amelyre két mikrokamerát erősítettek. Így figyelemmel tudták kísérni a személyek szemmozgását, s az egészet számítógépen rögzítették.
A vizsgálat abban segített, hogy a szakemberek pontosabb képet kapjanak arról, milyen információkra van szüksége a sofőrnek vezetés közben, s ezeket honnan szerzi be, illetve, hogy milyen eszközök, információk vonják el a figyelmét.
A kutatásból kiderült, hogy a vezetők az esetek többségében az autópályán csak az úttest feletti táblákat nézik, az oldalt lévőket kevésbé. Nagyon hasznos információfelület az útburkolat is, a megszokott jelzések, útbaigazító táblák viszont csak csekély figyelmet kapnak. Kiderült az is, hogy a mobiltelefont a kezükben tartó vezetők figyelme leszűkül, gyakorlatilag csak arra koncentrálnak, hogy az úton tartsák a járművet.
A vizsgálatból sok tanulság származott a közlekedési szakemberek számára. Például az, hogy a pálya felett elhelyezett táblák esetében ügyelni kell az információ mennyiségére, mert a túl sok, az inkább zavaró, hiszen a vezetőnek csak néhány másodperce van, hogy megnézze és megértse a jelzéseket. Az útburkolati jeleket viszont többet lehetne használni. A "minden tábla tábla" elvet csak úgy lehet meghaladni, ha az igazán fontos információkat kiemelik a megszokott környezetből. Ilyen lehet például az élénk sárga jelzés.
A hölgyek egyébként biztonságosabban, figyelmesebben vezetnek, a férfiak hajlamosak az utazásra, vagyis csak a műszerfalat figyelik.
Ami elvonja a figyelmet
A közlekedési és gépjármű igazságügyi szakértő szerint a balesetek helyszínein is tetten érhető, hogy nem figyelnük a táblák útmutatásaira.
- Nyugat-Európában elvégeztek egy kísérletet, megfordították az egyirányú utcát jelző táblát. Az idegen nem kanyarodott be, aki arrafelé lakott, naponta ott járt, az igen - Weingartner József műszaki szakértő szerint sok gépkocsivezetőnek alig van, vagy kevés a gyakorlata, elfoglalja magát azzal, hogy képes legyen a járművét irányítani, tehát eleve nincs ideje a táblák útmutatásaival foglalkozni. - A baleseteknél is tetten érhető, hogy aki mondjuk figyelmen kívül hagyott egy Stop! vagy egy elsőbbségadást jelző táblát, meglepődik, amikor felhívjuk a figyelmét: ott volt egy macisajt!
A szakértő szerint ez is gond, mármint a figyelmetlenség, de az is, hogy a hazai közutak mellett logikátlanul sok a jelzőtábla. Bár az is igaz, tette hozzá, hogy az utak minősége miatt kénytelenek kihelyzeni a bukkanó, a rossz út és a hasonló nem feltétlen forgalomirányító, figyelemfelkeltő táblákat.
- Nálunk azok is rutinból vezetnek, akiknek kevés a gyakorlatuk. Arról nem beszélve, hogy a telefonálás, a vezetés közbeni fagyizás vagy gyereknevelés, elvonja a járművezető figyelmét az útról. Sem az utakra, sem az utak mellett elhelyezett táblákra nincs idejük figyelni ilyenkor. Van, aki azt mondja, a mobilozás, a cigizés nem veszélyes. Sajnos ez nem így van, a tapasztalat mást jelez. Kiesik a parázs a cigiből, és a vezető már nem is az utat nézi - a táblát meg észre sem veszi -, keresi a tüzet, ami kiégeti nadrágját, az üléshuzatot - közben meg nyomja a gázt.