Irányt válthat az útvonal

Dunaújváros - Autópálya helyet olyan gyorsforgalmi út mellett kezdenek el lobbizni a kamarák, amelyik összeköti Veszprémet, Fehérvárt, Dunaújvárost és Kecskemétet.

Klecska Ernő

Együttműködési megállapodást írt alá a 8-as főút gyorsforgalmi úttá fejlesztésének elősegítéséről a térség négy kereskedelmi és iparkamarája, a Veszprém, a Fejér, a Bács-Kiskun megyei és a dunaújvárosi. A gazdasági önkormányzatok célja, hogy a 8-as főút fejlesztése élvezzen elsőbbséget az M8 autópályával szemben, a jelenlegi nyomvonal megtartásával, elkerülő útvonalak kiépítésével, kétszer két sávos, 11 tonna tengelyterhelésű, középső elválasztású útvonallal - jelentették be az aláírók, Radetzky Jenő Fejér, Markovszky György Veszprém, Gaál József Bács-Kiskun megyei és Králik Gyula dunaújvárosi kamarai elnök.


Az együttműködés új eleme, hogy a dunaújvárosi kamara szorgalmazza: a már megépült Pentele híd kihasználtsága a 8-as főút tervezett kiépítésével biztosított legyen. El kívánják érni, hogy a hídtól a 8-as főút Kecskemét felé vezessen, figyelembe véve a Mercedes-beruházás szerteágazó gazdasági hatásait, kiemelt jelentőségét, és a Duna-hídhoz történő csatlakozásának fontosságát. A korábbi tervekben  a ma gyakorlatilag sehova nem vezető hídról a nyomvonalat Szolnok felé tervezték volna, az új elképzelés révén azonban Székesfehérvár és Dunaújváros jelentős logisztikai központtá alakulhatna,  a megyeszékhely és Kecskemét pedig dunai kikötőkhöz juthatna - hangzott el.
- Az új ötletet Dunaújváros vezetése is támogatja - mondta Cserna Gábor polgármester, aki  a kamarai képviselőknek azt is bejelentette: képviselőtársaival közösen lobbiznak majd e cél mellett. A most aláírandó megállapodás nem előzmény nélküli, valójában a meglévő együttműködés bővítése, hiszen 2008 áprilisában a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint  a korábban szintén széles összefogással megalakult 8-as főút Térségi Fejlesztési Tanács együttműködési megállapodást írt alá hasonló céllal - tette hozzá.
Az elképzelés lényegében  a 62-es út fejlesztéséről szól. Az együttműködő felek vállalják, hogy rendszeresen összegyűjtik és publikálják azokat a gazdasági adatokat és információkat, amelyek hangsúlyosan alátámasztják a 8-as főút fejlesztésének szükségességét. A kamarák együttműködnek az érintett megyei rendőr-főkapitányságokkal is, értékelik a 8-as főútra vonatkozó baleseti statisztikákat, és ezeket érvanyagként használják. Konferenciákat, tanácskozásokat szerveznek az érintett vállalkozások és helyi önkormányzatok részvételével, szoros kapcsolatot tartanak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, a NIF Zrt.-vel valamint a kiépítésben érdekelt szervezetekkel. Szükség esetén hatástanulmányt készíttetnek arra vonatkozóan, hogy a térség gazdasági, foglalkoztatási és életminőségi feltételeit mennyiben változtatja majd meg a gyorsforgalmi út kiépítése. Honlapjukon bemutatják az együttműködés anyagait, dokumentumait, és törekednek a 8-as főút térségi fejlesztési tanács bevonására.
E fejlesztéssel  a dunaújvárosi híd, tehermentesítve a fővárost kerülő M0-st, köti majd össze Kelet- és Nyugat-Magyarországot. 2015-ig elkészülhet a Körmend-Székesfehérvár közti szakasz,  de  a kecskeméti változat mellett is erősen kell lobbizni,  hiszen  az M5-ös és M0-s már szinte teljesen bedugult  ha beindul a Mercedes gyár, napi több száz kamionra kell számítani, amit már nem bírnak el az utak - szögezték le az aláírók.
 Újságírói kérdésre Markovszky György úgy fogalmazott:  a mai tervek alapján Szolnok felé vezetne az út, de át kell verni az új, kecskeméti irányt. Az ilyen gazdaságfejlesztési döntéseknél nem csupán Magyarországot kell önmagában nézni, hanem a kelet-európai térséget, Szolnokon ugyanis nincs olyan gazdasági szereplő, amilyen a Mercedes.

Régi tervek, érdekek

Az eredeti tervek több nyomvonalat is tartalmaztak. Nyolc éve, a két ciklussal ezelőtti kampányban a Fejér déli térségeit feltáró látszott győztesnek  az ezzel kampányoló jobboldali pártok sikerét hozva.

 A 8-as főút térségi fejlesztési tanács Horváth Balázs veszprémi MDF-es, majd fideszes képviselő bábáskodásával jött létre.  A Pentele híd megépülésekor már Kálmán András szocialista képviselő, egykori dunaújvárosi polgármester lobbizott itt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!