2010.02.10. 05:14
Újabb csapás a vállalkozókra - mi jön még?
FMH - A kormány éppen akkor hirdetett közbeszerzési tilalmat a nagy állami beruházásokra, amikor januártól külföldi tervezők is indulhatnak magyar pályázatokon.
- A tőkehiányos mérnöki kis- és közepes vállalkozók között alig van olyan Magyarországon, amelyik egy ilyen hosszú, állami megrendelés nélküli időszakot át tudna hidalni, túl tudna élni - mondja Szepes András, a Fejér Megyei Mérnöki Kamara elnöke, aki szerint az említett vállalkozásokat már régóta nehéz helyzetben tartja, hogy ők állnak a körbetartozási lánc végén, azaz az elvégzett munkáért a számlát már benyújtották, de a pénzt nem kapták meg, közben viszont az áfát be kellett fizetniük. Ezt az állapotot tetézi most a moratórium, amely gyakorlatilag egy féléves szünetet jelentene ezen tervezőcégek életében.
Az új kormány minisztereinek kinevezéséig tartó moratórium a többi között érinti a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, húsz országos főút vár felújításra, elkerülő utak, az M0-s autópálya északi és nyugati szektorának tervezése, hogy néhány nagyobb projektet említsünk csak, de ellehetetleníti a szükséges kisebb javításokat is, mint amilyen a kátyúzás. A vízgazdálkodás területén tizenkét környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságot, tíz környezetvédelmi felügyelőséget és öt regionális vízi közmű szolgáltató zrt.-t érint, amelyek különböző munkákra évente mintegy ötvenmilliárd forintot fizetnek ki a tervezői, szakértői, kivitelezői mérnöki szférának.
A mérnökkamara állásfoglalása szerint a döntés veszélyezteti az európai uniós támogatások felhasználásával megvalósuló projektek határidőre történő végrehajtását is. A projektekben jelentős elmaradások vannak mind horizontálisan (út-, vasút-, csatornaépítés), mind vertikálisan (tervezés, engedélyeztetés). Az eu-s pénzek felhasználása messze elmarad az optimálistól, az előkészítő munkafázisok nincsenek szinkronban, ebből csúszások és többletköltségek adódnak a kivitelezés során. Mindezek miatt a szakmai kamara kéri a kormányt a döntés felülvizsgálatára.
- A határozat miatt elképzelhető, hogy a mondjuk 2010 nyarára tervezett útfelújítások belecsúsznak a télbe, ami nem túl ideális a munkákhoz, illetve a költségek is emelkedhetnek - teszi hozzá Polányi Péter, a régióban több helyütt tervező Közlekedésfejlesztés Kft. ügyvezetője. Ők egyébként a szerencsésebbek közé tartoznak, ugyanis tervezési munkáik zömét a magánszférából, illetve az önállóan gazdálkodó önkormányzatoktól kapják, amelyekre természetesen nem vonatkozik a közbeszerzési moratórium.
- 2010. január 1-jétől a tervezői piac is megnyílt a külföldi cégek előtt, azok is indulhatnak a hazai tervezési pályázatokon, ha ehhez most az társul, hogy az általában tőkehiányos magyar vállalkozásokat kivéreztetik, akkor előfordulhat az, hogy a magyar mérnök a hazai piacon másodrangú szereplővé válik - vélekedik Polányi.
A kisebb vállalkozások ehhez már csak a maguk panaszát teszik hozzá. - A közbeszerzésekből élünk, ki ad nekem és a harminc beosztottamnak ezután munkát? - költői kérdés ez Kerékné Gratzl Szilviától, a GTA Építőipari és Parképítési Kft. megbízott ügyvezető igazgatójától. Ő maga jelenleg külföldön tartózkodik, fél mondatokból értesült csak a kormány moratóriumáról, a részletekről tőlünk hallott először. Mi legyen a gépekkel, a kintlévőségekkel? - választ erre az újságíró sem tud adni, az ügyvezető azonban igényt tart arra, hogy az illetékesek megmutassák az irányt.
- Túlélés pengeélen - tömör a válasza Vajas Józsefnek, a fémtechnikával is foglalkozó HELAK Bt. vezetőjének, mikor a helyzetükről kérdezzük. A körbetartozások eddig is gondot jelentettek, a melegétkezési utalványok felhasználását is épp most szigorították meg, mi jön még? - újabb költői kérdés, újra válasz nélkül.