2011.07.15. 18:00
Extrém Kékszalag volt, haragudott a Balaton
FMH - Megszoktuk, hogy a kiváló emberi teljesítményeket kívánó sportokra odafigyelünk. A különleges események még jobban felkeltik az emberek figyelmét, a 43. Kékszalaggal ez történt.
A látvány csodálatos volt, ahogy a képeken, a felvételeken elindult az a sok-sok hófehér vitorlával sikló hajótest. Azt olvastuk, hallottuk, hogy jó szelet várnak a versenyzők, akik háromezer ötszázan szálltak hajóba, versenybe egymással és mint később sajnos kiderült, az elemekkel is. Megérkezett a szél, de nem a kedvező, amely a 48 órás tókerülő verseny vitorlásainak erőfeszítéseit segítette volna, hanem a viharos, amely hajókat döntött, félelmet keltett még azokban is, akik csak szemlélődtek. A balatoni vízi mentők, a vízi rendőrök kitettek magukért. Számukra is hatalmas erőpróba volt a mentés, bár sok mindent láttak, átéltek már olyankor, amikor a Balaton, a mi tengerünk nem a szebbik arcát mutatja, hanem a szél felkorbácsolja a vizét.
A Kékszalag verseny kimagasló esemény, Európa legrégebbi és leghosszabb távú tókerülő viadalán csütörtök reggel 9 órakor 588 hajó vágott neki a légvonalban 145 km-es távnak.
A versenyzők Balatonfüredről először Balatonkenesére, onnan Siófokra, majd a tihanyi szoroson át Keszthelyre vitorláztak. Ez volt az eredeti menetrend, de a természet, az elemek közbeszóltak. A szél csütörtök délután valamivel 18 óra előtt erősödött fel úgy, hogy másodfokú viharjelzést kellett életbe léptetni. Az aznap esti híradásokban azt hallottuk, hogy mentik a vitorlázókat, több száz versenyzőt hoztak ki a Balatonból. A Kékszalag vitorlásversenyen elinduló 588 hajó jelentős része már befutott a célba, de a péntekre virradó éjszakai mentések után vízen maradt hajók megkeresése és kivontatása pénteken is feladatot ad a balatoni vízirendőröknek. A munkába rendőrségi helikopter is bekapcsolódott, tájékoztatta a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata pénteken a távirati irodát.
A felerősödő szél miatt péntek hajnalig mentettek a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai. A főként a tó nyugati medencéjét érintő kedvezőtlen időjárás miatt a Balatonmáriafürdőnél mért legerősebb széllökés 79,2 kilométerórás volt - a 43. Kékszalag vitorlásverseny résztvevői közül 13 esetben 57 embert kellett partra vinniük a vízi rendőröknek. Tíz mentőegységgel vettek részt a mentésekben, délelőtt még nem tudtak sérültekről. A mentési munkákban dolgozó vízi rendőrök, vízi mentők és rendezői motorosok elsődleges feladatnak az életmentést tekintették - összesen csaknem háromszáz embert mentettek ki -, az értékmentés csak ezután következhetett. A több mint 3500 résztvevővel csütörtök reggel rajtoló Balaton-kerülő, 48 órás vitorlásversenyen több hajó zátonyra futott, felborult, elsüllyedt, a nádasba sodródott, vagy lehorgonyozva vesztegelt valahol, ezeket a vitorlásokat kellett kihozni a Balatonból.
Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata vezetője közölte: jelentős anyagi károk keletkeztek, és egy emberük könnyebben megsérült, 68 hajóról 233 embert mentettek ki. Péntek napközben keresték a megoldást, hogyan tudnák leváltani a rendkívül kimerült vízi mentőket. Eszközt, vagyis hajót menteni egyelőre képtelenség, az emberek megmentésére lehet csak egyelőre koncentrálni - fogalmazott akkor. Becslése szerint mintegy 30-40 vitorlás futott zátonyra, borult fel, merült el, vagy sodródott nádasba csütörtök este óta. Tar Mihály, a vízi mentők szóvivője arról számolt be, hogy a munkákba bekapcsolódott önkéntesekkel együtt 10 hajóval mentettek, és a Kékszalag rendezői motorosai is folyamatosan dolgoztak. Nagy hatékonysággal tudták bevetni a Rupert gyorsasági mentőhajót, amelyben azonban jelentős anyagi károk keletkeztek, egy másik mentőhajó motorja pedig totálkáros lett.
A Kékszalag Balaton-kerülő vitorlásversenyen az 588 induló hajóból pénteken délig 320 teljesítette a távot és ért vissza Balatonfüredre, s még mintegy 10-15 hajó volt versenyben - mondta Szoják Balázs, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára sajtótájékoztatón, pénteken Balatonfüreden. A többi hajót és legénységét - több száz embert - a csütörtökön este és éjszaka a Balaton nyugati medencéjében tomboló vihar miatt mentették. Jó néhány hajót nem kellett vontatni, hanem csak bekísérni valamelyik kikötőbe.
- Életveszélyes helyzet nem alakult ki, egy vízi mentő keze sérült meg könnyebben, a hajókban keletkezett anyagi károk viszont jelentősek - hangsúlyozta a főtitkár, aki rámutatott arra is, hogy a mentés pénteken is nagy erőkkel zajlott.
Szoják Balázs szerint a verseny elhalasztása több szempontból nem jött számításba. Mindenki a saját szakmai tudása és felelőssége alapján versenyzett, a vihar a Balatonon nem nevezhető extrémnek, és az előrejelzés szerint készülni lehetett rá - tette hozzá.
A mentést nehezítette, hogy Fonyód térségében pénteken délben is még 65 kilométeres szelet mértek. A Kékszalag résztvevőit is menteni kellett, de mellettük sok más hajó is kint volt este a vízen, s azok közül is jó néhány bajba került. Mint mondta: ilyenkor sok a vízen a nézőhajó is. A viharos szél ellenére viszonylag jól zárult az idei Kékszalag, az eredmény, hogy nem történt súlyos sérülés, a hajósok rutinosak voltak, megküzdöttek a viharos vízzel.
A versenyen elsőként Litkey Farkas ért célba, a Budapest Bank Lisa nevű hajóval, tizedszer győzött. Másodikként ért célba Rauschenberger Miklós a Vodafone-Budacash (Principessa) nevű hajójával (21 óra 49 perc), harmadikként futott be Király Zsolt, a Sponsor Wanteddel (22 ó 27 p). Negyedik lett a Soponyai Géza vezette Infiniti Mediacontact Avatar (22 ó 43 p), ötödik helyre került Pomucz Tamás a Capella nevű vitorlással (22 ó 51 p), hatodik pedig Cittel Lajos lett a Siroccóval (23 ó 10 p).